تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 7:28
کد خبر : 6396

“خاک سرآغاز غذا”

“خاک سرآغاز غذا”
جهت پايداري كشاورزي و تأمين غذاي جامعه نياز به رعايت اصول فني بهره برداري پايدار،پايش و باسازی خاك می باشد

به گزارش نسیم صبا: به مناسبت روز جهانی خاک، خیراندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگویی گفت: خــاک از پیکــرهای طبیعــی، متحــول و پویــا کــه حاصــل مجموعــه ای از واکنشهای فیزیکی، شیمیایی و زیستی است و متأثر از آب، اقلیم و موجودات زنده است که در طی زمان بر روی پوسته زمین یا سنگ مـادر بـه وجـد مـی آیـد .

وی خاطرنشان کرد: آمیختن یک یا چند ماده خارجی به خاک یا پخـش آنهـا بـر سطح خاک به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا زیستی آن را بـه نحـوی تغییر دهد که برای انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهـان و یـا آثـار و ابنیـه زیان آور باشد، موجب آلودگی خاک می شود که حفاظت و پاسداشت این گوهر گران بها وظیفه عمومی همگان است.

خیراندیش با بیان اینکه هرنوع ماده یا عامل فیزیکی، شیمیایی و زیسـتی که باعث آلودگی خاک شود، موجب تخریب خاک می شود، افزود: کاهش توان تولید زیستی یا اقتصـادی خـاک یـا ترکیبـی از هردو که ناشی از فعالیتهای انسانی و شیوه های مختلف بهره بـرداری از خـاک وجدا شدن ذرات خـاک از محـل خـود، جابجـایی، انتقـال و ترسیب آن توسط عوامل طبیعی یا انسانی است، حاصلخیزی خاک که همان استعداد خاک در زمینـه تـأمین مـواد مـورد نیـاز بـرای تغذیه و فراهم نمودن شرایط مناسب رشد گیاهان می باشد را از بین می برد.

وی تصریح کرد: وضعیتی که در آن توان تولیـدی بـالقوه و بالفعـل خـاک در مدت طولانی حفظ شود موجب پایداری خاک می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: با انجام اقداماتی که به منظور پیشگیری و کنترل آلـودگی و تخریب و فرسایش خاک و تبعات آن انجام می شود، می توان پایـداری خاک را تقویت و سبب افزایش حاصلخیزی خاک شد.

وی اذعان داشت: جهت پایداری توسعه کشاورزی و تأمین غذای جامعه نیاز به رعایت اصول فنی بهره برداری پایدار،پایش خاک، بازسازی خاک، مطالعات خاکشناسی می باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.