تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 6:16
کد خبر : 8793

رئیس جمهور: آمار بیکاری در کشور به ۸.۲ درصد کاهش یافت

رئیس جمهور: آمار بیکاری در کشور به ۸.۲ درصد کاهش یافت
رئیس جمهور گفت:با فراهم شدن زمینه رونق تولید در کشور آمار بیکاری از ۸.۹درصد در پاییز سال قبل به ۸.۲ درصد در پاییز امسال کاهش یافته که این آمار قابل توجه است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در نشست با خبرنگاران بوشهری با بیان اینکه اشتغال دغدغه دولت است و تحصیلکرده‌ها حق دارند که کار خوبی در کشور داشته باشند، اظهار داشت: آمار بیکاری در کشور کاهش خوبی پیدا کرده که نشان از افزایش اشتغال دارد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های تعطیل و نمیه تعطیل زیادی به چرخه تولید بازگشته است، گفت: در استان بوشهر هم شاهد کاهش بیکاری و افزایش اشتغال هستیم، اما این به معنای رفع مشکل اشتغال نیست و نیروهای بومی تحصیلکرده در اولویت برنامه‌های ایجاد اشتغال هستند.

آیت‌الله رئیسی مرکز سنجش میزان اشتغال ایجاد شده را استانداری‌ها اعلام کرد و گفت: استانداری‌ها به عنوان نماینده دولت ارزیابی خواهند کرد که شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها در این زمینه به وظایف خود عمل کرده‌اند یا نه.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت هم در سطح استان و هم کشور موفقیت‌هایی در زمینه اشتغال داشته است، تصریح کرد: دولت این میزان را کافی نمی‌داند و معتقد است باید گام‌های بلندی برداشت تا جوانان احساس کنند که با توجه به ظرفیت‌های استان، فرصت‌های اشتغال برای آنها فراهم است.

آمادگی دولت برای اصلاح لایحه ته لنجی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص ساماندهی کالاهای همراه مسافر، ته لنجی یا ملوانی با اشاره به درخواست یکی از طلایه داران این استان در رابطه با جدا کردن خرج ملوانان از کوله بران و اینکه اینها یک مساله و آنها مساله جداگانه ای دارند گفت: این مساله منطقی است چون ۲ موضوع است و می تواند در ۲ بخش مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: هموطنان ما در نقاط مرزی همواره این نوع از صادرات سنتی به اصطلاح ته‌لنجی را داشته‌اند.

رئیسی سامان‌دهی وضع موجود در این حوزه را مورد تاکید دولت اعلام کرد و گفت: معنای این ساماندهی ایجاد مشکل برای ملوانان یا لنجداران نیست و پس از جلسه با نماینده ملوانان معاون اجرایی رئیس جمهور مامور پیگیری مسائل مطرح شده از سوی آنها شد.

رئیس‌جمهور جداسازی مسئله ته‌لنجی از کولبری را خواسته ملوانان اعلام و تأکید کرد که این خواسته از نظر دولت هم درست و قابل پیگیری است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولت در پی یافتن راهی است که هم مردم منطقه بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و هم مقررات صادرات و واردات مورد توجه قرار گیرد، افزود: لایحه دولت کاملاً قابل اصلاح است.

رئیس جمهور در عین حال خاطرنشان کرد: این لایحه با نظرخواهی از کسانی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند، اصلاح خواهد شد و نکته اساسی این است که باید کاری کنیم بین دو حق جامعیتی برقرار شود و ملوانان ما و لنج‌داران بتوانند از این امکان برای تأمین معیشت خود استفاده کنند.

آیت الله رئسی افزود: باید به گونه ای رفتار کرد که فعالان در کالای همراه ملوان به زندگی خود برسند و از طرفی بحث صادرات و وادرات هم نقض نشود و روی برخی کارهای تجاری هم تاثیر مثبت و نه منفی داشته باشد.

وی اظهار کرد: بحث کالاهای ته لنجی داد و ستدی به شمار می‌رود و بعنوان کار سنتی و قدیمی منطقه که ریشه در سالهای گذشته دارد شناخته می شود.

