تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 دی 1401 - 8:58
کد خبر : 7096

نباید از کنار تغییرات اقلیم فرهنگی و اجتماعی به سادگی عبور کنیم

نباید از کنار تغییرات اقلیم فرهنگی و اجتماعی به سادگی عبور کنیم
وزیر علوم گفت: رئیس دانشگاه بودن کار سختی است چرا که حواسش باید به هزینه کردها باشد و از سویی دیگر باید در عرصه فرهنگی نیز تشکل‌های مختلف را بفهمد.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، محمد علی زلفی گل عصر چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه قم اظهار داشت: امروز که در عرصه‌های علمی با امنیت می‌توانیم فعالیت کنیم این امر به برکت مجاهدت‌ها و خون پاک شهدا است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: از قم انتظار دیگری در عرصه علمی می‌رود و امروز وزارت علوم در شهر قم پایگاه‌های محکمی دارد که دانشگاه قم، پردیس تهران، دانشگاه صنعتی، دانشگاه حضرت معصومه و سایر مراکز علمی و پژوهشی از جمله آنان است.

وی‌گفت: حضور دانشگاه‌ها در کنار حوزه‌های علمیه امر فرصت مناسبی برای آموزش عالی، علم و پژوهش است.

زلفی گل بیان داشت: اگر امروز دشمن اهداف خود را در دانشگاه دنبال می‌کند، برای این است که دانشگاه و مراکز علمی در بخش‌های قابل توجهی کشور را به خود کفایی رساندند.

وی بیان داشت: اگر امروز کشورهای مختلف بر سر میز مذاکره با ایران حاضر می‌شوند بخشی از آن به قدرت علمی دانشگاهی باز می‌گردد که توانمندی‌های مختلفی در عرصه‌های گوناگون برای کشور به عنوان یک قدرت پدید آورده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: تغییر اقلیمی طبیعت باید مدیریت شود و امروز می‌توان از علم و فناوری تغییر اقلیم‌ها را مدیریت کرد.

زلفی گل گفت: با گسترش فضای دیجیتال و مجازی بستر دیگری در کنار فضای واقعی شکل گرفته که فرهنگ این دو بخش با هم تفاوت دارد.

وی ادامه داد: برای اثر بخشی در فضای واقعی باید به صورتی حضوری فعالیت کرد اما برای تأثیرگذاری از طریق فضای مجازی نیاز به حضور نیست و در این عرصه نیازمند هوش و مدیریت هستیم.

وی اضافه کرد: دو سال و نیم شرایط کرونایی و حضور دانشجویان در فضای مجازی و بعد از آن به دنبال بازگشایی مراکز آموزشی، این فاصله موجب ایجاد تناقض‌های رفتاری شده است، چرا که هر یک از این دو فضا یک فرهنگ واحد ندارند و امروز شاهد تغییر اقلیم فرهنگی هستیم و نباید از کنار آن بی تفاوت بود که در این صورت همانگونه که تغییر اقلیم طبیعی تبعاتی برای زندگی بشر بوجود آورده، تغییرات فرهنگی نیز آسیب‌های به دنبال خواهد داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تغییر اقلیم اجتماعی نیز مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند و شهر قم به واسطه وجود حوزه و دانشگاه شرایط بهینه ای را رغم زده تا این تغییر اقلیم‌ها را مدیریت کند.

دستاوردهای کشور برای نسل جدید بازگو شود

وی با بیان اینکه امروز دائماً در حال تزریق نکات منفی هستیم و داشته‌های گذشته و امروز را نمی‌بینیم افزود: روزی سیم خاردار نمی‌توانستیم بسازیم در حالی که امروز پهپاد و موشک می‌سازیم که این دستاوردها باید برای نسل جدید بازگو شود.

زلفی گل عنوان داشت: مدیریت دانشگاه قم در سال‌های اخیر با ثبات بوده که این امر موضوع مهمی برای پیشرفت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از تلاش‌های رئیس سابق دانشگاه قم بیان داشت: کنار گذاشتن افرادی که صادقانه خدمت می‌کنند خسارت برای کشور است و ما از آقای دیرباز در وزارت علوم استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به موارد مهم در مدیریت دانشگاه بیان داشت: مدیر باید قدرت جذب حداکثری داشته باشد و رئیس یک مجموعه همانند پدر است و این هنر مدیر است که همه افراد را در کنار هم جمع کند و هم افزایی را بوجود بیاورد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: رئیس دانشگاه بودن کار سختی است چرا که حواسش باید به هزینه کردها باشد و از سویی دیگر باید در عرصه فرهنگی نیز، تشکل‌های مختلف را بفهمد و با آنان تعامل داشته باشد.

زلفی گل افزود: دانشجویان در هفته ۳۰ ساعت در محیط علمی هستند و دانشگاه برای ۸۵ ساعت دیگر دانشجویان نیز باید برنامه ریزی کند که در این راستا مباحث فرهنگی و دانشجویی باید به خوبی دنبال شود.

وی‌گفت: در مباحث آموزشی باید مقررات رعایت شود و دستورات باید بر اساس قانون باشد و در مباحث پژوهشی باید ترغیب و تشویق ملاک عمل باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رئیس دانشگاه باید روش تعامل با نماینده و استاندار و شورای شهر و امام جمعه را بداند که همین موارد کار را برای انتخاب ریاست یک دانشگاه سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در دانشگاه قم در جذب اعضای هیأت علمی کند عمل شد افزود: انتظار می‌رود دانشگاه قم در این زمینه در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

زلفی گل ادامه داد: رتبه دانشگاه قم در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کرده، اما انتظار آن است که دانشگاه قم جایگاه متفاوتی نسبت به سایر دانشگاه‌ها داشته باشد و رتبه‌های برتر در این دانشگاه ورود کنند و در سطح دانشگاه‌های درجه یک کشور قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.