تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 - 13:25
کد خبر : 747

سومین روز جنگ در اوکراین/ مکرون هشدار داد: جنگی طولانی در پیش است

سومین روز جنگ در اوکراین/ مکرون هشدار داد: جنگی طولانی در پیش است
به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

همزمان با سومین روز جنگ در اوکراین، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه جنگی طولانی با تبعات بلندمدت در اوکراین در پیش است، هشدار داد که جهان باید خود را برای جنگی طولانی آماده کند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

انتقال سفارت هلند در اوکراین به لهستان

وزارت امورخارجه هلند از انتقال سفارت این کشور در اوکراین به آنسوی دیگر مرز و در لهستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیشتر و در روز یکشنبه گذشته لاهه، محل استقرار سفارت خود را از کی‌یف به شهر لویو تغییر داده بود. هدف ازاین اقدام حفاظت از جان کارکنان اعلام شده است

چک و هلند کمک های نظامی به اوکراین ارسال می کنند

به گزارش امروز منابع غربی، کشورهای اروپایی چک و هلند به اوکراین کمک های نظامی ارسال می کنند.

خبرگزاری رویترز نوشت که هلند ۲۰۰ قبضه موشک دوش پرتاب پدافند هوایی استینگر به اوکراین ارسال می کند.

رسانه های چک نیز خبر دادند که دولت این کشور موافقت کرده تا مهمات و تسلیحات به ارزش ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به اوکراین ارسال کند.

اقدام نظامی روسیه در اوکراین؛ نگرانی کشورهای عربی از تامین گندم و ایجاد ناآرامی

رویارویی نظامی روسیه و اوکراین، بسیاری از کشورهای عربی را چون مصر، لبنان و یمن نگران تامین گندم و در پی آن بروز ناآرامی در این کشورها کرده است.

اندیشکده خاورمیانه با اشاره به اینکه برای بسیاری از کشورهای عربی درگیری نظامی دو کشورروسیه و اوکراین به معنای نان کمتر بر سر سفره‌هاست، پیش بینی کرد: اگر جنگ، عرضه گندم به جهان عرب را که به شدت به واردات مواد غذایی وابسته است مختل کند، این بحران می‌تواند تظاهرات و بی‌ثباتی جدیدی در چندین کشور ایجاد کند.

مدودف: تحریم‌های روسیه بر عملیات نظامی در اوکراین تاثیری نمی گذارد

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه اعلام کرد که تحریم هایی که بر روسیه وضع می شود، بر روند اجرای عملیات روسیه در اوکراین تاثیری نمی گذارد.

مدودف روز شنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی روسی «وکنتاکته» نوشت: تحریم ها وضعیت را تغییر نمی دهد و عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای دفاع از منطقه دونباس، بطور کامل اجرا می شود.

نگرانی از امنیت نیروگاه هسته ای اوکراین افزایش یافته است

نشریه گاردین در گزارشی همزمان با حمله روسیه به اوکراین و به نقل از برخی کارشناسان، مدعی شد نگرانی درباره امنیت ۱۵ راکتور هسته ای اوکراین و احتمال بروز فاجعه زیست محیطی افزایش یافته است.

گاردین به نقل از کارشناسان نوشت: چهار نیروگاه برق هسته ای اطراف اوکراین دارای لایه هایی از سامانه های ایمنی برای جلوگیری از فاجعه ذوب شدن هسته آنها هستند. اما با توجه به جنگ تمام عیاری که ولادیمیر پوتین علیه اوکراین به راه انداخته است، خطر از دست رفتن یکباره لایه های امنیتی افزایش یافته است.

رسانه روسی: صدها نظامی اوکراینی در دونباس تسلیم شدند

مسکو-ایرنا- نظامی اوکراینی در جمهوری خلق لوگانسک در منطقه دونباس خبر داد.

شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ روز شنبه با اشاره به ادامه پیشروی نیروهای ارتش جمهوری خلق لوگانسک، اعلام کرد که بسیاری از سربازان اوکراینی یا عقب نشینی می کنند و یا خود را تسلیم نیروهای لوگانسک می کنند.

