تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 - 7:33
کد خبر : 2981

شرح حال ساختمان‌های ناایمن کرمان به شورای تامین رفت

شرح حال ساختمان‌های ناایمن کرمان به شورای تامین رفت
صرفنظر از ایجاد هماهنگی برای پیشگیری از خسارت سیل پیش‌بینی شده در هفته جاری، بخشی از جلسه ستاد مدیریت بحران کرمان به وضع ساختمان های ناایمن و نیز خاموشی‌های کشاورزان و صنایع گذشت و اعلام شد که گزارش وضعیت برخی ساختمان‌های پرخطر کرمان به شورای تامین ارسال شده است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا در این جلسه که عصر روز یکشنبه در محل استانداری تشکیل شد، معاون امور عمرانی استاندار کرمان اعلام کرد که شرح حال وضعیت برخی ساختمان های ناایمن و پرخطر که با ورود دادستانی طی چندماه اخیر احصا به شورای تامین ارسال شده است.

آنطور که سید مصطفی آیت اللهی موسوی می گوید این ساختمان ها در مجموعه گلزار شهدا و نیز دیگر مناطق مشخص شده اند؛ وی نامی از دیگر ساختمان های ناایمن نبرد و به این جملات بسنده کرد که «در کرمان چند ساختمان داشتیم که با ورود دادستان در مجموعه گلزار شهدا و دیگر مناطق مشخص شدند». وی در سخنان کلی خود نیز تنها به فرآیند اقداماتی که طی چندماه اخیر(پس از ریزش متروپل آبادان) در کرمان انجام شده اشاره کرد و البته گفت که کرمان جزو استان های پیشرو در رسیدگی به وضعیت ساختمان های ناایمن است.

موضوع بررسی ایمنی ساختمان های بلندمرتبه پس از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان طی دوم خرداد امسال بیشتر از گذشته در کرمان و دیگر نقاط کشور در دستور کار قرار گرفت؛ هرچند خیلی دردناک است که برای موضوع به این اهمیت که با جان انسان ها سروکار دارد، حتما باید حادثه ای مثل متروپل رخ دهد که مدیران متولی بیشتر و نمایان تر پای کار بیایند یا این سئوال باید باقی باشد که چرا اجازه ساخت یا ادامه کاربری ساختمان های پرخطر داده می شود؟ اما همین را هم باید غنیمت شمرد و همراهی و کمک کرد تا هرچه زودتر وضعیت ساختمان های ناایمن در هر جای کشور تعیین تکلیف شود.

چندروز پس از حادثه متروپل بود که انتشار ویدیویی از ترک های یک ساختمان تجاری در شهر کرمان خبرساز شد؛ همان روز دادستان مرکز استان با فوریت به اتفاق مدیران متولی در محل حاضر شدند و کار بررسی ساختمان کلید خورد تا اینکه برخی ایرادها به ساختمان گرفته و اعلام شد که از نظر سازه مشکل و نگرانی ندارد. بعد از آن بررسی وضع ساختمان های بلندمرتبه ناایمن با ورود دادستانی در دستور کار ویژه قرار گرفت و عصر یکشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران گزارشی خلاصه از این بررسی توسط معاون استاندار اعلام شد.

شرح حال ساختمان‌های ناایمن کرمان به شورای تامین رفت

آنطور که معاون امور عمرانی استاندار کرمان در این جلسه توضیح داد، دستورالعملی برای ارزیابی وضعیت ساختمان های بلندمرتبه و مخاطره آمیز در برابر زلزله و فرونشست زمین تهیه و ابلاغ شده است.

آیت اللهی موسوی ادامه داد: در این خصوص چک‌لیستی(فهرستی) از ساختمان ها تنظیم می‌شود که پس از تهیه و تکمیل آن، در کارگروه مربوطه برنامه ریزی و اقدام خواهد شد.

وی اظهار داشت: نشستی برای بررسی وضعیت این ساختمان ها گذاشته‌ایم و آنها را تقسیم بندی کردیم که کارگروه نظارت شورای فنی استان کرمان در برخی ساختمان ها دارای اهمیت به دلیل دولتی بودن باید قبول مسئولیت و گزارش ساختمان ها را ارایه کند.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: بررسی وضعیت ساختمان های خصوصی نیز شامل این مهم است و برخی ساختمان‌ها از جمله برج پاسارگاد و کلینیک های درمانی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر استان بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: وضعیت ساختمان های مسکونی با متراژ چهار هزار متر و ۶ طبقه در کرمان و همین متراژ و پنج طبقه در سیرجان بررسی می‌شود که تیمی مشترک با همکاری شهرداری وظیفه بازرسی از این سازه‌ها را متقبل شده است.

