تاریخ انتشار : شنبه 18 تیر 1401 - 5:37
کد خبر : 2667

‎رئیس جمهور در جمع مردم سقز: ‎اهالی سقز مرزبانانی امین برای ایران بوده و هستند

‎رئیس جمهور در جمع مردم سقز:  ‎اهالی سقز مرزبانانی امین برای ایران بوده و هستند
رئیس جمهور در اجتماع مردم سقز هدف از سفرهای استانی دولت را شناسایی و آشنایی میدانی با مشکلات دانست و اظهار داشت: شهرستان سقز علاوه بر ظرفیت‌های قابل توجه در زمینه کشاورزی و گردشگری، از مزیت مرزی بودن برخوردار است و اگر از این ظرفیت‌ها خوب استفاده شود، فرد بیکار در این شهرستان نخواهیم داشت.

به گزارش نسیم صبا:آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر روز جمعه در جریان بیست و هفتمین سفر استانی دولت مردمی که به مقصد کردستان انجام شده است، در جمع مردم شهرستان سقز ضمن ابراز خرسندی از حضور و دیدار با مردم این شهرستان و ادای احترام به خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان، سقز را شهرستانی با پیشینه تاریخی، و برخوردار از تمدن و فرهنگی غنی توصیف کرد و گفت: از قله‌های تاریخی مردم این منطقه دفاع جانانه از کشور، انقلاب اسلامی و ارزشهاست.
‎رئیس جمهور شجاعت، دلاوری، تدین و انقلابی بودن را از ویژگی های مردم سقز و استان کردستان برشمرد و تصریح کرد: شأن و جایگاه دلاورانی که در این شهرستان و در این منطقه در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و افتخار آفریدند، نه فقط در استان کردستان بلکه برای همه مردم ایران باید به شکل ویژه گرامی داشته شود.
‎آیت الله رئیسی با بیان اینکه شهرستان سقز در دوران دفاع مقدس در خط مقدم دفاع از کشور ایستاد و این خط را مردانه حفظ کرد، افزود: روشن ترین دلیل صدق این ادعا ۲ هزار شهید، خیل جانبازان عزیز و سرافراز و خانواده های معظم و مکرم شهدای این منطقه هستند.
‎دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به نقش قابل تقدیر فرهیختگان، اساتید، نخبگان و عالمان دینی این شهرستان در سنگربانی از فکر، اندیشه و معارف دینی اظهار داشت: روشنفکران جامعه کسانی نیستند که مردم را به فرهنگ غربی فرا بخوانند، بلکه کسانی هستند که جامعه و نیاز آن را به خوبی بشناسند و برای رفع این نیازها آماده خطر کردن و نقش آفرینی باشند.
‎رئیس جمهور افزود: شهیدان ما از سرداران گرفته تا بسیجیان، بهترین روشنفکران جامعه بودند که جامعه و نیاز آن را به خوبی درک کرده و حاضر شدند برای رفع این نیاز جان خود را تقدیم کنند.
‎آیت الله رئیسی ضمن پیشنهاد به هنرمندان، مستندسازان و صاحبان قلم برای ثبت هنرمندانه این رشادتها، شجاعتها و دلاوری ها در قالب فیلم و آثار مستند تصریح کرد: باید آیندگان بدانند زن و مرد این شهرستان و استان چگونه و با چه شهامت و شجاعتی در برابر تهاجم دشمن ایستادگی کردند و باید این افتخارات و همچنین فرهنگ و تمدن مردم این سامان، به نسل‌های بعدی منتقل شود.
‎دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کردستان و سقز، تلاشهای گسترده‌ای در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده که باعث متفاوت شدن چهره شهر و روستا و سایر بخش های استان شده است، افزود: برغم همه این تلاش ها باز هم شاهد مشکلات و محرومیت‌هایی هستیم که می‌طلبد امروز هم دولت، هم فرهیختگان و هم همه مردم عزیزمان در سقز و در کردستان برای رفع این محرومیت‌ها و کاستی‌ها تلاش کنند.
‎رئیس جمهور در ادامه هدف از سفر دولت به این منطقه را رفع این مشکلات و شنیدن مطالبات و خواسته های مردم از نزدیک عنوان کرد و گفت: می‌توان در تهران نشست و گزارش هایی را گرفت، می‌‌توان گفت عده‌ای بیایند فیلم تهیه کنند و برای امثال بنده به نمایش بگذارند، اما گزارش خواندن و فیلم دیدن از مشکلات مردم کافی نیست؛ باید به میان مردم آمد، باید از نزدیک با مسائل مردم آشنا شد و مشکلات را لمس کرد و بعد برای برون رفت از مشکلات با نخبگان به مشورت نشست و بهترین راهکارها را برگزید و با همت و ممارست امور را پیگیری کرد.