در صحنه هایی که این شبکه روسی پخش کرد، جمعی از سربازان اوکراینی در یک سالن بزرگ نشان داده شد که از رفتار نیروهای لوگانسکی ابراز خرسندی می کردند و برخی نیز مشغول مکالمه تلفنی با خانواده های خود با گوشی های تلفن همراه داده شده از سوی نظامیان لوگانسکی بودند.

اوکراین خواستار تحریم نفتی روسیه در جهان شد

وزیر امورخارجه اوکراین از جامعه جهانی خواست تحریم نفتی علیه روسیه اعمال کنند.

“دمیترو کولبا” طی پیامی در توییتر از جامعه جهانی خواست موضوع انزوای کامل روسیه از جمله ممنوعیت خرید نفت خام این کشور را در دستورکار قرار دهد.

وزیر امورخارجه اوکراین در این پیام توییتری نوشت: از جامعه جهانی می خواهم به طور کامل روسیه را منزوی، سفرای این کشور را اخراج و ممنوعیت نفتی علیه مسکو اعمال شود و اقتصاد روسیه را نابود کند.

نشست لهستان، لیتوانی و آلمان برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه

سخنگوی دولت لهستان اعلام کرد که نخست وزیر لهستان و رئیس جمهوری لیتوانی امروز با صدراعظم آلمان در برلین دیدار می کند تا در مورد اعمال تحریم‌ها علیه روسیه مذاکره کنند.

پیوتر مولر در پیامی در تویینر عنوان کرد: به ابتکار نخست وزیر لهستان این نشست در برلین برگزار می شود.

وی افزود: اتحادیه اروپا باید فورا یک بسته تحریم های سخت را علیه روسیه تصویب کند.

روسیه آسمان خود را به روی هواپیماهای لهستان، چک و بلغارستان می‌بندد

روسیه که در پاسخ به اقدام انگلیس برای منع پرواز هواپیماهای شرکت ایرفلوت، حریم هوایی خود را به هواپیماهای مسافربری انگلیس بست، برای اقدام مشابهی در مورد هواپیماهای کشورهای لهستان، چک و بلغارستان آماده می شود.

یک مقام هواپیمایی روسیه روز شنبه به خبرگزاری دولتی تاس گفت: روسیه نامه های رسمی در مورد بسته شدن حریم هوایی بلغارستان، لهستان و چک به روی هواپیماهای مسافربری روسیه دریافت کردو همینک اقداماتی که در این مورد باید انجام دهد را ارزیابی می کند.

مکرون هشدار داد: جهان آماده جنگی طولانی در اوکراین باشد

خبرگزاری فرانسه دقایقی به نقل از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نوشت که جهان باید خود را برای جنگی طولانی در اوکراین آماده کند. این جنگ طولانی خواهد بود و تبعات طولانی مدت نیز خواهد داشت. باید آماده باشیم.

رسانه روسی: روسیه برای جلوگیری از ساخت بمب اتمی در اوکراین نیروگاه چرنوبیل را تصرف کرد

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد که روسیه به اوکراین اجازه ساخت بمب اتمی نمی دهد و به همین دلیل ارتش روسیه نیروگاه هسته ای چرنوبیل را تحت کنترل خود درآورده است.

این شبکه در گزارشی اعلام کرد که روسیه هیچگاه به اوکراین اجازه ساخت بمب اتمی نمی دهد و بلندپروازیهای اتمی کی یف خطرناک است.

در این گزارش گفته شد که اطلاعات مبنی بر این که سطح تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه هسته ای چرنوبیل بالا است، واقعیت ندارد و وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که وضعیت این نیروگاه عادی است.

زلنسکی: محموله مهمات غربی در راه اوکراین است
رئیس جمهوری اوکراین در پیامی در صفحه توئیترش از یک تماس تلفنی جدید با رئیس جمهوری فرانسه خبر داد و نوشت که محموله ای سلاح و مهمات ازسوی شرکای اوکراین در غرب، درحال انتقال به این کشور است.

استقرار ۱۵۰ فروند بالگرد در مرز بلاروس با اوکراین

رویترز در گزارشی نوشت تصاویر جدید ماهواره ای علاوه بر رویت تقویت قوای نظامی در مرز بلاروس با اوکراین، حاکی است که حدود ۱۵۰ فروند بالگرد ترابری نیز دراین منطقه مستقر شده اند. عکس های منتشر شده در رسانه ها از تصاویر ادعایی رویترز چندان واضح نیست.

