تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 فروردین 1401 - 13:05
کد خبر : 1576

فعال بودن مراکز واکسیناسیون کرونا در ماه رمضان/ پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرید

فعال بودن مراکز واکسیناسیون کرونا در ماه رمضان/ پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرید
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: همه مراکز واکسیناسیون کرونا در سراسر کشور در ماه مبارک رمضان فعال هستند و مردم می‌توانند برای واکسینه شدن در برابر کووید ۱۹ به این مراکز مراجعه کنند.

به گزارش نسیم صبا:محمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: با توجه به اینکه تزریق این واکسن بر روزه‌داری مردم تاثیر ندارد و روزه آنها را باطل نمی‌کند، به همین منظور مراکز واکسیناسیون در ماه مبارک رمضان همچنان به خدمت‌رسانی ادامه می‌دهند تا روند واکسیناسیون شتاب گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای اطمینان بیشتر مردم و مشکل نداشتن تزریق واکسن کرونا در ماه مبارک رمضان از برخی مراجع عظام تقلید، فتواهایی گرفته شده است که از سوی این مراجع اعلام شد انواع آمپول‌های دارویی، تقویتی یا بی‌حسی که به صورت عضلانی تزریق می‌شوند همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکال ندارد اما تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی که در رگ تزریق می‌شود جایز نیست.

هاشمی ادامه داد: برخی دیگر از این مراجع نیز درباره حکم تزریق آمپول و سرم در حین روزه‌داری اینگونه معتقد هستند که واکسن و تزریق آمپولی که به جای دارو استعمال می‌شود یا عضو را بی‌حس می کند اشکال ندارد، احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری کند.

وی تصریح کرد: همچنین نظر دیگر مراجع عظام تقلید این است که تزریق آمپول و سرم مطلقا مبطل روزه نیست و از نظر دیگر مراجع عظام تقلید، تزریق آمپول به نوع آن بستگی دارد؛ تزریق آمپول‌های مغذی، روزه را باطل می‌کند اما اگر آمپول غیرغذایی و دارویی باشد روزه باطل نمی‌شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه حدود ۲ هفته تعطیلات نوروزی را پشت سر گذاشته‌ایم و همه مردم در دید و بازدیدهای عید نوروز بوده‌اند امکان اینکه آمار مبتلایان به کرونا در میان افراد واکسینه نشده بیشتر شود، وجود دارد پس ضروریست این افراد برای تزریق واکسن در ماه مبارک رمضان اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون همه مراکز واکسیناسیون با روند قبل از ماه مبارک رمضان به قوت خود فعال هستند و هیچ مشکلی برای روزه‌داری افراد با تزریق واکسن وجود ندارد.

هاشمی اضافه کرد: به مردم پیشنهاد می شود از این فرصت ماه مبارک رمضان برای تزریق واکسن کرونا استفاده کنند تا آمار واکسیناسیون افراد واکسینه شده افزایش یابد چون متاسفانه پس از تعطیلات نوروزی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز تا حدودی روند کاهشی داشته و همین امر ممکن است به روند افزایشی شدن آمار مبتلایان منجر شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: مردم نباید تصور کنند که چون در این ایام به نوعی هم پروتکل‌های بهداشتی را کمتر رعایت کردند و هم ضمن دید و بازدیدهای نوروزی، موضوع کرونا برای آنها جنبه عادی پیدا کرده، دیگر کرونا نیست؛ این تصور کاملا اشتباه است و باید برای واکسیناسیون خود در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.