تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 7:30
کد خبر : 7007

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان
ارزش سرمایه‌گذاری‌ اجرای طرح‌های آماده افتتاح یا کلنگ‌خورده که با رویکرد اشتغالزایی طراحی شده‌اند طی یکسال گذشته دولت در استان کرمان از ۵۰ هزارمیلیارد تومان فراتر می‌رود و طی روزهای آتی نیز دستکم ۵۰ هزار میلیارد دیگر کلنگ‌زنی خواهد شد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، در واقع آغاز عملیات اجرایی و افتتاح افزون بر ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح بزرگ استان کرمان طی یک سال اخیر سبب اشتغالزایی هزاران نفر و نرخ نزولی بیکاری در این استان شده است؛ ضمن اینکه نوید و ثمره عینی اجرای این طرح ها کمی بیشتر زمان می برد تا بهتر خودش را نشان دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، تنها ارزش طرح‌های آماده افتتاح که طی یکسال اخیر به این مرحله رسیده‌اند را بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند که این آمار تنها در حوزه شمال استان است و همین حدود نیز طرح کلنگ‌زنی شده‌اند.

این میزان سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی و توسعه پروژه‌های صنعتی، معدنی و زیرساختی بزرگ طی یک سال گذشته در استان کرمان درحالی است که در صورت تکمیل، هر کدام به‌تنهایی تاثیرات شگرفی در شکوفایی اقتصادی، رفاه اجتماعی و اشتغال همان منطقه محل فعالیت خواهد داشت.

استان کرمان به عنوان بهشت معادن ایران در ادامه سیاست کلان کشور برای جایگزینی معدن به جای نفت، با بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های صنایع معدنی مختلفی سعی دارد که نقش خود را در سیاست‌های اقتصادی، اشتغالزایی و رفع مشکلات معیشتی جامعه ایفا کند و در این زمینه گام هایی نیز برداشته شده است.

طی یک سال گذشته در این حوزه عملیات اجرایی طرح های بزرگی آغاز شده که برخی از آنها برای نخستین بار است که در کشور اجرایی می شود و آثار عملیاتی شدن این طرح ها زمانی بهتر نمایان خواهد شد که جدیدترین فناوری‌های داخلی در دوران شدیدترین تحریم های تاریخ علیه کشورمان به مرحله اجرا رسیده است.

در این زمینه می توان به آغاز عملیات اجرایی مجتمع تولید تایرهای فوق سنگین که بیشتر در معادن به کار می رود با اعتبار ۱۸۰ میلیون یورو( بیش از ۶ هزار میلیارد تومان) اشاره کرد که چندروز پیش با حضور وزیر صمت کلید خورد تا ضمن کاهش مشکلات صنایع و معادن بزرگ، زمینه سازی لازم را نیز برای توسعه اشتغال و کارآفرینی از این منظر ایجاد کند.

کارشناسان معتقدند گرچه مشکلاتی برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی در استان کرمان وجود دارد اما اجرای این پروژه ها همان دستاوردهایی است که ما را در زمان ظالمانه ترین و شدیدترین تحریم های تاریخ کشورمان، بی نیاز می کندهمچنین راه اندازی و کلنگ زنی مجتمع تولید پنل های خورشیدی با سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی از دیگر طرح هایی بود که طی یکی دو ماه گذشته در شهرستان کرمان شکل اجرایی به خود گرفت و این درحالی است که برنامه جذب ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری جدید فقط در شهرستان کرمان در قالب مجتمع تولید الکترودهای گرافیکی طی روزهای آتی کلنگ زنی خواهد شد.

دهها پروژه عمرانی و اقتصادی خرد و متوسط نیز در ماه های اخیر در جای جای استان کلنگ زنی یا افتتاح شده که اجرای برخی از آنها برای نخستین بار در کشور می تواند بسیاری از محصولات استراتژیک و پرمصرف در خطوط تولیدی بویژه صنایع و معادن کشور را داخلی سازی کند و با تکمیل این طرح ها علاوه بر تامین نیاز داخلی و جلوگیری از واردات، می توانیم کالاهای تولیدی را حتی به خارج از کشور صادر کنیم و یکی از کشورهای صاحب تکنولوژی در این حوزه باشیم؛ ضمن آنکه اجرای این طرح های اشتغالزایی ارزش افزوده خوبی برای استان کرمان به دنبال خواهد داشت.

