تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1401 - 8:18
کد خبر : 8247

«خلیج فارس» در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسید و قابل تغییر نیست

«خلیج فارس» در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسید و قابل تغییر نیست
مدیرکل سابق دفتر حمایت از مالکیت فکری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به ثبت جهانی نام «خلیج فارس» در سازمان جهانی مالکیت فکری، هیچ کشور، دولت و سازمانی نمی‌تواند خلیج فارس را به اسم دیگری نامگذاری کند.

«به گزارش نسیم صبا:سید مهدی میرصالحی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با تلاش و پیگیری مستمر دفتر حمایت از مالکیت فکری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۸ نام خلیج فارس با پیشوند «مروارید» بر اساس معاهده لیسبون در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) که یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد است، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید.

وی اضافه‌کرد: فرآیند صدور سند ثبت جهانی نام خلیج فارس که حدود دو سال به طول انجامید، ابتدا در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت ملی رسید و سپس با تشکیل پرونده مورد نیاز که شامل گزارش کارشناسی، نقشه حوزه جغرافیایی منطقه، مجموعه سوابق و مستندات مربوطه بود، به سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) که مقر آن در ژنو سوئیس است، ارسال شد.

این کارشناس عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: بر اساس قوانین بین المللی، این پرونده ابتدا در سازمان مذکور مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و سپس به کشورهای عضو موافقت نامه بین‌المللی لیسبون که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۳ به آن پیوسته است، ارسال شد. کشورهای عضو نیز پس از بررسی همه ابعاد حقوقی و مستندات ارسال شده، در مدت معین اظهار نظر رسمی خود را مبنی بر موافقت با دلایل کارشناسی و مستندات مربوط اعلام کردند.

میرصالحی یادآور شد: مجموع نظرات دریافت شده از کشورهای مختلف عضو موافقت نامه لیسبون در بخش ثبت نشان جغرافیایی (میز لیسبون)، مورد جمع بندی و بررسی مجدد قرار گرفت و سرانجام تصمیم نهایی اتخاذ و صدور سند ثبت جهانی نام خلیج فارس با پیشوند مروارید در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۸ مصوب شد.

وی بیان‌داشت: این سند که طی فرآیند مذکور تصویب و صادر شده است، هم اینک در پایگاه اینترنتی سازمان جهانی مالکیت فکری به نشانیwww.wipo.int قابل دسترسی و ملاحظه در سراسر جهان است.

مدیرکل سابق دفتر حمایت از مالکیت فکری وزارت صمت با بیان این‌که این نوع ثبت جهانی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری، ثبت نشان جغرافیایی و حمایت از اسامی مبداء محسوب می‌شود، تاکید کرد: از این پس و بر اساس قوانین بین‌المللی، هیچ کشور، دولت و سازمانی نمی‌تواند خلیج فارس را به اسم دیگری نامگذاری کند.

میرصالحی در بخش دیگر این گفت‌وگو از ارسال پرونده ۱۰ محصول جدید برای ثبت جهانی در سازمان جهانی مالکیت فکری خبر داد و گفت: ید آق قلا، سنگ آندولوزیت نهبندان، سنگ بازالت منشوری طلایی سربیشه، سنگ منیزیت سربیشه، سنگ گرانیت سبز خراسان جنوبی، سیب و انگور ارومیه، سنگ بنتونیت خراسان جنوبی و غیره از جمله پرونده‌های ارسالی به WIPO است.

وی همچنین با بیان این‌که پنج محصول دیگر کشور نیز درحال تشکیل پرونده در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ تاکنون تعداد ۶۰ محصول ایرانی را به ثبت جهانی رسانده است.

این کارشناس عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: سنگ تراورتن محلات، انجیر استهبان، زعفران قائنات، گز اصفهان، گز بلداجی و کشمش ملایر از جمله محصولات ایرانی است که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسیده‌ است.

میرصالحی با اشاره به این‌که هم اکنون ۹۵ درصد زعفران جهان را ایران تأمین می‌کند اما هیچ وقت نام ایران برای زعفران مطرح نمی‌شود، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ دستورالعملی در هیات دولت به تصویب رسید که از آن پس در صورت صادرات زعفران باید کد ثبت جهانی بر روی بسته بندی آن درج شود تا اصالت آن که ایرانی است برای مصرف کننده اثبات شود.

وی به تجار ایرانی توصیه کرد: با توجه به این‌که ثبت جهانی می‌تواند ارزش افزوده بسیار زیادی برای یک محصول ایجاد کند، زعفران را به‌صورت فله صادر نکنند، بلکه به‌صورت بسته بندی و با کد ثبت جهانی صادر کنند.

چندی پیش برگزاری جام کشورهای عربی به میزبانی عراق در شهر بصره آن‌هم با نامی جعلی به‌جای خلیج فارس، همچنین انتشار تصاویری از این نام جعلی در مراسم تجلیل از قهرمانی تیم ملی عراق در این مسابقات و سپس مصاحبه نخست‌ وزیر عراق با تکرار همان نام جعلی، واکنش تند مردم و مسوولان ایران را درپی داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.