تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1400 - 11:07
کد خبر : 558

روز پر کار وین؛ گلایه مذاکره‌کنندگان از سردرگمی آمریکا در تصمیم‌گیری

روز پر کار وین؛ گلایه مذاکره‌کنندگان از سردرگمی آمریکا در تصمیم‌گیری

روز پر کار وین؛ گلایه مذاکره‌کنندگان از سردرگمی آمریکا در تصمیم‌گیری در حالی روز گذشته (جمعه) وین محل برگزاری گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها، روز پرکاری را به خود دید که مذاکره‌کنندگان چین، روسیه و اتحادیه اروپا از سردرگمی آمریکا در تصمیم‌گیری درباره نتیجه مذاکرات گلایه‌مند هستند در حالی روز گذشته (جمعه) وین محل برگزاری گفت‌وگوهای لغو

روز پر کار وین؛ گلایه مذاکره‌کنندگان از سردرگمی آمریکا در تصمیم‌گیری

در حالی روز گذشته (جمعه) وین محل برگزاری گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها، روز پرکاری را به خود دید که مذاکره‌کنندگان چین، روسیه و اتحادیه اروپا از سردرگمی آمریکا در تصمیم‌گیری درباره نتیجه مذاکرات گلایه‌مند هستند

در حالی روز گذشته (جمعه) وین محل برگزاری گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها، روز پرکاری را به خود دید که مذاکره‌کنندگان چین، روسیه و اتحادیه اروپا از سردرگمی آمریکا در تصمیم‌گیری درباره نتیجه مذاکرات گلایه‌مند هستند.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، از عصر روز سه‌شنبه مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌ها مجددا در وین کلید خورده است و همچنان لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و اخذ تضامین در دستور کار تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

روز گذشته (جمعه) وین میزبان جلسات متعددی بود که در همین راستا، هیات مذاکره‌کننده کشورمان با هیات مذاکره‌کننده چین در جلسه‌ای به ریاست مذاکره‌کنندگان ارشد دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی باقری همچنین در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در وین با محوریت لغو تحریم‌ها، دیروز با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مذاکرات در وین در قالب جلسات کارشناسی در کارگروه‌های رفع تحریم، اقدامات هسته‌ای و کارگروه سوم (ترتیبات اجرایی) با حضور کارشناسان ایران و کشورهای عضو ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه نیز عصر جمعه با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود از دیدار با هیات آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد و نتیجه آن را مفید ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور از مذاکرات، به میزان آمادگی و اراده ایالات متحده برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بستگی دارد، افزود: ما قطعاً در مذاکرات وین در مورد برجام رو به جلو پیش می رویم.

استفن کلمنت سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست جلسه کارگروه اقدامات هسته‌ای را برعهده داشت نوشت: با توجه به اهمیت زمان، رایزنی‌های فشرده ادامه دارد و هدف ما اطمینان از اجرای کامل همه جنبه‌های برجام است.

در همین حال، آمریکا که همچنان بدون هیچ ابتکار عمل و حسن نیتی در وین حاضر است و با نمایندگان کشورهای ۱+۴ دیدار می‌کند، به تکنیک پیش پا افتاده‌ای متوسل شده و تلاش کرد که توپ را در زمین ایران بیاندازد و در حالی که به اذعان مشارکت‌کنندگان در روند مذاکرات، ایران در این دور با ابتکار عمل در وین حاضر شده است، برتری ایران را در روند مذاکرات رد کرد.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ام‌.اس‌.ان‌.بی‌.سی مدعی شد همه گزینه‌های ما همیشه روی میز است.

معاون آنتونی بلینکن در تداوم ادعاهایش به جای بیان تعهدات کشورش برای جبران بدعهدی و نقض برجام و در حالی که ایران همچنان به این توافق بین المللی پایبند بوده است، مدعی شد قرار نیست ما هر چیزی که ایران پیشنهاد می‌دهد را قبول کنیم. در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، ما به طور کامل وارد آن خواهیم شد.

وندی شرمن همچنین اظهارات مبنی بر برتری ایران در مذاکرات را در این مصاحبه رد کرد.

آمریکا از ابتدای مذاکرات راهبرد مشخصی را برای ادراک‌سازی و فضاسازی دنبال می‌کند و همواره به دنبال تحت فشار قرار دادن تیم ایرانی برای تحمیل هرگونه توافق بوده است. اما ایران تنها به دنبال توافقی پایدار و قابل اتکا است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به عنوان رییس هیات مذاکره‌کننده این کشور در وین حاضر است، تاکنون جلسات متعددی را با کشورهای ۱+۴ برگزار کرده است، اما به دلیل اختلافات و شکاف‌هایی که در این کشور وجود دارد، دولت متبوعش موفق نشده است که اقدامات ملموسی را در راستای جبران اقدامات دولت قبل انجام دهد.

مالی در روزهای گذشته در پی فشار تندروها و جمهوریخواهان در آمریکا که همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ تحرکات خود را شدت بخشیده‌اند، درباره این مذاکرات برای نخستین بار به آنان توضیح و به سوالاتشان پاسخ داد.

یک منبع آگاه در وین گفت که چین و روسیه به همراه نماینده‌ی اتحادیه اروپا، از آمریکا به دلیل سردرگمی و عدم توانایی برای تصمیم‌گیری سیاسی درباره نتیجه مذاکرات، گلایه کرده‌اند.

به گفته دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود، نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه این توییت تاکیدکرد: دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.

مذاکرات هسته‌ای در وین همچنان در جریان است اما رسیدن طرف‌ها به توافقی پایدار و قابل اتکا در ابهام قرار دارد. در حالی دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم به دقت مشخص شده، نیاز است که واشنگتن تصمیمات سیاسی لازم را برای دستیابی به توافق خوب اتخاذ کند.

دستیابی طرف‌ها به توافق خوب در جریان مذاکرات وین، تنها و تنها به اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی واشنگتن بستگی دارد و انجام اقدامات نمایشی با اهداف برنامه‌ریزی‌شده‌ای جهت مقصرنمایی، تاثیری در روند مذاکرات خواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان هفته گذشته در حاشیه مراسم تجدیدمیثاق وزیر و مدیران ارشد وزرات امور خارجه با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در مرقد مطهر امام خمینی(ره)، در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات وین، گفت: یکی از موضوعات اساسی ما برای لغو تحریم‌ها، گرفتن تضمین‌ها است. درباره تضمین در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی، اعلام کردیم که در بخشی‌هایی از آن موافقت‌هایی صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه افزود: آنچه هیات مذاکره کننده ایران درباره تضمین دنبال می‌کند، در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی است که در بخش‌هایی از آن توافقاتی حاصل شده اما هنوز هیات مذاکره‌کننده ایران با جدیت اخذ تضمین ملموس از طرف‌های غربی و پایبندی به تعهداتی که بر مبنای توافق وین حاصل می‌شود را دنبال می‌کند.

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.