تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آبان 1401 - 7:41
کد خبر : 5944

تولید ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای در ۳ کشور جهان

تولید ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای در ۳ کشور جهان
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای توسط ۳ کشور جهان تولید می‌شود، گفت: برای موضوع تغییرات اقلیم از کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بهره مند شده‌ایم.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «صف اول» درباره عملکرد این سازمان در حفظ و حراست از محیط زیست و دیپلماسی منطقه‌ای اظهار داشت: از سال ۹۲ که سازمان ملل بحث تغییر اقلیم را مطرح کرد ایران به کنوانسیون مربوطه پیوست و این کنوانسیون هر سال در یک کشور عضو برگزار می‌شود که امسال در مصر بود.

وی افزود: موضوع تاب آوری، سازگاری با تغییرات اقلیم و کاهش گازهای گلخانه‌ای از مباحث این مراسم بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اندیشمندان معتقدند دستکاری بشر سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای شده و این موضوع سبب جلوگیری از فرار گرما لذا وقوع سیلاب و خشکسالی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید نسبت به کاهش گازهای گلخانه‌ای در کنار سایر کشورها اقدام کنیم البته تحریم‌های ظالمانه سبب شده صندوق اقلیم محیط زیست به لحاظ فناوری از ایران حمایت نکند ولی با این وجود سعی کرده‌ایم از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه بهره‌مند شویم.

سلاجقه گفت: ۳ کشور بزرگ چین، آمریکا و هند ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید و مابقی کشور که ایران هم جزو آن است ۲۰ درصد و ما دهمین کشور تولید کننده گازهای گلخانه‌ای هستیم.

وی بیان داشت: ضرورت دارد کشورهای توسعه یافته نقش خود را در زمینه انتقال تکنولوژی، ظرفیت سازی و تأمین منابع مالی و شفافیت در حوزه تغییرات اقلیمی ایفا کند.

سلاجقه افزود: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و در نظر گرفتن ابعاد فرامرزی پدیده‌های زیست محیطی، بهره گیری از ظرفیت‌های بین المللی برای کشور ایران ضروری است.

بودجه ۱۰۰ میلیاردی برای حمایت از قانون هوای پاک

وی در ادامه به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: این قانون علیرغم ویژگی‌های گسترده البته نواقصی هم دارد همچنین سال ۱۴۰۰ ستاد هوای پاک کشور ۱۷۶ تکلیف برای ۲۳ دستگاه کشور در نظر گرفت و درصد تکالیف هم مشخص است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان برای حفظ محیط زیست جهت موضوعات حمل و نقل درون شهری، مسأله جلوگیری از مازوت سوزی و… در نظر گرفته شده بود و امسال برای بودجه ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مشخص شده البته در بخش دیگر ۳ میلیارد دلار ارزی برای اصلاح مصرف سوخت، حمل و نقل عمومی، طرح جایگزینی خودروهای فرسوده پیش بینی شده است.

تدوین سند جامع برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای

وی درباره تدوین سند جامع برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: این سند در قالب قانون هوای پاک به نحو مطلوبی تدوین شده و در اجلاس بیست و هفتمی که در شرم الشیخ برگزار شد این دیدگاه وجود داشت که تا سال ۲۰۲۶ در لب مرزهای کشورها کربن کالاها را چک می‌کنند. وزات نفت در این قسمت در بحث کیفی سازی و بهینه سازی سوخت فعالیت انجام می‌دهد. در دستگاه‌هایی که فرسوده شده و از بین رفته اقدامات خوبی در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: در بحث کهاب که بحث انتشار بنزین است هم در معنای مخازن و هم در معنای انتقال و سوخت گیری اقدامات خوبی انجام شده است. خوشبختانه وزارت نفت درمرحله مخازن و انتقال اقدامات خوبی انجام داده ولی در بحث سوخت‌گیری و جایگاه سوخت‌گیری هنوز به دلیل اعتباری کاری انجام نداده و متعهد به انجام وظایف شده است.

سلاجقه تاکید کرد: بسیاری از پالایشگاه‌ها دیگر امسال مازوت سوزی ندارند. امسال ما تا هفته قبل حدود ۳۰ درصد مازوت نسبت به سال قبل مازوت کمتری مصرف شده است. ما کشوری هستیم که سوخت فسیلی بسیار زیادی داریم ولی وزارت نیرو به سمت و سویی می‌رود که این اتفاق بیفتد. به طور مثال پالایشگاه آبادان ۳۰۰ میلیون یورو برای بحث کاهش سولفور دیده شده است که این گام بسیار مهمی است.

