تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 آذر 1401 - 7:24
کد خبر : 6529

سند استراتژی صنعتی بلندمدت و باثبات صنعت خودرو تا پایان بهمن‌ماه تهیه می‌شود

سند استراتژی صنعتی بلندمدت و باثبات صنعت خودرو تا پایان بهمن‌ماه تهیه می‌شود
سند استراتژی صنعتی بلندمدت و باثبات صنعت خودرو (۱۰ ساله) تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با محورهای در نظر گرفته از سوی وزارت صمت تهیه و به سازمان خصوصی‌سازی ارسال می‌شود.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، پس از پیگیری‌های انجام شده در راستای واگذای سهام ایران خودرو و سایپا در نهایت هفته گذشته «حسین قربان‌زاده» رییس سازمان خصوصی‌سازی در جمع خبرنگاران از اقدامات انجام شده در این زمینه شفاف‌سازی و اعلام‌کرد: در این زمینه سه جلسه پیوسته با حضور وزیر اقتصاد، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان بخش خصوصی صنعت خودرو برگزار و مسائل مربوطه بررسی شد.

وی اظهار داشت: توافق شده تا خودروهای پرتیراژ به فهرست عرضه خودروها به بورس کالا اضافه شود و تا پایان سال شاهد حذف قیمت‌گذاری دستوری در محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم.

تصمیم‌گیری برای خروج دولت از تصدی‌گری صنعت خودرو

در ادامه مطرح شدن چنین صحبتی، به‌تازگی جلسه‌ای در راستای الزامات واگذاری برای شرکت های ایران خودرو و سایپا با حضور رییس سازمان خصوصی‌سازی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت برگزار شد تا هر چه سریعتر تصمیماتی در راستای تعیین تکلیف واگذاری سهام این دو شرکت بزرگ خودروسازی اتخاذ شود.

براساس نامه منتشر شده، این جلسه در سازمان خصوص‌سازی به‌منظور تحقق هدف «ارتقای سطح کارایی، بهره‌وری و نوآوری در صنعت خودروی کشور» و همچنین رعایت الزامات سند نهایی خروج دولت از تصدی‌گری صنعت خودرو تشکیل و موارد مدنظر مورد توافق قرار گرفت.

در این جلسه مقرر شد تا سند استراتژی صنعتی بلندمدت و باثبات صنعت خودرو (۱۰ ساله) تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با محورهای در نظر گرفته شده توسط وزارت صمت تهیه و به سازمان خصوصی‌سازی ارسال شود.

نخستین محور در این زمینه بهبود فضای تولید و کسب و کار و ارتقای سطح رقایت پذیری و پیش بینی پذیری صنعت خودرو است.

مداخله نکردن دولت در بنگاه‌ها و تنظیم قواعدی که شرایط تحمیلی و ناعادلانه‌ای برای بنگاه‌ها ایجاد نکند از دیگر محورهای این توافق بوده است، به گونه‌ای که برای همه فعالان صنعت خودرو، شرایط و اقتضائات حضور در این صنعت شفاف و قابل پیش‌بینی باشد.

خروج قیمت‌گذاری دستوری همه محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان ۱۴۰۱

برپایه این نامه، خروج قیمت‌گذاری دستوری همه محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال ۱۴۰۱ از دیگر توافقات این جلسه بود که در این راستا اعلام شد تا ساز و کار اجرایی این توافق تا پایان آذر ۱۴۰۱ توسط وزارت صمت ارائه شود.

همچنین در این جلسه تصمیمی مبنی بر واگذاری سهام تودلی ایران خودرو و سایپا تا پایان سال جاری اتخاذ شد.

در ادامه این جلسه مقرر شد تا در صورت عدم واگذاری سهام تودلی در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از ابتدای ۱۴۰۲ به بعد حق رای ناشی از این سهام در مجامع این شرکت ها سلب شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.