تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 شهریور 1401 - 8:17
کد خبر : 4127

رئیس بانک مرکزی: از هر هزار نفر دو نفر مشمول آیین نامه حساب تجاری

رئیس بانک مرکزی: از هر هزار نفر دو نفر مشمول آیین نامه حساب تجاری
رئیس کل بانک مرکزی گفت: مردم نگران تراکنش های بانکی خود نباشند و بررسی های نشان می دهد که از هر هزار نفر دو یا سه نفر مشمول آیین نامه حساب تجاری می شوند.

به گزارش نسیم صبا از مهر، علی صالح آبادی در برنامه زنده تلویزیونی درباره تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی با بیان اینکه بخش عمده حساب‌های تجاری به کارتخوان ها متصل شده بود، اظهار کرد: بخش مهم کار شناسایی حساب‌های تجاری در یک سال گذشته انجام شد و به اتمام رسید؛ اما آن حساب‌هایی که خارج از اتصال به کارتخوان ها هستند، بسیار کم است و از هر هزار نفر حداکثر دو سه نفر باشند که کارت تجاری آنها به کارتخوان متصل نشده باشد و مشمول حساب تجاری باشند.

وی ادامه داد: اینکه گفته شد که حساب‌هایی که ۱۰۰ تراکنش و ۳۵ میلیون تومان گردش مالی در ماه داشته باشند، وحی منزل نیست؛ این یک نشانه است ممکن است فردی هزار تراکنش شامل واریز به حساب داشته باشد اما برداشت شامل آن نمی‌شود؛ کسی که در بورس معامله می‌کند، تراکنش‌های آن حساب مشمول حساب تجاری نیست. اگر فردی خانه خریداری کند و ۵ میلیارد تومان هم پول خرید مسکن بدهد، این گردش مالی شامل تراکنش‌های حساب تجاری نیست.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اینکه گفته می‌شود ۱۰۰ تراکنش و ۳۵ میلیون تومان، حساب تجاری است، باید هر دوی آن با هم اتفاق بیفتد.

وی درباره حساب‌های صندوق قرض الحسنه خانگی اظهار کرد: کار تجاری به معنی تجارت و داشتن معاملات متعدد است؛ ما برخی کارتخوان هایی هم داریم که تجاری نیست و برای امور خیریه است؛ تراکنش‌های کارت‌های صندوق‌های خانگی هم تجاری نیست.

صالح آبادی تصریح کرد: اگر کسی واقعاً در حال تجارت است، به تشخیص خودش باید حساب تجاری معرفی کند؛ این فرد باید به سازمان امور مالیاتی، حساب تجاری اش را معرفی کرده وای سازمان آن حساب را به بانک معرفی می‌کند و از مزایای حساب تجاری مانند شناسنامه دار شدن آن بهره مند شود.

وی درباره مزایای داشتن حساب تجاری گفت: اگر کسی بخواهد در حال حاضر بالای ۲۰۰ میلیون تومان جابجا کند، باید مستندات به بانک معرفی کند اما اگر حساب تجاری داشته باشد، تا یک میلیارد تومان نیازی به مستندات به بانک ندارد؛ در حال حاضر برای صدور دسته چک جدید، باید تعدادی از چک‌ها به بانک برگشته باشد اما اگر اینت دسته چک به حساب تجاری متصل شود، از این مورد معاف خواهد شد.

صالح آبادی با بیان اینکه خرید و فروش‌های بورس مشمول حساب تجاری نیست بیان کرد: خریدهای معامله گران در بورس معاف از مالیات است و فروش‌های آنها نیز شامل نیم درصد مالیات است که از تراکنش آنها کسر می‌شود لذا به دلیل شفافیت‌های بورس، حسابی که در معاملات بورس استفاده می‌شود، مشمول حساب تجاری نیست.

وی خاطرنشان کرد: همه مجموع حساب‌هایی که به یک کد ملی متصل می‌شوند، اگر با هم ۳۵ میلیون تومان و ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشند، ملاک تجاری بودن حساب است.

صالح آبادی اظهار داشت: سامانه‌های شناسایی حساب تجاری آماده شده و سازمان امور مالیاتی نحوه آغاز شناسایی این حساب‌ها و اعمال مالیات بر آن را اعلام خواهد کرد. خرید مسکن حتی اگر ۵۰ میلیارد تومان هم باشد، کار تجاری محسوب نمی‌شود لذا مردم نگران نباشند؛ به حدی مشوق‌های معرفی حساب تجاری زیاد است که ما نگرایم عده‌ای حساب غیر تجاری خود را به عنوان حساب تجاری معرفی کنند.