کارشناسان معتقدند در کنار تمامی مزیت ها گرچه مشکلاتی برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی در استان کرمان وجود دارد اما همچنان نباید غافل شد که اجرای این پروژه ها همان دستاوردهایی است که ما را در زمانه ظالمانه‌ترین و شدیدترین تحریم‌های تاریخ کشورمان، بی نیاز می‌کند.

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان

نخستین مجتمع تولید تایرهای فوق سنگین کشور در کرمان

براساس آمارها، سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز به علت تامین تایرهای ماشین آلات معدنی و فوق سنگین از کشور خارج می‌شود اما صنعت لاستیک کشور با وجود قدمت بیش از ۶۰ سال اکنون وارد فاز جدیدی از تولیدات خود شده که می تواند ضمن اشتغالزایی صدها نفر، شعار ما می توانیم را یکبار دیگر در اقتصاد کشور معنا کند.

تولید این لاستیک ها توسط پنج شرکت مصرف کننده این محصول و به صورت دانش بنیان یعنی استفاده از دانش متخصصان داخلی، که خود نمودی از استقلال اقتصادی یعنی همان شعار روزهای آغاز انقلاب اسلامی است، شکل اجرا به خود گرفته است.

در این زمینه برای نخستین بار در کشور، عملیات اجرایی مجتمع صنعتی لاستیک «ارگ» با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن تایرهای معدنی و فوق سنگین در سال و با ۱۸۰ میلیون یورو سرمایه طی روزهای اخیر با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت، استاندار کرمان و سایر مسئولان این استان کلنگ زنی شد.

استاندار کرمان در این خصوص گفت: اجرای این پروژه می‌تواند برای ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند و انتخاب محل پروژه در این منطقه به این علت است که دسترسی خوبی دارد؛ این طرح سهامداران قوی دارد و از آنان برای همکاری در افزایش سرمایه طرح قدردانی می شود.

محمدمهدی فداکار با بیان اینکه این طرح با پیگیری‌های مختلف به سرانجام رسید افزود: انتظار می رود شرکت های معدنی در توسعه استان کرمان کمک کنند که یکی از نمودهای آن اجرای همین پروژه است که جلو واردات کشور را می گیرد و در نهایت توسعه و اشتغال در استان اتفاق می افتاد.

مدیرعامل مجتمع صنعتی لاستیک ارگ کرمان نیز گفت: مجتمع لاستیک ارگ کرمان این طرح را به علت نیاز تایرهای فوق سنگین و معدنی که در کشور وجود داشت و دانش آن در کشور موجود بود، آغاز کرد لذا پنج شرکت در کنار هم قرار گرفتند و این شرکت را در سال ۹۹ ثبت کردند و در تیرماه ۱۴۰۰ فعالیت این شرکت آغاز شد.

محمد ضیایی افزود: می توانستیم این آیین را ۱۴ ماه پیش آغاز کنیم اما مشکل تخصیص زمین و تامین آب این طرح را ۱۴ ماه به تاخیر انداخت که با پیگیری استاندار کرمان و نماینده کرمان و راور در مجلس در نهایت شهریور ۱۴۰۱ مجوز تخصیص زمین به سرانجام رسید و ۲۱ مهرماه سال جاری آن را دریافت کردیم.

وی اظهارداشت: باتوجه به نیاز کشور تلاش کردیم در این حوزه تولیدات تایر را آغاز و مسیر انتخاب فناوری را کوتاه کنیم که با ۲ شرکت بزرگ چینی عقد قرارداد شده است.

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان

ضیایی افزود: در خصوص تامین آب نیز ۲ تفاهم‌نامه با شرکت فولاد بوتیا و شرکت خلیج فارس به میزان ۲۰ لیتر بر ثانیه تفاهم نامه منعقد شده که ۲ برابر نیاز کارخانه است.

وی یادآور شد: فعالیت نقشه‌برداری و مطالعات خاک پروژه انجام و تامین مالی شده و طی سه سال این طرح با تولید ۳۰ هزار تن در سال در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار به سرانجام می‌رسد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

وزیر صمت: تولید ماشین‌آلات معدنی کشور ۱۰۰ درصد رشد یافت

۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه تولید پنل‌های خورشیدی

همچنین برای نخستین بار در کشور طی ماه های گذشته عملیات احداث شهرک زنجیره فتو ولتائیک(سامانه تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی) انرژی های تجدیدپذیر ایران و تولید پنل های انرژی خورشیدی با مجموع ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در کرمان آغاز شد.

مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح بزرگ در بخش ماهان شهرستان کرمان با حضور وزیر اقتصاد و سایر مسئولان ملی و محلی برگزار شد و این طرح به این شکل برای نخستین بار در کشور اجرایی شد که می تواند پنل های مورد نیاز مزرعه های انرژی خورشیدی را به تولید داخل کشور در آورد.

با احداث این مجتمع توسط بخش خصوصی (شرکت نوران باما انرژی) و نیز بانک ملی ایران که با سرمایه ۱۶ هزار میلیارد تومانی اجرایی می شود و در ادامه به ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد رسید، بزرگترین پروژه ارزش افزوده فتو ولتائیک، اجرایی می شود و ایران به یکی از ۱۰ کشور برتر تولیدات سلول های خورشیدی دنیا تبدیل خواهد شد.

استان کرمان با ۳۰۰ روز آفتابی در سال روی کمربند انرژی خورشیدی دنیا قرار گرفته است و احداث این پروژه در این استان یکی از ضروریاتی بود که می تواند علاوه بر جلوگیری از واردات پنل های خورشیدی، کشور را به خودکفایی برساند و با توجه به کمبود برق مشکلات این حوزه را با استفاده از انرژی های پاک تا حدودی رفع کند.

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان

استاندار کرمان در این خصوص نیز با اشاره به خسارت های قطعی برق به معادن و کشاورزی استان گفت: این استان بهترین مکان برای تولید انرژی خورشیدی و این در حالی است که ۲ بخش معادن و کشاورزی کرمان بشدت به این انرژی نیازمند است.

فداکار افزود: اجرای این پروژه کاملا منطبق بر شعار سال ۱۴۰۱ است، ضمن آنکه ظرفیتی بزرگ برای استان کرمان تلقی می شود.

وی اظهارداشت: کرمان سالانه بیش از ۳۰۰ روز و روزانه بیش از ۱۳ ساعت تابش مستقیم خورشید را دارد و زاویه و شدت تابش در این استان به گونه ای است که بیشترین تولید انرژی خورشیدی را در کشور خواهد داشت.

استاندار کرمان گفت: معادن به علت کاهش تولیداتشان به واسطه قطعی برق مجبورند به سمت تولید انرژی بروند که بهترین نوع آن نیز انرژی خورشیدی است.

وی ادامه داد: کشاورزان نیز آمادگی دارند برای تولید انرژی برق معادل مصرف خود را تولید کنند تا دچار قطعی نشوند و در این زمینه تولید انرژی خورشیدی بحث مهمی در دنیا و استان کرمان محسوب می شود که با تولید پنل های خورشیدی می توان به این نیاز داخلی جامع عمل پوشاند.

فداکار افزود: مطالعاتی در خصوص ۴۰ شرکت معدنی بزرگ دنیا صورت گرفته و سهم برق جهان تا سال ۲۰۵۰ میزان ۲ و نیم برابر خواهد شد؛ سهم انرژی های تجدید پذیر در بخش خورشیدی به‌تنهایی ۱۶ برابر خواهد شد.

وی یادآور شد: در این خصوص اصل بر استفاده از ظرفیت تولید پنل های خورشیدی است و استان کرمان بهترین معادن سیلیس را دارد که بسیار غنی هستند و این فناوری در کنار معادن سیلیس به تولید پنل های خورشیدی سامان می دهد.

فداکار گفت: بنا به وعده سرمایه گذار این پروژه طی هشت ماهه به تولید خواهد رسید.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

آغاز سرمایه‌گذاری ۲۵ هزارمیلیارد تومانی احداث شهرک فتو ولتائیک در کرمان

مراسم آغاز عملیات اجرایی شهرک زنجیره فتو ولتائیک

وزیر اقتصاد: مسیر فعالیت بانک‌ها در برنامه هفتم توسعه تغییر می‌کند

نماینده مجلس: همه مشکلات بر دوش جریان خارج نیست/در داخل باید گفتمان‌سازی کرد

جزییات ۵۰ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری جدید در کرمان

میزان سرمایه گذاری اعلام شده در کرمان تنها در مورد چند طرح بزرگ مقیاس است ضمن اینکه طرح های مختلف دیگری نیز در بخش های گوناگون طی یکسال اخیر در استان اجرایی شده است که هرکدام از آنها به سهم خود به اشتغالزایی و توسعه کارآفرینی انجامیده اند.

