تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 - 7:59
کد خبر : 8487

رستاخیز نت‌ها در شهر؛ سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر آغاز شد

رستاخیز نت‌ها در شهر؛ سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر آغاز شد
- سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر عصر جمعه ۲۸ بهمن ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و با اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران در تالار وحدت آغاز شد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر عصر روز- جمعه(۲۸ بهمن) با اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان در تالار وحدت آغاز شد.

این دوره از جشنواره شامل بخش‌های استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربَد، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، سرود و بین‌الملل است.

بخش رقابتی برای حضور جریان‌های نوین موسیقی و صدا در ایران که در بازنگری صورت‌های شنیداری به ایده‌پردازی واجرا بدون پیش‌داوری مرسوم در ساخت و اجرای موسیقی متداول می‌پردازد که در این دوره به عنوان جایزه ویژه به جشنواره اضافه شده است.

بخش غیررقابتی با هدف شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری در هر شاخه از موسیقی برگزار می‌شود.

همچنین جایزه باربَد با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه و فرهنگ شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های آیینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق به ویژه ایده و اجراهای صدا وموسیقی نسل جوان برگزار می‌شود.

حضور بیش از ۲ هنرمند در جشنواره موسیقی فجر

۲هزار و ۱۲۶ هنرمند امسال در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند، در بخش غیررقابتی تکنوازی ۴۹ آقا، ۲۷ خانم، در بخش غیررقابتی گروه‌نوازی ۱۹ گروه و در بخش اجراهای رقابتی هشت گروه حضور دارند.

۱۲ گروه پاپ، پنج گروه ارکسترال، ۲۸ گروه موسیقی نواحی، ۲ گروه بانوان، چهار گروه هنرستان موسیقی، ۱۴ گروه موسیقی سنتی، پنج گروه کلاسیک، ۱۱ گروه سرود و یکصد و ۸۸ گروه از استان‌ها در این جشنواره شرکت کردند.

میزبانی از ۸۷ اجرا

امسال هفت سالن میزبان ۸۷ اجراهای جشنواره طی ۶ شب هستند. تالار وحدت در بخش ارکسترال و بین‌الملل با ۹ اجرا، تالار رودکی در بخش ردیف دستگاهی و مسابقه موسیقی ایران با ۲۳ اجرا، فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بین‌الملل با ۱۱ اجرا، فرهنگسرای ارسباران در بخش سرود و موسیقی نواحی با ۱۹ اجرا، مجموعه کوشک باغ هنر در بخش موسیقی نواحی با ۱۳ برنامه میزبان جشنواره موسیقی فجر هستند.

موسیقی قشم، کتول، خراسان، طبرستان، آذربایجان، اصفهان، سیستان، مازندران، بوشهر، آذربایجان، لرستان، تربت جام، کردستان، بوشهر، ترکمن، گلستان، کردستان، کرمان از جمله گروه‌های موسیقی بخش نواحی در این دوره از جشنواره هستند.

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان موسیقی پاپ با ۱۲ کنسرت از خوانندگان این گونه موسیقی؛ آرون افشار، سینا شعبانخانی، مسعود صادقلو، مصطفی راغب، ناصر زینلی، میثم ابراهیمی، معین زندی، گرشا رضایی، بهنام بانی، علی یاسینی، مجید رضوی و رضا بهرام است که قیمت بلیت این کنسرت‌ها از ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

رستاخیز نت‌ها در شهر؛ سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر آغاز شد

در این دوره از جشنواره ۲ اجرا در فرهنگسرای نیاوران به گروه‌های موسیقی ویژه بانوان اختصاص داده شده است که گروه‌های «ماهور» و «هنا» در نخستین روز جشنواره به روی صحنه می‌روند.

بخش بین‌الملل جشنواره با محوریت موسیقی و با هدف تعامل و تبادل فرهنگی و هنری با هشت اجرا از کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان و صربستان در تنوع مختلف موسیقایی برگزار می‌شود که دوئت جز ویولن و پیانو از کشور مجارستان، دوئت پیانو از صربستان، گروه قوالی افغانستان، کوارتت دودوک ارمنستان، گروه کشور هند، گروه فادو از کشور پرتغال، گروه کشور تاجیکستان، آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ از برنامه‌های بخش بین‌المل هستند.

جشنواره جشنواره‌ها برای نخستین بار به عنوان بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره برگزار می‌شود و موزه هنرهای دینی امام علی(ع) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان این بخش است، در بخش جشنواره جشنواره‌ها علاوه بر نمایش پوستر و جدول دوره‌های گذشته موسیقی فجر، فیلم‌های اجراهای صحنه‌ای برگزیده این دوره‌ها (اول تا دوره سی و هفتم) نیز برای مخاطبان پخش می‌شود.

برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ۱۶ استان

۱۶ استان برای میزبانی از جشنواره موسیقی فجر اعلام آمادگی کرده‌اند که استان گلستان با ۳۴ اجرا بیشترین سهم اجراهای بخش استانی را دارد. دبیرخانه این جشنوره پیش از این علام کرده بود که آذربایجان شرقی با ۲۰، کرمانشاه با ۱۸، خراسان شمالی با ۱۴، زنجان با ۱۲، هرمزگان با ۱۲، جنوب کرمان با ۱۱، کهکیلویه بویراحمد با ۱۱، مازندران با هشت، همدان با ۶، بوشهر با ۶، البرز با پنج، لرستان با پنج و گیلان با چهار اجرای صحنه‌ای میزبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هستند.

رستاخیز نت‌ها در شهر؛ سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر آغاز شد

امسال بخش سرود با گرامیداشت یاد مرحوم اسفندیار قره‌باغی ملقب به نغمه‌خوان انقلاب برگزار می‌شود. در این بخش ۱۰ گروه برای نخستین بار در یک سالن مجزا طی ایام جشنواره روی صحنه خواهند رفت و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تجلیل از فعالان سرود و انتخاب بهترین گروه سرود براساس آرای مردمی از دیگر برنامه‌های این بخش است.

همچنین امسال دو بخش به بزرگداشت و تجلیل از دو هنرمند برجسته موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی اختصاص داده شده است.

بررسی تاریخ پیدایش و انحلال ارکسترها

بخش پژوهش جشنواره به مدت پنج شب به صورت مستقیم از رادیو گفت و گو پخش می‌شود و هنرمندان موسیقی و کارشناسان درباره موضوعات حوزه موسیقی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

نخستین روز از این نشست‌ها جمعه (۲۸بهمن) از ساعت ۱۸ تا ۱۹ با حضور محسن رفیعی دبیر این بخش به موضوع «تطبیق تحلیلی ادوار تاریخی در موسیقی ایران بعد از اسلام» اختصاص دارد، روز شنبه (۲۹ بهمن‌) از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با حضور سیدعلیرضا میرعلی نقی، تاریخ پیدایش و انحلال ارکسترها در ۴۳ سال گذشته از ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۱ بررسی می‌شود.

یکشنبه (۳۰بهمن) از ساعت ۲۰ تا ۲۱ مهدی امین فروغی به ارتباط آئین‌های مذهبی با موسیقی می‌پردازد. دوشنبه (یکم اسفند) نیز از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با حضور آبتین جاوید بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق (چالش‌ها در تعارف و کتگوری‌های هنری و خود گم‌کردگی) مطرح و مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

آخرین جلسه از این سری نشست‌های پژوهشی با حضور محسن شریفیان روز سه‌شنبه (دوم اسفند) از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با موضوع کمبودها و ضرورت‌های پژوهش در موسیقی استان‌های کرانه‌های خلیج فارس برگزار می‌شود.

ارسال ۸۰ اثر به جایزه موسیقی و رسانه

جایزه موسیقی و رسانه در دو محور و با هدف تجلیل از نقش اهالی رسانه در زمینه نقد و هم‌افزایی حوزه‌ موسیقی، افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، فرهنگ‌سازی با موسیقی، افزایش سواد هنر موسیقی در بین عموم جامعه، توجه به گونه‌های مختلف موسیقی، به ویژه موسیقی نواحی و خرده فرهنگ ها و تبیین موسیقی به عنوان کالای فرهنگی برگزار می‌شود. امسال ۸۰ اثر به بخش جایزه موسیقی و رسانه ارسال شده است که در آیین اختتامیه برگزیدگان معرفی و تجلیل خواهند شد.

جایزه ترانه نیز متن ترانه‌هایی که از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ به‌ صورت تک آهنگ یا در قالب آلبوم موسیقی از سوی مؤسسات یا اشخاص حقیقی و حقوقی پس از دریافت مجوز از دفتر موسیقی تولید و منتشر شده‌اند، توسط هیئت داوران بررسی و ترانه‌های برگزیده معرفی می‌شوند. امسال بخش جایزه ترانه با ۲هزار و ۵۳۲ تک‌آهنگ و یکصد و ۳۹ آلبوم برگزار و برگزیدگانش را در آیین اختتامیه جشنواره خواهد شناخت.

آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه (سوم اسفند) در تالار وحدت برگزار می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.