صالح آبادی درباره حکمرانی ریال گفت: این موضوع به این معنی است که شفافیت دراقتصاد افزایش یابد و سرمایه‌هایی که در اقتصاد ملی ما وجود دارد به سمت فعالیت‌های مولد اقتصاد هدایت شود.

وی افزود: یکی از مهمترین حوزه‌های مولد اقتصادی، بخش تولید است و باید با مشوق‌هایی که ایجاد می‌کنیم، سرمایه‌ها به سمت تولید رفته و به رشد اقتصادی منجر شود.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بابد فعالیت‌هایی که در حهت پولشویی است رصد شده و با آن برخورد شود گفت: اقدامات خوبی تا کنون انجام شده؛ به عنوان مثال در مقوله چک کار خوبی شده و امروز در این بخش، تحول خوبی را شاهدیم.

وی تأکید کرد: در گذشته برخی چک‌ها وصول نمی‌شد؛ دریافت کننده چک مطمئن نبود که در سررسید آن، مبلغ خود را دریافت می‌کند یانه؟ اگر دنبال تسهیل و شفاف کردن فعالیت‌های اقتصادی هستیم، باید کاری کنیم که دریافت کننده چک مطمئن از وصول مبلغ آن چک در سررسید مندرج در چک است.

صالح آبادی با اشاره به تصویب قانون جدید چک در مجلس تصریح کرد: سامانه‌های مختلفی در حوزه چک طراحی و پیاده سازی شد؛ پیچیده‌ترین و سخت‌ترین بخش این قانن نیز که اخیراً اجرایی شد این بوده ه اگر فردی چکی را به بانک برد ولی با کسری موجودی آن حساب مواجه شد ولی صادرکننده چک در سایر حساب‌های خود موجودی داشته باشد، سایر حساب‌ها نیز مسدود شده و امکان انتقال موجودی آنها به حساب متصل به چک وجود دارد.

رئیس بانک مرکزی گفت: با اقفدامات متعددی که در زمینه قانن چک انجام دادیم، نتیجه این شد که اگر فردی چک دریافت می‌کند، می‌تواند از سامانه‌های بانک مرکزی اعتبار دارنده چک را بررسی کند که اعتبار به چک را برگرداند.

صالح آبادی افزود: در یک ماه گذشته رفع سوءاثر از چک به ۳ روز کاهش یافته و ۲۰۰ هزار فقره از چک‌های برگشتی کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر به اندازه‌ای که حساب متصل به چک کسری داشته باشد، از سایر حساب‌ها کسر می شودبه موضوع رمز ارزها اشاره و تصریح کرد: در بانک مرکزی کارهایی باید انجام می‌شد که اتمام یافته است بخش دیگر آن به وزارت صمت مربوط است که در حال انجام است.

صالح آباید بیان کرد: اگر کسی مجوز استخراج رمز ارز دریافت کرده، این فرد می‌تواند رمز ارز استخراجی خود را در سامانه مشخصی وارد کند و وارد کننده هم با کدی که از وزارت صمت دریافت می‌کند، می‌تواند با استفاده از این رمز ارز واردات انجام دهد.

وی تأکید کرد: این سامانه بین بانک مرکزی و وزارت صمت است و به زودی اعلام خواهد شد؛ در این سامانه رمز ارز وارد شده و واردکننده با آن می‌تواند واردات کند؛ آئین نامه استخراج رمز ارز در دولت به تصویب رسیده است؛ افرادی که مجوز استخراج رمز ارز داشته باشد، می‌تواند از این ابزار بهره ببرد.

رئیس بانک مرکزی توضیح داد: رمز ریال قبلاً گفته شده بود تا پایان شهریور راه اندازی می‌شود؛ در حال حاضر عملاً کار عرضه رمز ریال شروع شده ولی در مرحله ماقبل آزمایشی است و به رقم یک میلیارد تومان در دو بانک ملت و ملی به تعداد محدودی افراد داده شد؛ دو فروشگاه هم برای استفاده از این رمز ریال تعیین شده اند و اکر ایراد فنی داشته باشد، رفع شده و وارد مرحله اجرایی می‌شود.

وی افزود: باید این موضوع در هیئت بررسی اندوخته اسکناس بررسی می‌شد که این کار انجام و تصویب شد؛ این کار یک هفته است که شروع شده است.

صالح آبادی گفت: رمز ریال آزمایشی برای همه مردم نیست ولی گسترده از روش ماقبل آزمایشی است.

وی درباره قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: ما ۸ و نیم میلیون کارتخوان در کل کشور به صورت فعال داریم و همه آنها شناسنامه دار شده اند. معمولاً کارتخوان ها به یک حساب متصل اند.

رئیس بانک مرکزی تأکید کدر: در حال حاضر کارتخوان بدون شناسنامه نداریم، دارندگان کارتخوان فعال، همگی پرونده مالیاتی فعال دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.