آیت اللهی موسوی ادامه داد: همچنین مقرر شد محوطه‌ها مورد بازبینی قرار گیرد و بررسی این حوزه برعهده آتش نشانی باشد؛ شهرداری نیز موظف شد با کمک دیگر دستگاه ها آن کار را برعهده بگیرد.

وی افزود: برای بررسی وضعیت ساختمان های بلندمرتبه کشور مدت زمان ۲ ماهه گذاشته اند اما در استان کرمان مدت یک ماهه اعلام کردیم و برای هر ساختمان نسخه خاصی پیچیده خواهد شد.

این مسئول عنوان کرد: وضعیت ساختمان های خصوصی از طریق ماده های ۱۰۰ و ۹۹ رسیدگی و برخورد می‌شود اما ساختمان های دولتی ویژگی خاص خود را دارند و ما جزو اولین استان ها بودیم که در این حوزه اقدام کردیم.

شرح حال ساختمان‌های ناایمن کرمان به شورای تامین رفت

تراز مثبت برق استان و درعین حال خاموشی برخی صنایع

به گزارش ا یرنا اما بخشی از نشست این هفته مدیریت بحران استان کرمان همچنین به راهکارهای تامین انرژی برق اختصاص داشت.

انرژی به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه این روزهای استان کرمان مورد توجه مردم، سرمایه‌گذاران و کشاورزان بسیاری است زیرا در فصل تابستان خاموشی‌ها و قطعی آب و برق موجب گلایه مندی برخی کشاورزان در فصل برداشت محصول و همچنین صنایع شده است.

در واقع خاموشی موتورپمپ های کشاورزی و برخی خطوط تولید استان کرمان در شرایطی رقم می‌خورد که بنا بر اعلام مسئولان، تولید برق کرمان نسبت به مصرف آن مثبت است اما با توجه به طرح های یکپارچه وزارت نیرو خاموشی هایی به این واحدها دیکته شده است.

قیمت محصولات کشاورزی و موانع صادرات از یکسو، کاهش تولیدات و خاموشی موتور پمپ های کشاورزی از سوی دیگر طی این روزها بر تولید استان تاثیرگذار بوده است اما در مقابلِ تمامی اینها ساخت نیروگاه های تولید برق در این استان در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار گرفته تا باوجود سرمایه گذاری های کنونی، آینده کرمان در دورنگار توسعه مشکل تامین انرژی را نداشته باشد.

خوشبختانه تا این لحظه از تابستان، غیر از موارد نقص فنی غیرقابل پیش بینی، خاموشی برای مصرف بخش خانگی در استان گزارش نشده اما راهکارهایی در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمان برای تامین انرژی دیگر حوزه ها ارائه شد که خبرنگار ایرنا حاضر در این جلسه در ادامه به آن پرداخته است.

احتمال ناترازی در برق و ضرورت تعطیلی پنجشنبه ها

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان با اشاره به ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق در کشور و مشکلات شبکه سراسری گفت: وضعیت تولید نسبت به مصرف برق استان کرمان طی یک سال گذشته مثبت بود و با وارد شدن ۲ واحد ۱۶۰ مگاواتی مثبت تر شده است.

حمیدرضا حبیبی افزود: پیک بار تاریخی را با موفقیت از سر گذرانده‌ایم و در این پیک خاموشی به مردم ندادیم؛ ضمن اینکه همکاری صنایع و کشاورزان باعث شد ذخایر برق استان را نگه‌داریم.

وی عنوان کرد: کار بزرگی در حادثه ریزش معدن در اُرزوئیه (طی چندروز اخیر با ۲ کشته) انجام شد که در آن اجازه موج سواری رسانه ای به دشمنان ندادیم و فعالیت‌ها و امدادرسانی نیز زودتر از تعهد در این حادثه رخ داد.