در عین حال خبرها حکایت از آغاز سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی دیگر در محدوده شهرستان کرمان دارد؛ نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اولویت امروز کشور توسعه مسائل اقتصادی، بهبود معیشت و حل مسائل جوانان در حوزه اشتغال است گفت: تا پایان امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان کرمان اجرایی خواهد شد.

محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به اینکه بزودی عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع تولید الکترودهای گرافیتی با مشارکت شرکت‌های صنعتی و معدنی در کرمان انجام خواهد شد، ادامه داد: بزودی عملیات اجرایی طرح فرومنگنز حداکثر تا بهمن امسال آغاز خواهد شد.

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان

افتتاح ۵۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در کرمان

علاوه بر طرح های یاد شده پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه نیز طی هفته دولت دولت امسال در استان کرمان افتتاح شد که این میزان پروژه اقتصادی فقط در استان کرمان خود گویای تمامی تلاش ها در شرایط تحریم ها است.

استاندار کرمان به پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت ۱۴۰۱ در استان کرمان اشاره کرد و گفت: در مجموع ۶۰۰ پروژه در هفته دولت با اعتبار پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در شهرهای مختلف استان افتتاح و به بهره برداری رسید که ۶۴ درصد این پروژه ها از محل عتبارات ملی، ۳۱ درصد از محل منابع استانی و پنج درصد ملی و استانی تامین اعتبار شده اند.

فداکار افزود: عمده بار اجرایی کشور بر عهده دولت است گرچه اتفاقاتی که در کشور می افتد دستاورد همه ارکان نظام است.

مقام عالی دولت در استان کرمان با بیان اینکه سال گذشته که دولت سیزدهم شروع به کار کرد با شرایط خاص و سختی روبرو بود افزود: در ابتدای فعالیت دولت فروش نفت ایران به صورت محسوس کاهش پیدا کرده بود به طوری که در جلسه اول دکتر رئیسی با هیات دولت قبلی، پیشنهاد این بود که کسی بتواند فروش نفت ایران را به ۲۰۰ هزار بشکه برساند، وزیر نفت شود که این شرایط در حال حاضر رخ داده است.

جزییات جذب ۱۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی

یکی دیگر از سیاست های اخذ شده در استان کرمان جذب سرمایه گذاری‌های خارجی است و مدیران در دوران نیاز داخلی به ارزآوری، تمامی ظرفیت ها را برای توسعه کشور به کار بسته که در این زمینه می توان به استفاده از ظرفیت و حمایت کرمانی های مقیم خارج از کشور اشاره کرد و این استان طی یک سال گذشته موفق به جذب ۱۹ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان در این زمینه می گوید: از اواخر سال گذشته و در پنج ماهه سال جاری ۱۹ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی را در استان کرمان داشته ایم که فرصت بی نظیری در استان در این بخش برای توسعه صنایع کوچک و وابسته به شرکت های بزرگ وجود دارد.

صادق سلطانی نژاد عنوان کرد: برای نخستین بار در سال های گذشته تسهیلات بانکی و حمایتی در قالب طرح های اشتغال و کارآفرینی در قالب تبصره ۱۸ منظم و قانونمند شده و در پنج ماهه امسال هشت هزار میلیارد ریال پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ به واحدهای تولیدی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی استان کرمان داشته ایم که از توسعه و کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان حمایت می کند.

وی بیان کرد: برای نخستین بار در استان سامانه جامع اطلس سرمایه گذاری کرمان فعال شده که با مشارکت اتاق بازرگانی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان احصاء شده و ۷۸ فرصت در این سامانه قابل رویت برای سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی مختلف است.