‎آیت الله رئیسی با اشاره با ظرفیتهای استان کردستان و شهرستان سقز گفت: آنچه ما در این استان و شهرستان از کشاورزی، دامداری، معادن و جاذبه های گردشگری گرفته تا نیروی انسانی کارآمد، تحصیلکرده و آماده کار می بینیم، ظرفیتهای بسیار خوبی است که در صورت شناسایی و بهره برداری درست، موجب فعال شدن اقتصاد، تولید و کار دانش بنیان خواهد شد.
‎رئیس جمهور با بیان اینکه بعضی پروژه‌ها در استان برغم افتتاح ظاهری، همچنان به صورت نیمه کاره در مقابل دیدگان مردم باقی مانده است، افزود: امروز در برخی خانواده‌ها نسبت به بیکاری جوانان عزیزشان که تحصیل کرده و آماده به کار هستند گلایه مندی وجود دارد که اگر زمینه فعالیت برای آنها فراهم شود آمادگی نقش آفرینی در عرصه آبادانی کشور را دارند.
‎دکتر رئیسی افزود: یکی از پروژه‌هایی که در این استان به ظاهر افتتاح شده و همچنان بخشی از کار آن ناتمام مانده، فرودگاه شهرستان سقز است. یکی از مصوبات این سفر بهره برداری کامل از این فروردگاه است که باید هرچه سریعتر توسط آقای استاندار و مسئولین مربوطه پیگیری شود و مردم در جریان نتایج آن قرار بگیرند .
‎رئیس جمهور مردم شهرستان سقز را مرزبانانی امین برای کشور توصیف کرد که در شجاعت، شهامت و اخلاص امتحان خود را به خوبی پس داده است و این جانفشانی و ایثارگری در مرزبانی می‌طلبد که با بهره گیری و بهره برداری از ظرفیتهای مرزی، برای این شهرستان فرصتهای جدید ایجاد کنیم.
‎آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز مرزها برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است و باید از این فرصتها به نحو احسن استفاده کنیم، تصریح کرد: از جمله اقداماتی که باید در این زمینه صورت گیرد، فعال شدن سریع بازارچه های مرزی است که فعالیت آنها به منزله رونق داد و ستد به صورت رسمی است.
‎دکتر رئیسی در همین زمینه مسئله کولبری را از جمله دغدغه ها و نگرانی های دولت عنوان کرد و گفت: اگر بازارچه های مرزی به صورت رسمی فعال شوند، فردی که بخواهد کالایی را در دو طرف مرز جا به جا کند، به جای آنکه برای رفع نیاز اقتصادی و کسب درآمد جان خود را به خطر بیاندازد، با استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی به شکل قانونی فعالیت خواهد کرد. در واقع فعال شدن بازارچه های مرزی فعالیت تجاری و صادراتی برای مرزنشینان را تسهیل و آن را به امری قانونی تبدیل می کند.
‎رئیس جمهور ظرفیتهای بسیار خوب گردشگری استان کردستان و بویژه شهرستان سقز را بستری مناسب برای فعال کردن اقتصاد گردشگردی عنوان کرد و گفت: از جمله برنامه های جدی دولت برای کردستان و به طور خاص شهرستان سقز بهره گیری از جاذبه های گردشگری در راستای فعال کردن اقتصاد گردشگردی و کمک به رفع نیاز اشتغال این شهرستان است.
‎آیت الله رئیسی همچنین مسئله تامین آب شرب این شهرستان را از جمله مسائل بسیار مهم دانست و افزود: مردم عزیز این منطقه با وجود توانمندی های بالقوه و نعمتهای خدادادی نباید دغدغه تامین آب شرب داشته باشند و در مصوبات این سفر به حل مسئله آب توجه جدی خواهد شد.
‎دکتر رئیسی در ادامه وجود بیکاری در این استان به رغم وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و آماده به کار را برای دولت رنج‌آور دانست و گفت: رفع بیکاری و ایجاد اشتغال از مسائل اصلی و محوری امروز دولت است که در این مسیر از ظرفیت مردمی یعنی فعال کردن بخش خصوصی و بخش تعاونی حتما بهره خواهیم برد.
‎رئیس جمهور با بیان اینکه تجربه نشان داده اگر دولت بخواهد در همه عرصه ها تصدی‌گری کند موفق نخواهد بود، تصریح کرد: دولت باید تصدی‌گری‌های خود در اقتصاد را به بخش‌های خصوصی و تعاونی منتقل و کار هدایت، حمایت و نظارت را به عهده بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.