پیش بینی ناترازی با مصرف ادارات

حبیبی تصریح کرد: پیش بینی می کنیم تا روز ۱۵ شهریورماه امسال مشکل ناترازی را در برق استان کرمان داشته باشیم که ۳۰ مگاوات مصرف ادارات در استان است لذا ضرورت دارد با مصوبه هیات دولت تعطیلی روزهای پنجشنبه ترتیب اثر داده شود.

شرح حال ساختمان‌های ناایمن کرمان به شورای تامین رفت

ضرورت تامین برق کشاورزان

استاندار کرمان نیز در ادامه گفت: خوشبختانه مصرف برق در بخش خانگی تاکنون دچار مشکل نشده اما بخش کشاورزی مشکل دارد و کشاورزان بسیار گلایه مند هستند.

محمدمهدی فداکار افزود: کشاورزان شمال استان کرمان در بحث پسته و شرق استان نیز در بخش خرما تا یک ماه آینده به آب و برق نیاز دارند اما خاموشی‌های روزانه در این زمینه مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: باید سازوکار اداری ویژه برای صرفه جویی مصرف برق ادارات در پنجشنبه‌ها در نظر گرفته شود.

استاندار کرمان اظهار داشت: باید ترتیبی داده شود تا ۳۰ مگاوات ظرفیت برق مصرفی ادارات را با تعطیلی پنجشنبه ها صرفه جویی کنیم و انرژی باقی مانده را به حوزه کشاورزی انتقال دهیم.

وی ادامه داد: حتی اگر نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه خاموشی محدود در ساعات مشخص را به بخش خانگی بدهیم می‌توانیم به کشاورزی استان کرمان کمک کنیم زیرا برداشت محصولات کشاورزی ما محدود به همین ماه است و نباید دچار حاشیه شود.

فداکار گفت: جهاد کشاورزی برای قطعی برق کشاورزی تحت فشار قرار گرفته است و خرده مالکان مشکلاتی برای آب دارند که وضعیت جیره بندی برق بهم ریختگی در این حوزه ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: پسته داران باوجود مشکلات محصول امسال شاید مشکلی برای قطعی برق نداشته باشند اما بحث خرما جدی است و شرق استان در این حوزه مشکل جدی دارد.

استاندار کرمان افزود: بایستی پنجشنبه ها را با ساز و کار قانونی تعطیل کنیم برای اینکه دچار چالش اجتماعی نشویم؛ به دولت پیشنهاد می کنیم که ادارات در روزهای پنجشنبه طی پنج تا ۶ هفته آینده تعطیل و دچار خاموشی شوند.

وی اظهار داشت: اگر پنجشنبه ها تعطیل شود، شاید مصرف بار خانگی نیز کاهش یابد و این صرفه جویی باید به حوزه ای دیگر از استان هدایت شود.

کشاورزان هم اولویت هستند

فداکار تاکید کرد: قیمت محصولات کشاورزی استان کرمان به چالشی تبدیل شده و علاوه بر این مشکل، خاموشی نیز به کشاورزی آسیب می زند؛ آنقدر کشاورز برای ما مهم است که حاضریم برق خانگی را کمتر از ۴۰ دقیقه قطع کنیم و نباید در این بخش فشاری به خانوارها بیاید.

کمک کرمان به تامین برق کشور

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز با اشاره به اینکه در آستانه سفر هیات دولت هستیم گفت: خوشبختانه تراز برق این استان مثبت است و باوجود این تراز مثبت، یکی از نیروگاه های برق در این سفر افتتاح می شود.

مهدی حسینی‌نژاد افزود: استان هایی مثل کرمان ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق صنعتی به وزارت نیرو کمک می دهد لذا ضرورت دارد که امکان مثبت نیز برای ما گذاشته شود که از این محل به تامین برق برخی واحدهای تولیدی استان کمک کنیم.

استاندار کرمان نیز در این خصوص گفت: وزارت نیرو کاری متمرکز انجام داده تا برق کشور را مدیریت کند اما صنایع ما در این زمینه دچار چالش بزرگی نشدند.

وی با اشاره به کمک مردم در مدیریت مصرف انرژی افزود: صنعت در حال سرمایه گذاری در استان کرمان است لذا باید انرژی مورد نیاز طرح‌های سرمایه گذاری این استان تامین شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.