تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 دی 1401 - 8:23
کد خبر : 7288

دولت به دنبال بهبود معیشت مردم است

دولت به دنبال بهبود معیشت مردم است
جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز(چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و تصمیمات لازم برای جهش در اجرای کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز اتخاذ شد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به جامعیت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اختیارات ستاد فرماندهی گفت: این ستاد از ظرفیت‌ها و اختیارات ویژه ای برای حل مسائل کشور برخوردار است که باید حداکثر استفاده را از آن انجام دهیم.

وی افزود: طرح‌های منتخب و اولویت دار اقتصاد مقاومتی توسط دبیرخانه ستاد به صورت مستمر و شبانه روزی پیگیری خواهد شد و در صورت بروز موانع و نیاز به تسهیل گری، در جلسات صحن ستاد مصوبات لازم را خواهیم داشت.

مخبر اضافه کرد: دولت مصمم است که طرح‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی که منجر به تحول آفرینی و تقویت اقتصاد و بهبود معیشت مردم می‌شود را دنبال نماید و به نتیجه برساند.

معاون اول رئیس جمهورهمچنین با اشاره به طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال – جنوب خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و موقعیت استثنایی کشور برای توسعه ترانزیت، مزیتی خدادادی و بسیار ارزشمند است و ضرورت دارد با برنامه ریزی دقیق و تلاش حداکثری، روند تکمیل و بهره برداری از این کریدور را تسریع کنیم.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، دبیر ستاد گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه از آغاز سال ۱۴۰۱ در جهت شناسایی طرح‌های اولویت دار کشور ارائه کرد و سپس دو طرح اولویت دار و تحول آفرین مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال» جنوب شامل ۶ اقدام و پروژه زیرساختی توسط وزارت راه و شهرسازی و طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» شامل ۱۶ پروژه کلان توسط وزارت نفت، ارائه و تصویب گردید. طرح «جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب» با توجه به اهمیت توسعه ترانزیت ریلی کشور به عنوان یکی از محورهای راهبردی در ایجاد تجارت پایدار و مقاوم سازی اقتصاد تصویب شد و ذیل ماده ۱۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «توسعه پیوندهای راهبردی و وابستگی متقابل تجاری با کشورهای منطقه» قرار می‌گیرد.احداث و تکمیل ۵ پروژه زیرساختی در کریدور شمال جنوب و یکپارچه سازی مدیریت ترانزیت و افزایش بهره وری، ۲ محور اصلی این طرح است.

همچنین طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» با توجه به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز به عنوان یکی از محورهای راهبردی در ایجاد امنیت انرژی و مقاوم سازی اقتصاد تصویب شد و ذیل مواد ۱۳ و ۱۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «کاهش خام فروشی و افزایش و پایدارسازی درآمدهای زنجیره نفت و گاز» قرار می‌گیرد.ارتقاء و بهینه سازی ۷ پالایشگاه، احداث ۳ پتروپالایشگاه، اجرای ۲ طرح تأمین خوراک پتروشیمی و احداث ۴ واحد بزرگ پتروشیمی در تکمیل زنجیره ارزش بالادستی، ۴ محور اصلی این طرح است.

گفتنی است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وظیفه پیگیری و پیشبرد «اقدامات اولویت دار، جهشی و فوق العاده» به منظور مقاوم سازی سازی اقتصاد و ایجاد تحول اقتصادی را بر عهده دارد. رویه این ستاد در دولت سیزدهم «تصویب طرح‌های منتخب و محدود و تحول آفرین متمرکز بر تحقق اقتصاد مقاومتی» و «پیگیری قدم به قدم و مانع زدایی و تسهیل گری تا حصول نتیجه» است.
بر این اساس، طرح‌های منتخب و مصوب ستاد به صورت مستمر توسط دبیرخانه ستاد در معاونت اول از دستگاه‌های متولی پیگیری شده و تسهیل گری های لازم برای آن صورت خواهد پذیرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.