تصاویر ماهواره ای که روز جمعه (روز گذشته) انتشار یافت از حضور گسترده قوای نظامی و همچنین ۱۵۰ فروند بالگرد ترابری در جنوب بلاروس و در فاصله ۲۰ مایلی از مرز با اوکراین دیده می شود.

زلنسکی در رد پیشنهاد آمریکا: به مهمات نیاز داریم، نه خودرو برای فرار

در حالی که نیروهای روسیه کی یف را محاصره کرده‌اند، آمریکایی ها بجای محقق ساختن وعده های خود برای حمایت از اوکراین، به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور راه های فرار از کی یف را نشان می دهند.

آسوشیتدپرس نوشت: ساعاتی پیش دولت آمریکا اعلام کرد آماده کمک به ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای خارج کردن وی از کی یف است تا از اسارت و یا احیانا کشته شدن او به دست نیروی های روس جلوگیری کند اما گویا زلنسکی این پیشنهاد را نپذیرفته است.

اوکراین: روسیه ۲ کشتی غیرنظامی دیگر را هدف قرار داد

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های اوکراینی خبر داد که ۲ کشتی دیگر هدف حملات نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه قرار گرفتند.

رویترز به نقل از مقام های اوکراینی نوشت کشتی های روسیه ۶ اسفند و یک روز پس از تهاجم این کشور به اوکراین یک کشتی حامل مواد شیمیایی و یک کشتی باری را در دریای سیاه هدف قرار دادند.

نیروهای روسیه شهر ملیتوپل اوکراین را تحت کنترل خود در آوردند

وزارت دفاع روسیه امروز از کنترل کامل نیروهای روسیه بر شهر ملیتوپل اوکراین و بدون هر گونه تیراندازی خبر داد.

رسانه های روسیه ازجمله خبرگزاری تاس روز شنبه به نقل از یک مقام وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که ارتش روسیه بدون هر گونه مقاومتی در راستای عملیات نظامی برای غیرنظامی کردن اوکراین وارد شهر ملیتوپل شد.

وزارت دفاع روسیه: نیروهای روسیه ۸۲۱ هدف نظامی را در اوکراین منهدم کرده اند
مقامات وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که تاکنون ۸۲۱ هدف نظامی مختلف شامل پایگاه های نظامی اوکراین در شهرهای مختلف را به کلی نابود کرده و از کار انداخته اند.

موج پناهجویان اوکراینی در مرزهای لهستان

هزاران پناهجوی اوکراینی به مرزهای لهستان رسیده اند و گزارش ها از اوضاع نابسامان در مرزهای این کشور حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران اوکراینی خود را با پای پیاده یا با خودورهای شخصی به مرزهای لهستان رسانده اند و شاهدان از بروز نابسامانی در مناطق مرزی خبر می‌دهند.

مقامات اوکراینی از ساکنان پایتخت خواستند در پناهگاه بمانند
به گزارش خبرگزاری فرانسه به ساکنان شهر گفته شده است که در پناهگاه های خود بمانند یا اگر در خانه هستند از پنجره ها دوری کنند.
ارتش اوکراین و نیروهای روسیه صبح شنبه در کی یف برای کنترل پایتخت اوکراین درگیر شدند.
سرویس ارتباطات ویژه اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی در تلاش برای حمله به یک نیروگاه برق در منطقه ترویشچینا در شمال شرق کیف هستند.
به گزارش سرویس ارتباطات ویژه، آژیر ضد هوایی نیز در سپیده دم در خارکف، شهری بزرگ در شرق اوکراین در نزدیکی مرز روسیه به صدا درآمد.

