تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1401 - 7:50
کد خبر : 9074

محرابیان: برق ایران از طریق تبادل انرژی با همسایگان پایدارسازی می‌شود

محرابیان: برق ایران از طریق تبادل انرژی با همسایگان پایدارسازی می‌شود

به گزارش نسیم صبا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ، “علی‌اکبر محرابیان” صبح روز دوشنبه، در آیین امضای قرارداد تبادل انرژی با حضور “خرم دستگیر خان” وزیر انرژی پاکستان گفت: قرارداد تبادل انرژی میان دو کشور ایران و پاکستان کاملاً حقوقی است. وزیر نیرو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری برای اتصال شبکه برق دو

به گزارش نسیم صبا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ، “علی‌اکبر محرابیان” صبح روز دوشنبه، در آیین امضای قرارداد تبادل انرژی با حضور “خرم دستگیر خان” وزیر انرژی پاکستان گفت: قرارداد تبادل انرژی میان دو کشور ایران و پاکستان کاملاً حقوقی است.

وزیر نیرو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری برای اتصال شبکه برق دو کشور در سال گذشته، افزود: تفاهم‌نامه این قرارداد، سال گذشته میان دو طرف به امضا رسید و در مدت زمان کوتاهی حدود ۹ ماه خط انتقال انرژی طراحی و اجرا و به‌دنبال آن خطوط دو کشور به طول ۸۳ کیلومتر با پست‌های مربوطه متصل شد.

وی با بیان اینکه آزمایش و تست‌های لازم در این زمینه انجام شده‌است، اظهار کرد: به‌واسطه امضای این قرارداد، شرایط تبادل انرژی بین تهران و اسلام‌آباد فراهم شد و امید است به‌زودی طی مراسم رسمی با حضور مسئولان دو کشور عملیات آن آغاز شود و به‌دنبال آن شاهد پایدارسازی تبادل برق بین دو کشور باشیم.

وی ادامه داد: این خط به‌گونه‌ای اجرا شده‌است که با اتصال ۵۰ کیلومتر، امکان تبادل انرژی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. در حال حاضر امکان تبادل ۲۰۰ مگاوات انرژی بین دو کشور فراهم شده‌است که با طرح توسعه می‌توانیم این عدد را به ۴۰۰ مگاوات افزایش دهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز شبکه برق ایران به شبکه برق بسیاری از کشورها متصل است، افزود: بر این اساس امکان صادرات و واردات برق از این خطوط فراهم شده که به پایدارسازی بیشتر برق ایران منجر می‌شود.

محرابیان با اشاره به اجرای سیستم پیشرفته بک تو بک با کشور ترکیه، اضافه‌کرد: حدود سه ماه گذشته این سیستم به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسید.

وی گفت: در حال حاضر امکان مبادله انرژی از طریق این سیستم انتقال فراهم است، این امر نیز به پایدارسازی برق ایران کمک کرده است.

به گفته محرابیان، با اجرای سیستم بک تو بک امکان صادرات برق بین دو کشور ایران و ترکیه و کل اتحادیه اروپا فراهم شده‌است؛ با درنظر گرفتن صرفه اقتصادی برای کشور، برق در برخی از ایام صادر و در برخی از ایام وارد می‌شود.

وی افزود: همچنین حدود سه ماه گذشته به‌منظور اتصال شبکه برق ایران به روسیه از طریق دو مسیر کاملاً مجزا توافقاتی حاصل شد.

محرابیان در ادامه به توافق صورت گرفته با کشور قطر در راستای اتصال شبکه برق دو کشور، اشاره و خاطرنشان‌کرد: هم‌اکنون بررسی‌های فنی برای پیشبرد این امر در حال اجراست و انتظار می‌رود عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.

محرابیان به بازدید وزیر انرژی پاکستان از شرکت‌های متعدد تولیدکننده انرژی ایران، گروه مپنا و سندیکا برق، اشاره کرد و یادآور شد: طی بازدیدهای صورت گرفته جلسات متعددی برگزار و توافقات خوبی حاصل شد که امید است این جلسات و سفرها، شرایط مطلوب و مساعدی را برای صادرات بیش از پیش این محصولات فراهم کند.

وزیر نیرو ادامه‌ داد: در سفر وزیر انرژی پاکستان به تهران، در خصوص مبادلات برق توافقاتی حاصل شد که این امر به‌صورت قرارداد تجاری بین تیم‌های فنی و تجاری دو طرف (شرکت توانیر و شرکت مربوطه در پاکستان) منعقد شد.

محرابیان با بیان اینکه با تحقق این امر، پایداری شبکه برق ایران حاصل می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون ایران امکان تبادل برق با همه کشورهای همسایه را دارد.

وزیر نیرو با اشاره به تأکید دولت سیزدهم مبنی بر تعمیق و توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه افزود: در زمینه روابط اقتصادی، همکاری‌های خوبی بین ایران و پاکستان برقرار است، به‌ طوری که امروز حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در سال برابر با ۲ میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود این میزان معاملات در سال‌های پیش رو افزایش یابد.

در ادامه “خرم دستگیر خان” گفت: این پروژه در زمان بسیار کوتاهی رکورد زده و دلیل آن اعتقاد و اعتماد رؤسای دو کشور است.

وزیر انرژی پاکستان افزود: این نکته برای رؤسای ارشد دو کشور اهمیت دارد که در کنار امضای این اسناد، کار و فرآیند عملیاتی آن به‌سرعت آغاز می‌شود.

وی ضمن قدردانی از “علی‌اکبر محرابیان” برای همکاری در این زمینه، اظهار کرد: این امر از این جهت برای ما اهمیت دارد که اجرا و عملیاتی شدن این پروژه به‌طور مستقیم به مردم پاکستان کمک می‌کند.

دستگیرخان خاطرنشان کرد: با امضای این قرارداد زمینه‌های تداوم همکاری دو کشور در زمینه انرژی بیش از پیش فراهم می‌شود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.