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان

افتتاح پروژه بزرگ گازرسانی در کرمان با ۵۱ هزار میلیارد ریال

گاز یکی از نعمت هایی است که دولت طی یک سال گذشته در این حوزه توفیقات خوبی در کرمان داشته و بزرگترین پروژه گازرسانی استان در سال ۱۴۰۱ با افتتاح طرح اتصال گاز به هفت شهر با اعتبار سه هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان و کلنگ‌زنی طرح‌های گازرسانی به سه شهر و ۲۷۴ روستا با یکهزار و ۶۵۰ میلیارد تومان روز شنبه با دستور وزیر نفت انجام شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در این زمینه توضیح داد: در مجموع امروز شاهد افتتاح گازرسانی به هفت شهر، ۱۷۴ روستا مجموعا با ۲۸ هزار خانوار به همراه ۱۹۱ صنعت با اعتبار بیش‌از سه هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بودیم.

منوچهر فلاح تصریح کرد: این هفت شهر شامل درب‌بهشت(ساردوئیه)، قلعه‌گنج، مردهک، عباس‌آباد و رحمت آباد شهرستان ریگان، دهنو اسلام آباد شهرستان فهرج و چاه مرید شهرستان کهنوج است.

وی خاطرنشان کرد: روستاها و صنایع واقع در ۲۰ شهرستان اُرزوئیه، بافت، رابر، سیرجان، بردسیر، بم، ریگان، فهرج، نرماشیر، جیرفت، عنبرآباد، رودبار، کهنوج، فاریاب، قلعه گنج، منوجان، کرمان، راور، زرند و شهربابک امروز شاهد افتتاح طرح‌های گازرسانی بود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان افزود: همچنین کلنگ‌زنی گازرسانی به سه شهر و ۲۷۴ روستا در مجموع با ۳۷ هزار خانوار به همراه ۷۱۳ صنعت با اعتباری بیش‌از یکهزار و ۶۵۰ میلیارد تومان نیز ( طی پاییز امسال) آغاز شد.

فلاح ادامه داد: این کلنگ‌زنی در سه شهر جبالبارز، علی‌آبادِ جیرفت و علی‌آباد صوغان بود و همچنین روستاها و صنایع واقع در هشت شهرستان جیرفت، رودبارجنوب، قلعه‌گنج، نَرماشیر، سیرجان، بافت، اُرزوئیه و کرمان نیز شاهد این کلنگ‌زنی‌ها بودند.

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان

جزییات جهاد آبرسانی به ۶۶۹ روستای کرمان

صرفنظر از طرح هال کلان و سرمایه گذاری هایی که مستقیم در اشتغالزایی نقش دارند، برخی پروژه ها هستند که شاید در نگاه ابتدایی کوچک و کم اهمیت تر به نظر بیایند اما آثار و برکات آنها بسیار متفاوت است؛ از جمله پروژه های آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی که به همت سازمان های زیرمجموعه وزارت نیرو در همکاری با سپاه شکل عملیاتی به خود گرفته است.

ابتکار استفاده از ظرفیت های بسیج و سپاه در این زمینه که عموما با هماهنگی و هدایت کمک های خیران نیز عملیاتی می شود، از اقداماتی بوده که کرمان الگوساز شده و این طرح در کشور نیز نمود و بروز یافته است.

اجرای پروژه آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به ۶۶۹ روستای دورافتاده کرمان، یکی دیگر از آن دسته پروژه های بزرگ استان کرمان است که بر اجرای آن در استان کویری و درگیر خشکسالی کرمان اهتمامی ویژه شده است.

قرارداد آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) از زمستان سال ۱۴۰۰ با موضوع جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی یا فاقد شبکه کشور منعقد شد و عملیات جهادی آبرسانی به دورافتاده ترین نقاط کرمان در دستور کار مسئولان قرار گرفت، این پروژه آبرسانی براساس اعلام متولیان پیشرفت مطلوبی طی یک سال گذشته داشته و امیدها همچنان برقرار است تا با تکمیل آن در استان خشک کرمان، لبخند رضایت بر لبان تمامی ساکنان روستاهای فاقد آب و محروم بنشیند.

کرمان از جمله استان های دارای تنش آبی به شمار می رود که بیلان منفی مصرف آن بسیار بالا و در حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است؛ صرفنظر از تمهیداتی که با تغییر الگوی کشت و سایر برنامه ها برای مدیریت بخش کشاورزی صورت گرفته، تامین و ایجاد دسترسی و شبکه آب شرب نیز از جمله اولویت های مهم این استان به شمار می رود.

