تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تیر 1401 - 7:54
کد خبر : 2396

شمال کرمان روی ریل زلزله/از بیرون‌مانی و خسارات‌ جزیی تا ضرورت مقاوم‌سازی

شمال کرمان روی ریل زلزله/از بیرون‌مانی و خسارات‌ جزیی تا ضرورت مقاوم‌سازی
شمال شرق کرمان اگرچه به‌عنوان منطقه‌ای لرزه‌خیز شناخته می‌شود اما نمی‌توان به شهروندان و مدیرانش حق نداد که باوجود پس‌لرزه‌های مکرر نگران نباشند.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور، پس از زلزله ۵.۴ ریشتری عصر یکشنبه در راور، این شهرستان در مدت ۱۵ ساعت از عصر دیروز تا ساعت ۸ صبح امروز ۴۲ بار دیگر لرزیده است.

شبکه های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، از ساعت ۱۷:۳۷ دقیقه روز یکشنبه پنجم تیرماه تا ساعت ۸ صبح امروز ششم تیرماه ۴۲ زمین لرزه را در حوالی راور استان کرمان ثبت کردند.

بر اساس این گزارش، تعداد ۴۰ پس لرزه با بزرگای کوچکتر از سه، یک پس لرزه با بزرگای بین سه و چهار و یک زمین لرزه با بزرگای بین چهار و پنج بوده است.

این زمین لرزه و پس لرزه های آن البته اگرچه خسارت های کلی همراه نداشته اما سبب شدند شهروندان در شهرستان راور دیشب را در فضای باز بگذرانند.

جزییات زمین لرزه ها

ساعت ۱۷ و ۳۷ دقیقه و ۱۵ ثانیه روز یکشنبه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر حوالی شهرستان راور از توابع استان کرمان را لرزاند؛ این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در فاصله ۵۹ کیلومتری شهر راور رخ داد که در شهرهای اطراف از جمله کرمان هم احساس شد.

میزان خسارت ها با توجه به برآوردهای اولیه، به علت قرار داشتن کانون زلزله در مناطق کوهستانی و خالی از سکنه پایین ارزیابی شد و گزارش ها حاکی از آن است که این زلزله تنها خسارت های جزیی فقط در برخی منازل مسکونی روستایی شهرستان راور داشته است.

اما افزایش تعداد پس لرزه ها به بیش از ۴۰ مورد تا زمان مخابره این خبر، سبب ابعاد روانی ماجرا و حساسیت های مردم و مسئولان محلی شده، به گونه ای که همین تعداد غیرمتعارف پس لرزه ترس و نگرانی را به دل مردم این شهرستان انداخته و مردم راور را به خیابان ها کشانیده است.

مردم راور شب گذشته را در حیاط منازلشان یا پارک ها و محیط های روباز گذراندند و فرمانداری و ستاد بحران هم اعلام کردند که مردم تا ۲۴ ساعت آینده جوانب احتیاط را به صورت کامل رعایت کنند و در صورت امکان شب را تا رفع کامل خطر در محیط های روباز بگذرانند.

شمال کرمان روی ریل زلزله/از بیرون‌مانی و خسارات‌ جزیی تا ضرورت مقاوم‌سازی

شبی که در خیابان‌های راور گذشت

فرماندار راور در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پس از زلزله ۵.۴ ریشتری روز گذشته و پس لرزه های متعدد آن، به مردم اعلام کردیم ضمن حفظ خونسردی نکات ایمنی را رعایت و محیط های امن را برای استراحت خود و اطرافیانشان انتخاب کنند.

مالک اژدری افزود: همچنین ستاد بحران شهرستان راور پس از زلزله تشکیل جلسه داد و آماده باش کامل را به همه اعضا اعلام کرد؛ از مردم نیز درخواست داریم حداقل تا ۲۴ ساعت آینده همه جوانب ایمنی را لحاظ کنند تا خطرات این حادثه به صورت کامل رفع شود.

شمال کرمان روی ریل زلزله/از بیرون‌مانی و خسارات‌ جزیی تا ضرورت مقاوم‌سازی

ترک خوردگی منازل و ضرورت مقاوم سازی

وی با بیان اینکه تیم های ارزیاب از روز گذشته تمامی روستاهای منطقه را پایش کرده اند اظهارداشت: زلزله سبب ترک خوردگی چند خانه روستایی و شهری واقع در شهرستان راور و همچنین فروریختن برخی دیوارها شده است اما تلفات جانی یا مصدوم نداشتیم.

فرماندار راور ادامه داد: عمده خسارت ها در بخش مرکزی شهرستان راور و روستاهای اطراف آن از جمله یوسف آباد، ده شیب و هُجِدک ارزیابی شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های گذشته بازسازی و مقاوم سازی بیش از ۷۰ درصد از خانه های روستایی شهرستان راور انجام شده و این ساختمان ها در زمان زلزله بیش از ۵ ریشتری مقاومت لازم را دارند و در واقع همین امر باعث کاهش خسارت های زلزله های اخیر شهرستان راور شد.