واشنگتن پست:آمریکا آماده فراری دادن رئیس جمهوری اوکراین است

نشریه آمریکایی واشنگتن پست روز شنبه در خبری نوشت: دولت آمریکا آماده کمک به ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای خارج کردن وی از کی یف است تا از به اسارت گرفته شدن و یا احیانا کشته شدن وی بدست نیروی های روسی جلوگیری کند؛ با این وجود زلنسکی این پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

۵۱ کشور خواستار مطرح شدن بحران اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل شدند

۵۱ کشور در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را نشست شورای امنیت وتو کرد اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

زلنسکی‌: نیروهای روسیه سعی در تصرف کی‌یف دارند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بامداد شنبه با انتشار پیامی اعلام کرد که امشب (به وقت محلی) نیروهای روسیه سعی خواهند کرد قبل از طلوع آفتاب شهر کی‌یف پایتخت این کشور را تصرف کنند.

رئیس جمهور اوکراین به مردم این کشور هشدار داد که نیروهای روسیه امشب سعی خواهند کرد وارد کی‌یف شوند.

زلنسکی عصر جمعه با انتشار یک ویدئو از خود اعلام کرد که وی در کی‌یف حضور دارد و قصد ندارد این شهر را ترک کند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از شنیده شدن انفجارهای مکرر در بخش‌هایی از شهر کی‌یف پایتخت اوکراین است.

دبیر کل سازمان ملل: باید به صلح فرصت دیگری بدهیم

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل و شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه روسیه درباره اوکراین با وتوی مسکو گفت: باید به صلح فرصت و شانس دیگری بدهیم.

دبیر کل سازمان ملل جمعه شب به وقت محلی پس از نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران افزود که سازمان ملل برگرفته از جنگ برای پایان دادن به جنگ است. این هدف امروز محقق نشد. اما نباید تسلیم و ناامید شویم. باید به صلح یک فرصت و شانس دیگر دهیم.

کانادا هم پوتین و لاوروف را تحریم کرد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه را وضع می‌کند که شامل تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، سرگئی لاوروف وزیر خارجه و رئیس ستاد مشترک این کشور می‌شود.

نخست وزیر کانادا گفت: اتاوا سومین مجموعه تحریم‌های شدید و هماهنگ شده را اعلام می‌کند. اول ما علیه ولادیمیر پوتین و معماران جنگ بی‌رحمانه علیه اوکراین، رئیس ستاد مشترک و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه تحریم وضع می‌کنیم.

او ادامه داد: علاوه بر این، من حمایت کانادا از مسدود کردن دسترسی روسیه به سیستم پرداختی سوئیفت که بخش مهم سیستم بانکی جهانی است را اعلام می‌کنم.

اوکراین: نیروهای روسیه طبق برنامه پیشروی نکرده‌اند

سفیر اوکراین در آمریکا گفت: روز جمعه حملات روسیه به اوکراین وحشیانه‌تر بود، اما نیروهای این کشور طبق برنامه پیشروی نکردند.

اوکسانا مارکارووا سفیر اوکراین طی سخنانی در سفارت این کشور در واشنگتن دی سی افزود: دشمن به وضوح از مقابله نیروهای مسلح و داوطلبان برای حفظ تمامیت کشورمان غافلگیر شده است.

مارکارووا همچنین تصریح کرد، مقامات اوکراینی در حال جمع آوری شواهدی از جنایت مقامات روسیه برای ارائه به دادگاه‌های بین‌المللی هستند.

سفیر اوکراین در مورد نیروگاه چرنوبیل که نیروهای روسیه تصرف کردند، گفت: مسئولیت آن اکنون برعهده روسیه است زیرا مقررات سختگیرانه برای این نیروگاه رعایت نمی‌شود.

ارتش اوکراین مدعی سرنگون کردن یک هواپیمای روسیه شد

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین۷۶ ارتش روسیه را بر فراز منطقه واسیلکوف در نزدیکی شمال غرب کی‌یف سرنگون کرده‌اند.

این ستاد در حساب کاربری خود در فیس‌بوک خود نوشت: نیروهای ما یک فروند ایلوشین۷۶ ارتش روسیه که حامل چتربازان نیروهای هوابرد روسیه بود را بر فراز منطقه واسیلکوف سرنگون کردند. این انتقام لوگانسک در سال ۲۰۱۴ است.

خبرهای تائید نشده حاکی از حضور ۱۴۵ نیروی نظامی روسیه در این هواپیما است.

