تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 بهمن 1401 - 8:24
کد خبر : 8459

دستور کار اتصال چین به اروپا از مسیر ایران

دستور کار اتصال چین به اروپا از مسیر ایران
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر حمل و نقل چین، برنامه ریزی لازم برای انجام اقدامات مشترک در چارچوب تقویت و توسعه شاخه جنوبی جاده ابریشم در چارچوب «ابتکار یک کمربند، یک راه» را برای اتصال چین به اروپا از مسیر ایران را خواستار شد.

به گزارش نسیم صبا از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» در دیدار با وزیر حمل و نقل چین در پکن با اظهار امیدواری از فضای سازنده تعاملات دو کشور و با توجه به ظرفیت‌های عظیم ترانزیتی ایران در منطقه غرب آسیا، ایجاد کارگروه مشترک در زمینه فعال سازی همکاری‌های حمل ونقلی را پیشنهاد و بر مشارکت چین در تزانزیت کالای عبوری شرقی-غربی، توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای بین ایران و افغانستان تا اتصال به چین تأکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این مذاکره بیان داشت: بر این باور هستیم که دستاوردهای سازنده تعاملات راهبردی دو کشور خصوصا در چارچوب تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله گامی موثر به سوی رونق هر چه بیشتر تعاملات حمل ونقلی و ترانزیتی دو کشور و در پی آن توجه همه جانبه تجارت بیانجامد.

بذرپاش گفت:‌ جریان ترانزیت تجارت چین از مسیر ریلی ایران به سمت اروپا، بسیار کم هزینه و با حداقل زمان پیش بینی شده است به طوری که تجار چینی می توانند تنها با حمل ونقل ریلی کالای خود را به کشورهای پیرامونی ایران انتقال دهند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: دستیابی به اهداف توسعه‌ای مستلزم همکاری و برنامه ریزی مشترک در حوزه حمل‌و نقل و زیرساخت است که با شکل گیری این تعامل در حوزه ترانزیت می تواند عبور ۲۰ میلیون تن کالای چینی از طریق ایران را به جغرافیایی پیرامونی پیش بینی کرد.

وی تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه ترانزیتی میان دو کشور، سنگ بنایی برای شکل گیری اتحادهای ترانزیتی جدید در منطقه خواهد شد که امکان هوشمندسازی کنترل های مرزی از طریق پنجره واحد گمرکی، استفاده از سامانه های مدیریت کریدور با امکان رصد بار در کلیه مراحل و استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل ونقل بین المللی باید برای تحقق گسترش و توسعه روابط مدنظر دو طرف قرار گیرد.

بذرپاش در پایان اظهار امیدواری کرد که نتایج مذاکرات ونشست ها، سازنده و منجر به رشد و توسعه همه جانبه متقابل خصوصا از طریق تجاری سازی کریدورها ترانزیتی منطقه با همکاری ایران و چین باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.