تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 10:25
کد خبر : 854

متن توافق آماده شده است/برای ماخطوط قرمز مهم‌تر از ضرب‌الاجل‌هاست

متن توافق آماده شده است/برای ماخطوط قرمز مهم‌تر از ضرب‌الاجل‌هاست
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما به فضاسازی رسانه‌ای و ضرب‌الاجل‌های غربی‌ها توجه نمی‌کنیم چرا که برای ما در مذاکرات، خط قرمزها مهم‌تر از ضرب‌الاجل‌هاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما به فضاسازی رسانه‌ای و ضرب‌الاجل‌های غربی‌ها توجه نمی‌کنیم چرا که برای ما در مذاکرات، خط قرمزها مهم‌تر از ضرب‌الاجل‌هاست.

به گزارش نسیم صبا :ابوالفضل عمویی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره روند مذاکرات وین، اظهار داشت: برای ایران اخذ تضمین از طرف مقابل بسیار اهمیت دارد. ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بود و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در همه گزارش‌های خود بر این مسئله تاکید کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام، گفت: دغدغه فعلی ما این است که آیا این بار آمریکایی‌ها به صورت واقعی می‌خواهند به توافق بازگردند و به آن پایبند باشند یا اینکه باز هم می‌خواهند از توافق خارج شوند. بر این اساس آنان باید به ایران تضمین دهند.

مقامات آمریکا باید تضمین سیاسی دهند

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند که با تعویق زمان و بدون ابتکار عمل ما را از خواسته منطقی خودمان منصرف کنند. در این موضوع راهکارهای مختلفی را ارائه دادیم. در وهله اول مقامات آمریکا باید تضمین سیاسی دهند و به صراحت اعلام کنند که می‌خواهند به این توافق پایبند باشند.

عمویی تاکید کرد: مطالبه دیگر ما آن است که طرف مقابل باید به ایران تضمین اقتصادی دهد تا اگر باز هم از توافق خارج شدند و ما متضرر شدیم، امکاناتی در اختیارمان باشد تا بتوانیم از این طریق ضرر و زیان اقتصادی خود را کاهش دهیم.

مجلس در جریان توافق قرار می‌گیرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که توافق صورت گیرد، حتماً مجلس شورای اسلامی در جریان قرار می‌گیرد، آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و اعلام نظر می‌کند.

وی با بیان اینکه متن مفصلی برای توافق آماده شده است، گفت: با وجود این، چند موضوع اساسی وجود دارد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود، نمی‌توان گفت که به توافق رسیدیم. همیشه مرحله آخر مذاکرات، مهم‌ترین مرحله است چرا که موضوعات اساسی باید در این مقطع تعیین تکلیف شود.

عمویی اظهار داشت: اگر در مذاکرات آنچه مطلوب جمهوری اسلامی ایران محقق شود، ما هم بعد از لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تایید مجلس محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای خود اعمال می‌کنیم. اخذ تضمین ذاتی هم برای ما بسیار مهم است، به این معنا که ما باید ابزارهایی از برنامه هسته‌ای خود را حفظ کنیم تا اگر طرف مقابل مجدداً خطای سابق خود را تکرار کرد و از توافق خارج شد، ما بتوانیم برنامه هسته‌ای خود را به سرعت از سربگیریم و محدودیت‌ها را کنار بگذاریم.

رفع تحریم‌ها نباید فقط محدود به تحریم‌های هسته‌ای باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس از هیئت مذاکره کننده کشورمان حمایت می‌کند چرا که آنان مأمور پیگیری منافع ملی ایران هستند و تلاش می‌کنند تا تحریم‌ها رفع شود، تصریح کرد: یکی دیگر از محورهای اساسی مطالبات ایران رفع حداکثری تحریم‌هاست. رفع تحریم‌ها نباید فقط محدود به تحریم‌های هسته‌ای باشد، بلکه هر تحریمی که مانع انتفاع اقتصادی ما شود و اجازه ندهد که ما روابط تجاری با کشورهای دیگر داشته باشیم، باید برداشته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدواریم که مذاکره کنندگان کشورمان به نتیجه حداکثری و مطلوب دست یابند. ما به فضاسازی رسانه‌ای و ضرب‌الاجل‌های غربی‌ها توجه نمی‌کنیم چرا که برای ما در مذاکرات، خط قرمزها مهم‌تر از ضرب‌الاجل‌هاست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.