همچنین ارتش اوکراین اعلام کرد که یک بالگرد و یک جنگنده سوخو-۲۵ روسیه را در دونباس سرنگون کرده است.

پنتاگون: آمریکا کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین می‌کند

پنتاگون اعلام کرد که آمریکا کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین خواهد کرد، زیرا دولت این کشور با تهاجم گسترده روسیه مواجه است.

جان کربی سخنگوی پنتاگون عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: ” واضح می‌گویم، ما کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین خواهیم کرد. این کار را انجام خواهیم داد. نحوه انجام این کار هنوز در حال بررسی است. حریم هوایی اوکراین از دسترس خارج شده است. ”

آمریکا، پوتین و لاوروف را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور، سرگئی لاوروف وزیرخارجه و سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه را تحریم کرد.

آمریکا همچنین رگئی شایگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرد.

روسیه قطعنامه پیشنهادی علیه خود درباره اوکراین را در شورای امنیت وتو کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی دور هم گرد آمدند تا پس از بحث و گفت‌وهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که روسیه قطعنامه پیشنهادی علیه خود را وتو کرد.

این سومین نشست اضطراری شورای امنیت در هفته جاری است که درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تشکیل شده است.

در رای گیری انجام شده، ۱۱عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رای موافق، یک کشور (روسیه) رای مخالف و ۳ کشور شامل چین، هند و امارات ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رای مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید.

سخنگوی دولت اوکراین: کی‌یف آماده گفت وگو درباره صلح است

سرگی نیکیفوروف سخنگوی دولت اوکراین جمعه شب در شبکه‌های اجتماعی گفت که “کی‌یف آماده است تا درباره آتش بس و صلح گفت وگو کند”.

سخنگوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با اعلام این خبر افزود: اوکراین و روسیه در حال گفت وگو درباره مکان و زمان مذاکره با یکدیگر هستند.

جانسون: انگلیس به‌زودی پوتین و لاوروف را تحریم می‌کند

بعد از اتحادیه اروپا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که لندن به‌زودی تحریم‌های شخصی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور اعمال خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس جمعه شب به رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: دولت لندن شخصاً رهبران روسیه را به دلیل مأموریت بدخواهانه آنها برای براندازی نظم نوین پس از جنگ سرد تحریم خواهد کرد.

او همچنین خواستار اقدام فوری برای ممنوعیت روسیه از پرداخت سوئیفت برای تحمیل حداکثر مشکلات به دولت روسیه شد.

نخست وزیر انگلیس افزود، جهان باید مطمئن شود که رئیس جمهور پوتین در این اقدام تجاوزکارانه شکست خواهد خورد، پس از این اقدام امکان عادی سازی روابط با روسیه وجود ندارد.

جانسون به ناتو هشدار داد که جاه طلبی‌های رئیس جمهور روسیه ممکن است در اوکراین متوقف نشود و این یک بحران یورو-آتلانتیک با عواقب جهانی است.

رویترز: تاکنون یک هزار نیروی روسیه کشته شده‌اند

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های اوکراینی مدعی شد که تاکنون بیش از یک هزار نیروی روسیه در این کشور کشته شده‌اند.

روسیه هنوز آماری از تلفات نیروهای خود منتشر نکرده است.

از سوی دیگر سازمان ملل اعلام کرده است که تاکنون ۲۵ غیر نظامی در اوکراین کشته و ۱۰۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تصمیم‌گیری درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه

سومین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی در پی وقوع جنگ در اوکراین تشکیل شده است تا درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تصمیم‌گیری شود.

پیش از این، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در مورد قطعنامه ای که حمله روسیه به اوکراین را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می کند و از روسیه می خواهد نیروهای خود را فورا عقب بکشد، رای گیری کند.

سازمان ملل: بیش از یک میلیارد دلار برای کمک به اوکراین نیاز است

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری اعلام کرد برای کمک به ده‌ها هزار پناهجویان اوکراینی که پس از حمله روسیه آواره شده‌اند، بیش از یک میلیارد دلار کمک نیاز است.

وی افزود: ما برای کمک رسانی به پول نیاز داریم و باید از آن به صورت امن استفاده کنیم. بدون شک به تاثیر تحریم‌ها بر عملیات‌های خود توجه می‌کنیم.

