تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 - 7:59
کد خبر : 7612

نخبگان غیرایرانی مشمول امتیازات شهروندی می‌شوند؛ به جز تابعیت

نخبگان غیرایرانی مشمول امتیازات شهروندی می‌شوند؛ به جز تابعیت
نوابغ و نخبگان غیرایرانی که در راستای آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می‌دهند، از امتیازات شهروندی به استثناء تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده ۹۸۲ قانون مدنی برخوردار می‌شوند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، هیات دولت در جلسه ۲۵ دی ۱۴۰۱ به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در راستای تکلیف مقرر در مصوبه دولت در شهریور سال جاری مبنی بر تعیین و ارایه معیارهای تشخیص نخبگی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، پیشنهاد این معاونت با عنوان «آیین نامه حمایت از نوابغ و نخبگان غیر ایرانی» را به تصویب رساند.

به منظور بهره مندی از دانش و تخصص نوابغ و نخبگان غیر ایرانی که در راستای آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می دهند، در صورت دارا بودن شرایط نخبگی، از امتیازات شهروندی به استثناء تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می شوند.

همچنین به موجب آیین نامه مصوب هیئت وز یران، شاخص های نخبگان غیر ایرانی موضوع این آیین نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص ها در چارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این آیین نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.

سند راهبردی یاد شده مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی با تأکید بر فعالیت‌های مساله محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، فعالیت های برجسته فرهنگی، ادبی، هنری، مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی ایرانی، اسلامی و انقلابی و برخورداری از توصیه یا معرفی نخبگان علم، فناوری، ادب، فرهنگ و هنر هستند.

همچنین به موجب آیین نامه مذکور، کمیسیون مربوطه در وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف (۲) ماه نسبت به بررسی و تصمیم گیری در خصوص پرونده های ارسالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اقدام کرده و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) نیز موظف است نسبت به صدور دفترچه اقامت ویژه برای متقاضیان مورد تأیید کمیسیون مربوطه اقدام کند …

وزارتخانه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌ها و مراجع ذی ربط نیز مکلفند در خصوص درخواست‌های صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه، مشابه اتباع ایرانی اقدام کند.

علاوه بر این، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم مکلف است ساز و کار لازم برای بهره مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه از همه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه ایجاد کند.

ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط مشابه اتباع ایرانی است.

همچنین کلیه دستگاههای اجرایی در حیطه وظایف و ماموریت‌های محوله نسبت به ارایه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدور سیم کارت، خدمات بیمه، تاسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایرانی اقدام کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مکلف است ساز و کار لازم برای ارایه خدمات از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامت ویژه را بر اساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه ایجاد کند.

تصویب آیین نامه اجرایی تعیین مصادیق قوه قهریه و موارد غیرعمدی عدم بازگشت کالا به کشور

با توجه به تکلیف قانونی مقرر در تبصره بند (الف) ماده (۲) الحاقی به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص تعیین موارد قاچاق و عدم برگرداندن کالا، هیات وزیران آیین نامه اجرایی این بند از قانون مذکور مبنی بر تعیین مصادیق قوه قهریه و موارد غیرعمدی عدم بازگشت کالا به کشور را به تصویب رساند.

به موجب آیین‌نامه فوق، مصادیق قوه قهریه (فورس ماژور) و موارد غیرعمدی به شرح ذیل هستند: سیل، زلزله، آتشفشان، رانش زمین، سونامی، صاعقه، طوفان، جنگ، آشوب، اعتصاب، شورش، سرقت کالا، بیماری های همه گیر، حوادث ناشی از کار، انفجار، آتش سوزی، واژگونی در دریا و رودخانه‌های مرزی، تحریم مؤثر در موضوع، قطع روابط سیاسی و اقتصادی، توقیف کالای صدور موقت شده توسط مقامات کشور مقابل، حادثه یا تصادفی که منجر به از بین رفتن قابلیت استفاده کالای صدور موقت یا کران بری شود، فوت، بیماری، و یا صدور حکم محجوریت صاحب کالا یا نماینده قانونی و نظایر آنها.

احراز موارد قوه قهریه (فورس ماژور) و عمدی نبودن عدم ورود کالای خارج شده تحت رویه کران بری (که از خاک کشور خارجی عبور می نماید) و صدور موقت با ارایه مستندات صادره از سوی مقامات رسمی محلی کشور مقابل و با تأیید مامورین کنسولی دولت جمهوری اسلامی ایران صورت خواهد پذیرفت و در مواردی که ماموران کنسولی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور مقابل حضور نداشته باشند، مقامات رسمی محلی صلاحیت تنظیم صورتمجلس مذکور را خواهند داشت.

همچنین احراز موارد یاد شده تحت رویه کران بری که از راه دریا یا رودخانه های مرزی عبور می نماید، حسب مورد با ارایه مستندات مورد تأیید مرزبانی، دریابانی و یا سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود.

اعلام نظر دولت درباره تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس

هیات وزیران در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری طرح‌های مربوط تعیین کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.