تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آذر 1401 - 6:47
کد خبر : 6213

در آستانه روز جهانی خاک کارگاه آموزشی برگزارشد

در آستانه روز جهانی خاک کارگاه آموزشی  برگزارشد
در آستانه روز جهانی خاک کارگاه آموزشی آشنایی با محدودیت های خاک در مناطق پسته کاری رفسنجان و بررسی راهکارهای افزایش بهره وری برگزار شد.

به گزارش نسیم صبا:کارگاه آموزشی آشنایی با محدودیت های خاک در مناطق پسته کاری رفسنجان و بررسی راهکارهای افزایش بهره وری، در آستانه روز جهانی خاک که با مشارکت جهادکشاورزی شهرستان رفسنجان، پژوهشکده پسته و مجموعه حامیان طبیعت در رفسنجان برگزار شد.

علی باقری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با تقدیر از کشاورزان پیشرو این شهرستان و حاضر در جلسه گفت: خوب است که شما عزیزان در این کارگاه آموزشی شرکت کرده بر اساس مطالب علمی مطروح شده در کارگاه برنامه ریزی نموده و قطعاً شما بیشتر از ما دلسوز کشاورزی هستید و اگر قرار است کاری انجام شود قطعاً شما به بهترین شیوه می توانید انجام دهید

محمد کهنوجی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این کارگاه آموزشی گفت: کیفیت نامناسب آب و آبیاری متاسفانه موجب شوری خاک شده است.

وی افزود: ۲۰ درصد از خاکهای کشور بدین وسیله با مشکل مواجه شده اند.

کهنوجی با بیان آماری از ورود نمک به خاک های کشاورزی گفت: سالیانه حدود ۲۰ تا ۲۵ تن نمک به خاک های استان کرمان اضافه می شود.

وی افزود: متوسط فرسایش خاک های در ایران حداقل سه برابر دنیا است و از دیگر آلودگی های خاک افزایش پسماندها به خاک های کشاورزی، دادن کود شیمیایی بدون حساب و کتاب، سمپاشی های بی رویه و تغییر کاربری هایی که اتفاق می افتد همه و همه موجب خسارت به خاک می شود.

در این جلسه دکتر حسینی فرد عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته به بیان محدودیت های خاک پرداخت و شوری را مهمترین محدودیت خاک در مناطق پسته کاری استان بیان کرد.

وی همچنین از دیگر محدودیت ها وجود لایه های غیر قابل نفوذ در عمق های مختلف خاک، کمبود مواد آلی، کمبود عناصر ازت وفسفر در خاک بیان کرد و در ادامه به بیان راهکار هایی برای حل این مشکلات پرداخت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.