تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مرداد 1401 - 7:52
کد خبر : 2946

جزئیات پوشش بیمه‌ای ایرانیان خارج از کشور/ بیمه‌پردازی با خروج از ایران ادامه می‌یابد؟

جزئیات پوشش بیمه‌ای ایرانیان خارج از کشور/ بیمه‌پردازی با خروج از ایران ادامه می‌یابد؟
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی ضمن تشریح جزئیات شرایط بیمه‌پردازی ایرانیان خارج از کشور، گفت: بیمه‌پردازی شهروندان ایرانی با خروج از کشور نیز می‌تواند ادامه داشته باشد.

به گزارش نسیم صبا:مهدی شکوری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: یکی از ماموریت‌های سازمان تامین اجتماعی بیمه ایرانیان خارج از کشور است. چتر حمایتی این سازمان در خارج از مرزهای کشور نیز گسترده شده و طی سال‌های اخیر ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از خدمات حمایتی این سازمان بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه ادامه داد: در برخی کشورها، شمار ایرانیان مقیم قابل‌ملاحظه بوده و بر این اساس کارگزار رسمی تامین اجتماعی هم در این مناطق توسط سازمان پیش‌بینی شده است.

شکوری توضیح داد: این کارگزاران در حقیقت عوامل رسمی سازمان تامین اجتماعی محسوب شده و پیام و درخواست ایرانیان خارج از کشور را به سازمان منتقل می‌کنند. اقدامات لازم توسط کارگزاران و سازمان انجام شده و این جمعیت در برخورداری از خدمات حمایتی تامین اجتماعی مساعدت می‌شوند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی یادآور شد: بیمه ایرانیان خارج از کشور در حقیقت جزو بیمه مشاغل آزاد بوده و در قالب ۲ نرخ ۱۴ درصد و ۱۸ درصد ارائه می‌شود. نرخ ۱۴ درصد، بازنشستگی و فوت را شامل شده و در صورت فوت بیمه‌شده، خدمات مربوطه به خانواده متوفی تعلق می‌گیرد.

وی افزود: نرخ ۱۸ درصد نیز بازنشستگی، ازکارافتادگی و همچنین فوت را دربرگرفته و متقاضیان با انتخاب یکی از این نرخ‌ها می‌توانند خدمات حمایتی سازمان را دریافت کنند. کارگزاران رسمی سازمان، نرخ انتخابی و درخواست متقاضیان را به تامین اجتماعی منعکس و سازمان نیز انعقاد قرارداد انجام می‌دهد.

شکوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در بیش از ۲۰ کشور دنیا کارگزار رسمی تامین اجتماعی فعال و در برخی کشورها نظیر ترکیه و کانادا به دلیل شمار بالای ایرانیان، بیش از یک کارگزار فعال شده است.

سن بازنشستگی برای مردان ۵۰ و برای زنان ۴۵ سال است

مدیرکل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: سن بازنشستگی برای مردان ۵۰ سال با ۳۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن با ۲۰ سال سابقه است؛ برای زنان این عدد به میزان ۵ سال کاهش می‌یابد. (۴۵ سال سن با ۳۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن با ۲۰ سال سابقه) سن بازنشستگی نیز (در شرایط متعارف) برای مردان ۵۰ سال با ۳۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن با ۲۰ سال سابقه است؛ برای زنان این عدد به میزان ۵ سال کاهش می‌یابد. (۴۵ سال سن با ۳۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن با ۲۰ سال سابقه)

وی گفت: طی ۲ سال اخیر نیز بیش از ۱۵۰۰ نفر از ایرانیان خارج از کشور درخواست بازنشستگی داده و بدون مراجعه به ایران و حضور خانواده و اقوام در کشور، از طریق کارگزاران درخواست داده و حکم مستمری مربوطه برقرار شده است. اعتبارات هم به شماره حسابی که در ایران اعلام می‌شود، واریز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.

بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند.

با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

با بسط و توسعه بیمه مشاغل آزاد در قالب طرح “بیمه فراگیر خانواده ایرانی” دانشجویان خارج از کشور نیز اکنون در ٣ سطح بیمه‌ای ١٢ درصد، ١۴ درصد و ١٨ درصد با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه دانشجویی سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.