تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 آبان 1401 - 7:52
کد خبر : 5648

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر می کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر می کند
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران در نشست اخیر خود در وین هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است و قرار است به زودی به ایران سفر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رافائل ماریانو گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در سخنانی ادعا کرد که ایران در نشست اخیر خود در وین درباره برنامه هسته‌ای خود هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال افزود که مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه خواهد داشت.

گروسی این موضع گیری را در حاشیه کنفرانس آب و هوایی COP27 در شرم الشیخ مصر اعلام کرد و به خبرنگاران گفت: «آنها چیز جدیدی به ارمغان نیاوردند. قرار است تا چند هفته دیگر در سطح فنی دوباره در ایران ملاقات کنیم.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به گزارش‌های سه ماهه آتی آژانس در مورد ایران که قرار است هفته آینده منتشر می‌شود، افزود: «ما فرصتی برای تعامل مجدد برای ادامه کارمان داریم، اما این امر پس از انتشار گزارش‌های من اتفاق خواهد افتاد.»

پیش از این، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرده بود: «هیچ مسئله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تائید شده است و در همین راستا هیأت فنی ایران برای پاسخ به سوالات آژانس به وین سفر کرده است.»

سفیر ایران در سازمان ملل خاطر نشان ساخت، بی طرفی، استقلال و حرفه‌ای گرایی آژانس نباید مخدوش شود و این سازمان باید خارج از کنترل قدرت‌ها باقی بماند تا همه بتوانند از کمک‌های فنی و حمایتی آژانس برای توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشند. وی با اشاره به حملات خرابکارانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای و ترور بزدلانه دانشمندان هسته‌ای ایران بوده، از سازمان‌های بین المللی و به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند. ایروانی اضافه کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به عضویت ان پی تی در نیامده و تمایلی هم برای پذیرش این معاهده و پادمان‌های آژانس ندارد و آژانس باید بدون جهت گیری و به صورت حرفه‌ای با این موضوع برخورد کند.

نماینده دائم ایران همچنین افزود، وظیفه راستی آزمایی آژانس و حتی نگرانی‌های عدم اشاعه‌ای نباید مانعی برای بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو باشند. این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های غیرقانونی، تصریح کرد، ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده و در صورت اجرای کامل و مؤثر تعهدات توسط سایر طرف‌های برجام، کشورمان آماده است برجام را به صورت کامل اجرا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.