تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 7:55
کد خبر : 8380

فرصت‌های همکاری متقابل ایران و زیمباوه در حوزه کشاورزی

فرصت‌های همکاری متقابل ایران و زیمباوه در حوزه کشاورزی
- وزیر جهاد کشاورزی در تشریح مسائل مطرح در دیدار با وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه اعلام کرد: موضوعاتی از قبیل کشت قراردادی، دانش فنی، انتقال تکنولوژی، تهاتر ظرفیت‌های تولیدی دو کشور، مکانیزاسیون کشاورزی، سموم، کود، تولید و پرورش آبزیان در قفس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «سید جواد ساداتی نژاد» در دیدار با همتای خود «انکسیوس جونگو ماسوکا» وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه با اعلام اصول سیاست خارجی دولت مبنی بر تعامل سازنده با تمام کشورهای جهان افزود: گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشور دوست زیمبابوه مورد تاکید رییس جمهوری ایران و حائز اهمیت برای کشاورزی دولت سیزدهم است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کشت قراردادی، دانش فنی، انتقال تکنولوژی، تهاتر ظرفیت‌های تولیدی دو کشور، مکانیزاسیون کشاورزی، سموم، کود، تولید و پرورش آبزیان در قفس مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با وجود روابط سیاسی بسیار خوب بین دو کشور، حجم روابط اقتصادی با ظرفیت‌های موجود دو طرف و تاریخ روابط سیاسی آنان هم‌خوانی ندارد و ایران آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری اعلام می‌کند.

فرصت‌های زیمباوه برای اقتصاد ایران

ساداتی‌نژاد با اشاره به توانمندی ایران در تولید کود اوره و در مقابل نیاز ۱۰۰ میلیون دلاری زیمبابوه به این محصول گفت: یکی از زمینه‌ها می‌تواند تهاتر اوره ایران با شکر زیمبابوه باشد.

وی دانش فنی و تکنولوژی کشاورزی ایران را غنی دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ظرفیت‌های بسیار خوب در تولید واکسن و داروهای دامی دارند. تولید و صادرات مکانیزاسیون کشاورزی از جمله ادوات، دنباله‌بند، تجهیزات آبیاری و تکنولوژی تولید انواع محصولات کشاورزی از دیگر بخش‌ها برای همکاری است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: موسسه تحقیقاتی عظیمی در ساختار کشاورزی ایران (تات) با ۲ هزار متخصص کشاورزی و ۸ هزار محقق مشغول به کار است که می‌تواند در زمینه تولید دانش و فناوری و آموزش و تحقیقات، خدمات جامع ارائه دهد.

وی با اشاره به جغرافیای ایران گفت: ۳۰۰ میلیون نفر با نیازهای متنوع غذایی در پیرامون ایران زندگی می‌کنند و زیمبابوه برای عرضه محصولات کشاورزی می‌تواند از این پهنه راهبردی به عنوان هاب منطقه‌ای استفاده کند.

وی به نیاز ۲۸ میلیون دلاری زیمبابوه به شیر خشک صنعتی اشاره کرد و افزود: ایران از تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده این محصول است و تهران برای تأمین نیاز هراره (پایتخت زیمبابوه) اعلام آمادگی می‌کند.

وی اضافه کرد: البته در کنار آن با شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی کشور، می‌توانیم نیاز ۳۰۰ هزار تنی زیمبابوه را به انواع ماکارونی و سایر اقلام غذایی تامین کنیم.

نیاز زیمبابوه به ۲۰ هزار دستگاه تراکتور

در ادامه این نشست، «انکسیوس جونگو ماسوکا» وزیر شیلات، آب، اقلیم و توسعه روستایی جمهوری زیمبابوه با تشکر از میهمان‌نوازی ایران، سلام گرم رییس‌جمهوری کشورش را به همتای ایرانی‌اش ابلاغ کرد و با اشاره به تفاهمات قبلی، خواستار بروزرسانی مفاد مورد توافق شد.

وی با اعلام نیاز کشورش به ۲۰ هزار دستگاه تراکتور گفت: مکانیزاسیون کشاورزی و شیلات از نیازهای کشاورزی زیمبابوه است. کود کشاورزی و سموم هم دیگر نیازهای کشاورزی زیمبابوه را شامل می‌شود.

گفتنی است؛ در این دیدار کارشناسان دو طرف دیدگاه‌های فنی خود را در خصوص موارد مورد بحث ارایه کردند.

به گزارش ایرنا، زیمبابوه با نام رسمی جمهوری زیمبابوه کشوری محصور در خشکی واقع در جنوب آفریقا است. این کشور با ۱۵ میلیون نفر جمعیت، پایتخت و بزرگترین شهر آن هراره است. کشاورزی، دو سوم نیروی کار این کشور را در بردارد. تنباکو، نیشکر، ذرت، پنبه و گندم بخشی از صادرات این کشور هستند و منابع طبیعی آن شامل زغال سنگ، طلا، پنبه نسوز و نیکل می شود. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۷ میلیارد دلار آمریکا بوده است. محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، محصولات کارخانه‌ای، مواد دارویی، سوخت می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.