اژدری افزود: وزیر کشور و ستاد ملی بحران نیز دیشب تماس گرفتند و آمادگی خود را برای همکاری با مردم شهرستان راور اعلام کردند که از آنان قدردانی می‌شود اما با توجه به اینکه شهرستان راور بر روی گسل های متعددی قرار دارد در بحث مقاوم سازی نیازمند حمایت بیشتری هستیم.

شمال کرمان روی ریل زلزله/از بیرون‌مانی و خسارات‌ جزیی تا ضرورت مقاوم‌سازی

۲ گسل بزرگ

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا اعلام کرد که خسارت کلی و نگران کننده در نتیجه زلزله دیروز و پس لرزه های آن شکل نگرفته اما برخی خسارت های جزیی گزارش شده است که بعد از ارزیابی ها احصا و پایش شده اند.

وی تاکید کرد: حتی ممکن است که برخی قنات های منطقه هم آسیب دیده باشند که ضرورت دارد مالکان و کارشناسان متولی در این زمینه ارزیابی ها را انجام دهند.

به گفته سعیدی براساس گزارش های اولیه تعدادی از خانه های روستایی دچار ترک خوردگی شده اند.

وی با اشاره به وجود ۲ گسل بزرگ نایبند و لکرکوه در شمال شرق استان کرمان اظهارداشت: لرزه خیزی این منطقه در شمال شرق استان کرمان بالاست.

سابقه ۳ زلزله بالای ۶ ریشتری

به گفته سعیدی سال ۹۶ نیز سه زلزله شش ریشتری، در همین منطقه راور به وقوع پیوسته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان می گوید که احتمال زلزله های بعدی هم به طور کلی وجود دارد.

ضرورت تداوم مقاوم‌سازی

اما این زلزله جدای از نگرانی های لحظه ای که از دیروز ایجاد کرده نگرانی ها را به طور کلی درباره مقاومت ساختمان ها را نیز به دنبال داشته است و هرچند وضعیت کلی به نسبت خوب ارزیابی می شود اما تاکیدها بر این است که مقاوم سازی ها ادامه یابد.

نماینده مردم شهرستان های کرمان و راور که مسئولیت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را نیز برعهده دارد با اشاره به لزوم و ضرورت تکمیل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در استان بویژه در مناطق زلزله‌خیز شهرستان‌های کرمان و راور گفت: هزینه مقاوم‌سازی در مقابل هزینه‌های جانی و مالی ناشی از خرابی به دلیل وقوع زلزله، قابل قیاس نیست.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: خوشبختانه به دلیل تجربه زلزله در سال های گذشته اقدامات ایمن سازی ابنیه بویژه منازل مسکونی در شهرستان راور نسبت به متوسط استان و کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است، به نحوی که در مناطق روستایی این شهرستان بیش از ۷۰ درصد و در مناطق شهری بیش از ۵۰ درصد ساختمان ها مقاوم سازی انجام شده است.

وی با اعلام آمادگی برای کمک به تامین منابع مالی در راستای تکمیل مقاوم سازی واحدهای مسکونی اظهار داشت: یکی از درخواست های اینجانب از دولت قرار دادن اعتبارات لازم برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی در سفر رییس جمهور محترم به استان کرمان است.

نماینده مردم کرمان و راور همچنین از استاندار کرمان خواست نیروهای امدادی برای خدمت به مردم منطقه راور از آمادگی لازم برخوردار باشند.

لزوم تداوم آمادگی ها

وی در تماس تلفنی با استاندار کرمان و فرماندار شهرستان راور بر لزوم آمادگی نیروهای امدادی در منطقه تاکید و بیان کرد: با توجه به شرایط زمین شناسی منطقه و سوابق سال های گذشته آمادگی نیروهای امدادی در منطقه کاملا ضروری است.

این نماینده مجلس به جلسه هفته گذشته فرمانداران و بخشداران شهرستان های کرمان و راور که به دعوت ایشان در تهران با رئیس بنیاد مسکن برگزار شد اشاره کرد و افزود: خوشبختانه توافق های خوبی برای تامین مالی مسکن روستایی برای شهرستان های کرمان و راور انجام شده است.

پورابراهیمی در ادامه از پشتیبانی های استاندار پرتلاش کرمان و نیز زحمات فرماندار و تمام عوامل اجرایی مرتبط بویژه هلال احمر در شهرستان راور به دلیل حضور در عرصه میدانی تشکر کرد.

راور در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد و از کانون های زلزله در کشور به شمار می رود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.