قانون اسقاط خودروهای فرسوده به کجا رسید

وی درباره قانون اسقاط خودروهای فرسوده اظهار کرد: برای اسقاط خودرو که طبق قانون هوای پاک باید اقدام مناسبی برای آن انجام شود. طی قانونی که در خردادماه ابلاغ شد این بحث مطرح شد که ۲۵ درصد تولیدی که انجام می‌شود به بحث اسقاط تعلق گیرد در خودروها که مجدداً وزارت صمت برای اینکه حجم تولید خودروها در پارکینگ‌ها زیاد می‌شد اصلاحیه برای قانون داد که به مجلس رفت و برگشت داده شده است به دولت. این بحث بسیار جدی است و باید اجرا شود.

ماجرای انتشار گاز متان بر فراز استان‌های تهران و شیراز

وی درباره ماجرای انتشار گاز متان بر فراز استان‌های تهران و شیراز، بیان داشت: اینکه بگوییم گازی وجود ندارد غلط است، چرا که انباشتی از زباله و پسماند در این حجم می‌تواند چنین گازی را تولید کند اما اینکه توده‌ای با طول ۵ کیلومتر در تهران تشکیل شود، اشتباه است.

سلاجقه گفت: در نشست پسماند، ستاد پسماند کشور و شهرداری تهران حضور دارد و تعهداتی نیز داده شده است و درخواست داریم که بحث آرادکوه زودتر سازماندهی شود. یعنی بحث زباله سوزی و استفاده از پسماندها برای تأمین سوخت کارخانه سیمان مصرف شود. زباله سوزی آخرین مرحله و برای زباله‌هایی که به هیچ وجه قابل بازیافت نیستند، است که شهرداری برنامه دارد که زباله‌ها را به صورتی سازماندهی کند که بوی این زباله‌ها بر طرف شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر سیاست‌های کلی محیط زیست و مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه برای تحقق اهداف و دلیل زمان زیادی که صرف تحقق اهداف شده است، گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بسیار پیشرو هستند. البته سیاست‌های ۱۵ گانه را اگر مشاهده کنید به درستی متأسفانه انجام نشده بود.

وی افزود: ابلاغیه‌ای که معاون اول رئیس جمهور طی سال ۱۴۰۰ دادند باعث شد مشاور ویژه ای برای این قضیه بگذاریم و با همه دستگاه‌ها جلساتی گذاشته شده و تکالیفشان مشخص شد. خوشبختانه یکی از دستور کارهای سازمان حفاظت محیط زیست کشور بحث اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در دستگاه‌های مکلف است که در حال انجام است.

سلاجقه افزود: خوشبختانه ما وظایف خود را در این حدود ۹ ماه در قالب نشست‌های بسیار فشرده به خوبی انجام دادیم. دستگاه‌ها به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند و خوشبختانه میزان پیشرفتشان نیز مشخص است.

سرانجام احداث پارک‌های علم و فناوری

سلاجقه همچنین درباره احداث پارک‌های علم و فناوری گفت: یکی از بحث‌های اساسی که در دستور کار ما قرار داردهمین موضوع است. امیدواریم که پارک پردیسان را که یک ذخیره جهانی محسوب می‌شود و گنجینه جهانی در وسط پایتخت است سامان دهیم و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان یک الگوی مناسب به عنوان پارک علم و فناوری ایجاد شود.

توافقاتی با کشور مصر درباره مقابله با گرد و غبار

وی درباره موضوع گرد و غبار و توافقات انجام شده با کشور مصر درباره گرد و غبار اظهارداشت: با توجه به اینکه مصر منشأ گرد و غبار است و یک کشور مسلمان و همسایه محسوب می‌شود درخواست کردیم که به اجلاس منطقه‌ای محیط زیست بپیوندند که مورد استقبال قرار گرفت و بحث انتقال کارشناس بین دو کشور مطرح شد که در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زییست ادامه داد: تأکیدهای رئیس جمهوری و آنچه که اعلامیه تهران و بیانیه تهران تصویب شد در حال پیگیری است و سازمان منطقه‌ای محیط زیست و دبیرخانه منطقه‌ای محیط زیست در تهران و صندوق محیط زیست هم در حال شکل گیری است ان شا الله اعداد و ارقامی که به این صندوق تعلق گرفته مناسب است.

وی افزود: قرار بود یک ماه قبل تیم کارشناسی از یاران به عراق رود، انتخابات عراق برگزار شد و از ما خواستند که فاصله‌ای دهیم چرا که وزا در حال جابه جایی هستند ولی به کشور سوریه تیم کارشناسی در حال اعزام است و امیدوارم بتوانیم در منشأ موضوع تثبیت گرد و غبار در دستور کار قرار دهیم و خواسته‌های ملت شریف را برآورده کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.