تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1401 - 6:28
کد خبر : 7142

قلعه فلک الافلاک به زودی ثبت جهانی می‌شود

قلعه فلک الافلاک به زودی ثبت جهانی می‌شود
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قلعه فلک‌الافلاک به‌تنهایی نشان و نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران ماست و شرایط برای ثبت جهانی آن مهیا خواهد شد.

به گزارش نسیم صبا از ایسنا:عزت ضرغامی روز نهم دی ماه در بازدید از قلعه فلک‌الافلاک با بیان اینکه یک طرح شایسته برای قلعه فلک‌الافلاک و شهر خرم‌آباد با نگاه زیبایی‌شناسی، ارزش‌های تاریخی و زیست محیطی آماده می‌شود که پس از در اختیار گرفتن محوطه تاریخی یک تحول جدی در عنصر مهم میراث فرهنگی صورت پذیرد و شرایط برای ثبت جهانی آن فراهم شود، اظهار کرد: قلعه فلک‌الافلاک به‌تنهایی نشان و نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران ماست و هم به لحاظ فرهنگ ملموس و معماری بسیار ارزشمندی که از دوره ساسانی دارد و هم مرمت پس از اسلام امروزه به عنوان کاری ارزشمند مطرح است.

وی ادامه داد: در هنگام بازدید از قلعه و به خصوص موزه و در بخش‌هایی که به لحاظ مردم شناسی کار شده اطلاعات زیادی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و به تنهایی یک کلکسیون از فرهنگ ناملموس و میراث فرهنگی و معنوی ماست.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: این اثر سالها ثبت ملی شده ولی جایگاه فلک‌الافلاک بدون تردید جزء رده‌های اول ثبت جهانی است که این را همه دنیا و کسانی که بازدید می‌کنند به خوبی می‌دانند.

ضرغامی گفت: لازم است به منظور ثبت جهانی این اثر استانداردها و شاخص‌های مورد نظر رعایت شوند و لازم است قلعه فلک‌الافلاک مثل نگینی در زوایای مختلف شهر دیده شود اما با وجود سازه‌های متعدد و مختلف در اطراف آن نمی‌توان به ثبت جهانی این اثر رسید.

وی با اشاره به تلاش‌های فراوانی که به این منظور در سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: در سال‌های اخیر مانع بزرگی در این مسیر وجود داشت که بخش‌هایی از این محوطه باستانی بر اساس ماموریت‌های مهم در اختیار نیروهای مسلح بود که با زحمات استاندار لرستان و پیگیری نمایندگان مجلس به نتیجه رسیده و در آینده نزدیک نیروهای مسلح به نقطه دیگری انتقال پیدا می‌کنند که در جریان سفر ریاست جمهور برای انتقال این مجموعه‌ها اعتبارات خوبی تخصیص یافته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اجرای یک طرح شایسته و در شان لرستان گفت: امروز تاکید شد یک طرح شایسته برای قلعه فلک‌الافلاک و شهر خرم‌آباد با نگاه زیبایی شناسی و ارزش‌های تاریخی و زیست محیطی آماده شود.

ضرغامی در خصوص بناهای تاریخی پادگان ۰۷ گفت: همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی موظف هستند طبق قانون ابنیه‌های تاریخی که در اختیار آن‌هاست و ثبت ملی شده یا ارزش تاریخی دارد را از اعتبارات آن دستگاه با نظارت میراث فرهنگی مرمت و نگهداری کنند و نسبت به فراهم کردن امکان بازدید مردم اقدام کنند چون این آثار متعلق به همه ملت است و متاسفانه در این حوزه تاکنون کار جدی انجام نشده است.

وی عنوان کرد: اخیراً دبیرخانه آن در معاونت میراث فرهنگی ایجاد شده و فرایند نظارت و رصد بر آثار تاریخی و فرهنگی کامل شده و باید این نگاه ایجاد شود که این ابنیه متعلق به همه مردم است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: لازم است با تعهد و درک اقتضائات در هر دستگاه این نگاه ایجاد شود که ابنیه تاریخی واقع شده در محوطه دستگاه‌ها با اعتبارات آن دستگاه نگهداری و مرمت شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.