تاریخ انتشار : دوشنبه 22 فروردین 1401 - 11:16
کد خبر : 1654

مکزیکی‌ها از ماندن رئیس جمهورشان در قدرت حمایت کردند

مکزیکی‌ها از ماندن رئیس جمهورشان در قدرت حمایت کردند
حدود ۹۰ درصد از مردم مکزیک در همه پرسی فراخوان ریاست جمهوری بی سابقه ای که روز یکشنبه برگزار شد، از آندرس مانوئل لوپز اُوبرادور رئیس جمهوری فعلی این کشور برای ماندن در قدرت حمایت کردند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: این نتایج سلطه اوبرادور بر دستور کار سیاسی اش را نشان می دهد هر چند که میزان مشارکت در همه پرسی روز یکشنبه در پایین ترین حد پیش بینی ها بود.

همه‌پرسی فراخوان ریاست‌جمهوری مکزیک ۲۰۲۲ به منظور پروسه فراخوان انتخابات رئیس‌جمهور منتخب مکزیک بر اساس قانون اساسی برای دوره ۲۰۲۴ – ۲۰۱۸ روز یکشنبه ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار شد تا در باره این که رئیس‌جمهور فعلی تا پایان دوره شش ساله‌اش بر مسند قدرت بماند، تصمیم‌گیری شود.

این اولین فراخوان به رفراندوم ملی در مکزیک بوده است. پیشنهاد همه پرسی توسط خود لوپز اوبرادور در هنگام نامزدی او در انتخابات ۲۰۱۸ و در برابر درخواست مخالفان و حامیان دولتش ارائه گردید.

بر اساس برآوردهای اولیه ای که موسسه انتخابات ملی مکزیک (INE) یکشنبه شب منتشر کرد، پیش بینی می شد که بین ۹۰.۳ تا ۹۱.۹ درصد از رای دهندگان از اوبرادور در همه پرسی که خود او برای برگزاری اش تلاش کرده بود، حمایت کنند.

این موسسه افزود: با این همه میزان مشارکت بین ۱۷ تا ۱۸.۲ درصد براورد شده است.

نظرسنجی منتشر شده از سوی روزنامه مکزیکی «الفینانسیرو/ el Financiero» در اوایل ماه کنونی میلادی میزان مشارکت در همه پرسی را بین ۱۶ تا ۲۵ درصد پیش بینی می کرد.

سیاستمداران مخالف تلاش کرده بودند حامیان رئیس جمهور را از شرکت در همه پرسی بازدارند و بسیاری از آنها چنین پروسه ای را تبلیغاتی به نفع رئیس جمهور و بدون توجه به مشکلات واقعی کشور هزینه بر قلمداد می کردند.

تحلیلگران سیاسی می گویند اوبرادور احتمالا نتایج این همه پرسی را پیروزی شخصی برای خود خواهد دانست و تلاش خواهد کرد طی هفته آینده از طریق کنگره در قانون اساسی اصلاحاتی را ایجاد کند.

این همه پرسی هم چنین به گمانه زنی ها درباره امکان طولانی تر کردن دوره ریاست جمهوری مکزیک دامن زده است. در حال حاضر رئیس جمهوری مکزیک اجازه دارد تنها یک دوره ۶ ساله فعالیت کند.

رویترز نوشت: اوبرادور از زمان به قدرت رسیدن در دسامبر ۲۹۱۸ نتوانسته به تعهدات انتخاباتی خود برای کاهش جرائم خشونت آمیز و رونق اقتصادی عمل کنند.

وی همچنین با تلاش برای مذاکره مجدد در مورد قراردادهای صادر شده توسط دولت‌های گذشته و تشدید کنترل دولتی بر منابع طبیعی و انرژی، باعث نارضایتی سرمایه گذاران شده است.

ما اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های رفاهی و به تصویر کشیدن روزانه و بی‌ وقفه از یک روایت سیاسی که او را به عنوان یک مدافع اخلاقی راستگو از فقرا در برابر نخبگان فاسد و ثروتمند به تصویر می کشد، به تقویت محبوبیت او کمک کرده است.

رئیس جمهوری مکزیک همچنین موسسه انتخابات ملی را به تلاش برای مانع تراشی در همه پرسی متهم کرده است اما مقامات این موسسه این اتهام را رد می کنند. اوبرادور گفته این موسسه را مسئول هر گونه کاستی در این زمینه می داند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.