گریفیتس همچنین اعلام کرد که کارکنان سازمان ملل در اوکراین به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد و عملیات‌های خود را در این کشور گسترش خواهند داد.

صربستان روسیه را تحریم نمی‌کند

رئیس جمهور صربستان در مورد بحران شرق اروپا و جنگ در اوکراین گفت، صربستان به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذارد، اما روسیه را تحریم نمی‌کند.

«آلکساندار ووچیچ» جمعه شب در یک نشست خبری که مستقیما از تمامی شبکه‌های تلویزیونی پخش شد گفت: روزهای پیش رو برای ما آسان نیست. شورای امنیت ملی صربستان در مورد وضعیت اوکراین به جمع بندی رسید که در نشست دولت در ۴۸ ساعت آینده ارائه خواهد شد.

ووچیچ خاطرنشان کرد: صربستان به هنجارهای حقوق عمومی بین‌المللی احترام می‌گذارد و این بهترین راه برای محافظت از خود و منافعش است، اما به دوستی‌های سنتی نیز احترام می‌گذارد. برای صربستان حیاتی نیست که کسی را تحریم کند.

وی اظهار داشت: ما باید در دفاع از منافع کشورمان متحد باشیم.

کاخ سفید: دیپلماسی ما را ملزم به تعامل حتی با کشورهای دارای اختلاف می‌کند

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دیپلماسی ما را ملزم می کند تا با کشورهای مختلف حتی اگر با آنها اختلافات قوی داشته باشیم تعامل کنیم.

این مقام دولت بایدن عصر جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: دیپلماسی ما را ملزم می کند تا با کشورهای مختلف حتی اگر با آنها اختلافات قوی داشته باشیم تعامل کنیم. ما به صراحت نقض حقوق بشر از سوی چین را محکوم کرده ایم اما با آنها در زمینه های دیگر همکاری کرده ایم.

وی تصریح کرد ما با روسیه به عنوان بخشی از گروه ۱+۵ برای پیشرفت در توافق هسته ای ایران همکاری داریم. هیچ شکی نیست که دستیابی به این توافق جهان را امن تر می کند. بنابراین دیپلماسی به معنی تعامل با کشورهای مختلف است حتی با آنهایی که اختلافات قوی دارید.

روسیه: تحریم‌ها علیه پوتین و لاوروف نشانه ناتوانی غرب است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های غرب در مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر خارجه اوکراین، نشانه ناتوانی غرب است.

ماریا زاخارووا شب جمعه در گفت وگو با شبکه اول تلویزیون سراسری روسیه گفت: تحریم ها علیه رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه، نمونه ای از نمایش ناتوانی و عجز کامل غرب است.

آمریکا: پیشنهاد روسیه برای مذاکره با اوکراین دیپلماسی با تهدید اسلحه است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشنهاد روسیه برای مذاکره با اوکراین را دیپلماسی غیر واقعی و تهدید با اسلحه خواند.

ند پرایس عصر جمعه به وقت محلی گفت، پیشنهاد روسیه برای مذاکره با اوکراین یک دیپلماسی “با تهدید اسلحه” است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود اگر روسیه در مورد دیپلماسی جدی است، باید بمباران اوکراین را متوقف کند.

وی تصریح کرد که واشنگتن هیچ نشانه ای از کاهش تنش ها از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ندیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در بخش دیگری از سخنانش در راستای سیاست های هراس افکنی واشنگتن درباره پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای همچنان در راستای منافع ما است.

نشست فوق‌العاده وزیران کشور اتحادیه اروپا در مورد اوکراین

جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه اعلام کرد، وزیران کشور ۲۷ کشور اتحادیه اروپا این هفته در مورد وضعیت اوکراین نشست فوق‌العاده برگزار خواهند کرد.

دارونین جمعه شب در پیام توییتری نوشت: پس از نشست شورای اروپا در شب گذشته، جلسه فوق‌العاده شورای وزیران کشور ۲۷ کشور در آخر این هفته برگزار خواهد شد تا در مورد پاسخ‌های مشخصی که باید به وضعیت اوکراین داده شود، بحث و گفت وگو صورت گیرد.