این جهاد آبرسانی با اولویت مناطقی اجرایی شده است که نقاط دور افتاده هستند و آبرسانی به آنها با تانکر یا به شکل کاملا سنتی انجام می گیرد که با اجرای این طرح از آب شرب بهداشتی و سالم و پایدار بهره مند می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در این خصوص می‌گوید: آب شرب ۶۶۹ روستای استان کرمان با همکاری قرارگاه آبرسانی امام حسن مجتبی(ع) در مجموع با اعتباری به ارزش یکهزار و ۱۶۰ میلیارد تومان طی ۳۰ ماه تامین می‌شود.

علیرضا عبدیان افزود: پروژه آبرسانی امام حسن مجتبی(ع) نیز در همین راستا از اردیبهشت ماه سال جاری در استان پهناور کرمان آغاز به کار کرده است و اکنون بیش از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به سرعت خوب پروژه و روند پیش روی آن افزود: تاکنون ۸۰ کیلومتر خط انتقال، ۱۴۵ کیلومتر شبکه توزیع، هفت باب مخزن با یکهزار و ۴۰۰ مترمکعب ظرفیت و حفاری ۱۱ حلقه چاه انجام شده است.

عبدیان معتقد است که اگر اعتبارات مورد نیاز بموقع تامین شود، این پروژه در موعد مقرر در تمامی ۲۱ مجتمع روستایی استان کرمان اجرایی خواهد شد.

کاهش سه درصدی نرخ بیکاری در استان کرمان

اما در کنار برنامه افتتاح یا کلنگ زنی طرح ها، آنچه در ماه های اخیر در استان خبرساز بوده کاهش نرخ بیکاری است. اجرای طرح های بزرگ و کوچک اقتصادی در استان پهناور کرمان و سایر اقدامات در این حوزه سبب شده که نرخ بیکاری این استان روندی نزولی داشته باشد که در این زمینه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داد و گفت: نرخ فعالیت در تابستان سال گذشته ۴۰.۳ درصد بوده که اکنون به ۴۰ رسیده است اما نرخ بیکاری از ۱۱.۱ درصد تابستان سال گذشته به ۸.۱ رسیده است و سهم اشتغال بخش کشاورزی استان کرمان تقریبا دو برابر کشور شده است.

جعفر رودری افزود: نرخ بیکاری در مردان ۱۸ تا ۳۵ ساله، ۱۳.۵ درصد است که نسبت به بهار بهبود یافته و نرخ بیکاری در این گروه سنی بانوان استان نیز ۴۴.۴ درصد است که این نرخ مطلوب نیست.

جهش ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری در دیار کریمان

به گزارش ایرنا علاوه بر تمامی طرح های بزرگ استان کرمان که اشاره شد، دهها پروژه متوسط و کوچک دیگر در حوزه های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی چه در مناطق جنوب استان و چه دیگر نقاط وجود دارد که با حمایت دولت و بخش خصوصی اکنون مراحل اجرایی را می گذرانند و هرکدام می توانند در توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و اشتغال مردم این استان اثرگذار باشند.

استان کرمان که از قطب های مهم معدن، صنایع معدنی و نیز کشاورزی به شمار می رود اینک با بحران کمبود آب مواجه است و خود را آماده می کند که ضمن افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و مصرف آب، روز به روز اتکای خود به این بخش را کمتر کند و زمینه صنعتی تر شدن آن بروز و نمود یابد.

در این زمینه طی چندسال اخیر با راه اندازی حلقه های تکمیلی زنجیره تولید در بخش صنایع معدنی، این زمینه ایجاد شده که کرمان بتواند در سطح کشوری و فراملی در زمینه تولید و صادرات صنایع معدنی بویژه در بخش فرآوری تولیدات جایگاه بسیار مهمتری را نیز برای خود کسب کند که این به منزله توسعه اشتغال، افزایش درآمدهای استان و منتفع شدن ذینفعان و ساکنان آن خواهد بود.

امید می رود که به دنبال تاکیدات دولت سیزدهم مبنی بر پرداخت کامل حقوق دولتی معادن و دیگر اعتباراتی که در این بخش ها باید توسط مجاری ذیربط به محل فعالیت معادن و صنایع پرداخت شود، زمینه انتفاع ساکنان پیرامون در استان نیز بیش از پیش مهیا شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.