تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 - 21:14
کد خبر : 1767

جنگل‌های زاگرس میراث بین نسلی و ثروت ملی است

جنگل‌های زاگرس میراث بین نسلی و ثروت ملی است
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس میراث بین نسلی و ثروت ملی است گفت: تدوین طرحی جامع و عملیاتی برای احیاء و توسعه جنگل‌های زاگرس در مقابل آتش‌سوزی ضرورت دارد.

به گزارش نسیم صبا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، محمد مخبر پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه کارگروه جنگل‌های زاگرس با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در خصوص مسائل و مشکلات این میراث طبیعی اظهار کرد: حل مسائل مرتبط با جنگل‌های زاگرس نیازمند اتخاذ تصمیمات ملی است.

وی بر ضرورت تدوین طرحی جامع و عملیاتی برای احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس و همچنین اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب‌های ناشی از آسیب‌های انسانی و طبیعی و حفاظت از جنگل‌ها در مقابل آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در تابستان سالجاری تأکید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور از جنگل‌های زاگرس به عنوان میراث بین نسلی و ثروت ملی یاد کرد و افزود: مجموعه جنگل‌های زاگرس، زیست‌بوم جمعیتی بالغ بر ده میلیون نفر است و نمی‌توان به سادگی از کنار مسائل و مشکلات ساکنین این مناطق عبور کرد.

وی تأکید کرد: برای حل مسائل و چالش‌های جنگل‌های زاگرس باید در کنار اقدامات فوری و عملیاتی، برنامه‌ها و طرح‌هایی را نیز به صورت زمانبندی شده برای توسعه این منطقه تدوین و با جدیت در دستور کار قرار دهیم.

مخبر تصریح کرد: برای اجرای هر چه بهتر طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با حل مسائل و احیا جنگل‌های زاگرس لازم است مردم و جوامع محلی را به صحنه بیاوریم و از مشارکت جدی خود مردم و شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیشگیری از تخریب جنگل‌های زاگرس و نیز توسعه این ناحیه بهره‌مند شویم.

معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر کشور خواست کارگروهی را با عضویت سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط جهت تدوین طرحی عملیاتی و همه‌جانبه برای پیشگیری از آسیب‌ها و توسعه جنگل‌های زاگرس تشکیل دهد و حداکثر ظرف مدت یک ماه برنامه‌ای جامع، عملیاتی و قابل اجرا در این خصوص به دولت ارائه دهند به گونه‌ای که وظایف استانداران و دستگاه‌های اجرایی به طور کامل مشخص باشد و اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌ها نیز برآورد شده باشد.

مخبر با یادآوری اینکه متأسفانه هم در شمال کشور و هم در جنگل‌های زاگرس با مسئله حریق مواجه هستیم، بر لزوم ایجاد و تقویت مرکز پایش جنگل‌های این مناطق تأکید و خاطر نشان کرد: باید زمینه تأمین و تجهیز ابزارها و امکانات مورد نیاز جهت پشتیبانی از برنامه‌های اطفا حریق و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها را با مشارکت وزارتخانه‌های کشور، دفاع و دیگر دستگاه‌های مسئول فراهم کنیم.

در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران لرستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز حضور داشتند، رئیس سازمان منابع طبیعی گزارشی از وسعت و معرفی اقلیم جنگل‌های زاگرس ارائه کرد و گفت: ۵۰ درصد کل دام کشور در حوزه زاگرس است و ۴۰ درصد از نزولات جوی و ۷۰ درصد عشایر نیز در این ناحیه ساکن هستند.

در این جلسه همچنین گزارشی از برنامه‌های در دست اقدام جهت توسعه، احیا و غنی‌سازی جنگل‌های زاگرس و نیز طرح‌های مرتبط با پیشگیری و مقابله با حریق و طرح‌های جنگلداری ارائه شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.