وی افزود: به منظور آماده شدن برای نشست شورای وزیران کشور اروپا که قرار است بعدازظهر یکشنبه برگزار شود، بعدازظهر امروز(جمعه) با چند تن از همتایان خود از جمله آلمان گفت وگو کردم.

روسیه فهرست ۸۵ نفر اوکراینی متهم به جنایات ضدبشری را اعلام کرد

کمیته پیگیری قضایی روسیه فهرست ۸۵ تبعه اوکراینی ازجمله مقام های پیشین این کشور متهم به جنایات جنگی و اعمال ضدبشری را برای پیگیری قانونی و دستگیری و کیفر آنها اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ روز جمعه اعلام کرد: کمیته پیگیری قضایی روسیه افرادی را که در جنایات جنگی در اوکراین ازجمله جنایات جنگی در جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک شرکت داشته اند در فهرستی منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، ۴۰۰ پرونده کیفری در مورد این افراد گشوده شده و تحقیقات گسترده در این زمینه به منظور شناسایی و دستگیری این افراد و جلوگیری از فرار آنها به خارج از اوکراین جریان دارد.

آمریکا: درهای ناتو به روی کشورهای خواهان عضویت باز است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد موضع آمریکا و ناتو این است که درهای ناتو برای کشورهای خواهان عضویت و واجد شرایط باز است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن افزود که هر کشوری باید برای تعیین سیاست داخلی و خارجی و همکاری های خود آزاد باشد.

وی که در پاسخ به پرسشی درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو سخن می گفت، ادامه داد تصمیم گیری برای پیوستن به ناتو بر عهده فنلاند و سوئد است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد موضع ثابت آمریکا و ناتو این است که درهای ناتو برای همه علاقه مندان واجد شرایط باز است.

شهردار کی‌یف: نیروهای روسیه به پایتخت بسیار نزدیک شده‌اند/ شب دشواری است

ویتالی کلیچکو شهردار پایتخت اوکراین “شب دشواری” را برای کی‌یف پیش بینی کرد و اعلام کرد که نیروهای روسیه به پایتخت بسیار نزدیک هستند.

کلیچکو در کانال تلگرامی خود نوشت: اغراق نمی‌کنم کی‌یف اکنون در وضعیت تهدید آمیزی قرار گرفته است. امشب و فردا صبح بسیار دشوار خواهد بود.

وی ادامه داد: نیروهای روسیه به پایتخت بسیار نزدیک هستند. گروه‌های خرابکار در حال مبارزه با نیروهای نظامی و پلیس در شهر هستند.

شهردار کی‌یف افزود: پل‌ها در پایتخت تحت حفاظت و کنترل ویژه قرار دارند. سربازان اوکراین در شهر در حال گشت زنی هستند.

زاخارووا از پاسخ متقابل روسیه به تحریم‌های غرب گفت

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با یادآوری اینکه در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مسکو پاسخ می‌دهد، همچنین گفت: روسیه به تحریم‌های جدید غرب پاسخ متقابل خواهد داد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست خبری هفتگی در این وزارتخانه افزود: لاوروف روزهای ۲۸ ماه فوریه و اول ماه مارس (۹ و ۱۰ اسفند ماه) به ژنو سفر می‌کند و در بخش سطح عالی ۴۹ مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت و در کنفرانس خلع سلاح نیز سخنرانی خواهد کرد.

به گفته زاخارووا، دیدار لاوروف با کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و چندین دیدار دوجانبه وی با همتایان از کشورهای دیگر برنامه ریزی شده است.

علاوه بر آن وزیر خارجه روسیه با سران سازمان های بین المللی مستقر در ژنو دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو به تحریم‌های جدید غرب علیه این کشور از جمله تحریم‌های وضع شده در مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پاسخ می‌دهد.

وی افزود: به تحریم‌ها همانند گذشته پاسخ می‌دهیم و هر نوع که لازم بدانیم اقدام می کنیم و به توجیه اقدام‌ها و توضیح اعمال خود نخواهیم پرداخت و آن را ضروری نمی‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، مسکو به آن پاسخ می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.