رئیسی ادامه داد: استاندار، نمایندگان مردم در مجلس و معاون اجرایی با ملوانان و سایر دست اندرکاران این بخش بنشینند نقطه نظرات آنها را بشنوند و این لایحه تهیه شده اگر معلوم شود که در جایی باید اقدام سریعی صورت گیرد این آمادگی در دولت است به نحوی که این عزیزان دچار مشکل نباشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نباید اجازه داد ثروت کشور به‌صورت آلاینده در عسلویه هدر برود، اظهار داشت: دولت با همکاری متخصصان جوان کشور و با فعال شدن بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در پی جبران عقب‌ماندگی‌های این حوزه است تا از این طریق هم انرژی در کشور تراز و هم موضوع آلاینده‌ها کنترل شود.

وی سفر به بوشهر را همانند دیگر سفرهای استانی دولت برای شنیدن مشکلات مردم مغتنم دانست و با بیان اینکه در دور نخست سفر مشکلات منطقه بررسی شد، گفت: برای‌ توسعه این منطقه هم کارهای زودبازده کوتاه‌مدت و هم برنامه‌های بلندمدت که نیازمند بودجه و اعتبارات و پیگیری‌های بیشتر است در دستور کار قرار گرفت.

رئیس جمهور درباره جاده‌های مواصلاتی استان، به ویژه آزادراه بوشهر – شیراز و اقدامات دولت در این حوزه، گفت: جاده مواصلاتی و جاده اصلی جز اولویت‌های سفر بود که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده اما به اتمام نرسیده است.

دکتر رئیسی مسیر ریلی بین بوشهر و شیراز را نیز از خواسته‌های مردم دانست و تصریح کرد: پیشرفت مورد انتظار دولت در این زمینه انجام نشده و این طرح تنها ۱۰ درصد پیشرفت کرده است، اما با تأمین اعتبار یک میلیارد دلاری پروژه، کار با قوت دنبال خواهد شد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اولویت‌های جاده‌های مواصلاتی با حضور وزیر راه در مصوبات سفر مشخص شد، گفت: بیش از ۴۰ درصد برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت سفر اول به نتیجه رسیده و به همین میزان از برنامه‌ها هم در حال اجراست.
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به دغدغه دیگری درباره بومی‌گزینی در استان و عدم جذب بومی‌ها تصریح کرد: شرکت‌های مختلف در استان در این زمینه مسئولیت‌هایی دارند و معنای آن این است که شرکت بهره‌برداری کننده از گنجینه‌های استان، باید مردم استان را هم مورد توجه قرار دهد.

رئیس جمهور گفت: هم قانون اجازه داده و هم دولت بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها تأکید دارد و همه شرکت‌ها و بخش‌های دولتی مؤظف هستند، مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به استان بوشهر و مناطق مختلف آن انجام دهند تا شاهد توسعه یافتگی این مناطق باشیم.

دکتر رئیسی افزود: موضوع آب شرب از دغدغه‌های جدی مردم بود که با افتتاح آب‌شیرین‌کُن بخشی از آن مرتفع شد و بخش‌های دیگر هم در دست اقدام است تا شرایط برای مردم طبیعی شده و به آب‌ گوارا و شیرین دسترسی پیدا کنند.

آیت‌الله رئیسی همچنین درباره موضوع آلاینده‌ها در استان گفت: نباید اجازه داد ثروت کشور به‌صورت آلاینده در عسلویه هدر برود. دولت با همکاری متخصصان جوان کشور در پی جبران عقب‌ماندگی‌های این حوزه است تا از این طریق هم انرژی در کشور تراز و هم موضوع آلاینده‌ها کنترل شود.

رئیس جمهور افزود: بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فعال خواهند شد تا شاهد مهار این آلاینده‌ها و مهار هدررفت سوخت در پالایشگاه‌ها باشیم.

دکتر رئیسی همچنین در توضیح تکمیلی درباره پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر تصریح کرد: این پروژه باید زودتر انجام می‌شد. با پیگیری مرحوم رستم قاسمی وزیر پیشین راه، اعتبار آن تأمین شده و کار از چند بخش شتاب خواهد گرفت تا عقب‌ماندگی چند سال گذشته رفع شود.

آیت‌الله رئیسی در پایان این نشست خبری ضمن قدردانی از مردم بوشهر گفت: در سفرهای آینده به شهرستان‌هایی که امکان حضور نداشتم سفر خواهم کرد و مردم بدانند خواسته‌های آنها که از سوی نمایندگان دولت منتقل شده، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور مدیران، استاندار و معاونت اجرایی را ضامن اجرایی شدن مصوبات معرفی کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های پیگیر هم اصحاب رسانه هستند که می‌توانند در جهت انجام کار به دولت کمک کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.