تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 7:47
کد خبر : 6596

تشکل های دانشگاه آزاد باید همه سلایق را در نظر بگیرند

تشکل های دانشگاه آزاد باید همه سلایق را در نظر بگیرند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مجموعه تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی باید با گفتمان اجتماعی، جذب حداکثری داشته باشند و همه سلایق را در نظر بگیرند.

به گزارش نسیم صبا ازمهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی در مراسم کشوری بزرگداشت ۱۶ آذر (روز دانشجو) که عصر امروز در سالن شهیدمطهری سازمان مرکزی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا، گفت: دو سده اختیار کشور ما در دست سفارت‌های خارجی بود اما پس از انقلاب اسلامی، چهار دهه است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و تمام مستکبران با همه وجود به دنبال آن هستند که بر این درخت تنومند آسیب وارد کنند که بحمدالله تاکنون ناکام مانده‌اند؛ چرا که راهبری‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره راهگشای ملت ایران در پیچ‌های تاریخی بوده است.

طهرانچی با اشاره به اهمیت توجه به جهان شبکه ای و فضای مجازی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ابتدای دولت یازدهم و در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی، هشدار دادند و فرمودند شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود. معنای آنها این است که تمام حوزه‌های ما را تحت تأثیر قرار دهند. اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ترک فعل‌ها باعث شد آثار نابهنجار این مسئله که توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود، نمایان شود و شاهد حوادثی بودیم که مربوط به سبک زندگی و برگرفته از یک نگاه تمدنی است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف جهان شبکه‌ای گفت: دوره جهان شبکه‌ای از سال ۲۰۰۱ و پس از دوران جنگ سرد آغاز شد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، یک وقفه ۱۰ ساله اتفاق افتاد و غرب با گسترش اینترنت که در ابتدا در انحصار نیروی دریایی آمریکا بود، توانست فضای مجازی و جهان شبکه ای را به منصه ظهور برساند و از این طریق مفاهیمی همچون دهکده جهانی، جهانی‌سازی و… را پیاده کند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: مقام معظم رهبری درخصوص مواجهه با جهان شبکه‌ای فرمودند «ما باید برای صیانت از خود و ارزش‌های خود کار کنیم. در این فضا و جهان جدید باید از خود صیانت کنیم، جهان به یک جهان شبکه‌ای تبدیل شده که در آن بازیگران مختلف در کنار همدیگر فعالیت می‌کنند. باید معلوم کنیم که ایران در کدام نقطه جهان شبکه‌ای قرار دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به تشکل‌های دانشجویی و فعالیت‌های تشکیلاتی در دانشگاه گفت: واقعیت این است که مقابله و دفاع در برابر جهان شبکه ای غرب محقق نخواهد شد مگر با حضور جوانان در فعالیت‌های تشکیلاتی. بنابراین در جنگ جهان شبکه‌ای باید نهادسازی داشته باشیم و بتوانیم مفهوم شبکه را در ساختارهای بومی خود شکل دهیم. هدایت و رهبری حرکت اخیر، جنگ شبکه‌ای بود و بهترین پاسخ از طریق شبکه تشکل‌ها برمی‌آید.

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شامل بسیج دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، کانون‌ها، هیئت‌های مذهب، نشریات و… در حال حاضر ۱۲۰ هزار عضو دارد و باید این عدد به تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد. مزیت این شبکه‌ها نسبت به جهان شبکه‌ای این است که مختص دنیای مجازی نیست و این شبکه و تشکیلات دانشجویی در واقعیت و فضای حقیقی نیز دایر است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مجموعه تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید با گفتمان اجتماعی، جذب حداکثری داشته باشند و همه سلایق را در نظر بگیرند، گفت: واقعیت این است که حوادث اخیر نشان داد که دشمن می‌خواهد بین بسیج و دیگر اقشار جامعه و دانشگاه اختلاف ایجاد کند چرا که در ۴۳ سال گذشته بسیج همواره محور تحولات مختلف بوده است. از این رو در کنار توجه به فرهنگ دینی، نیازمند گفتمان اجتماعی در جذب دانشجویان در شبکه‌های مختلف تشکل‌های دانشگاه هستیم.

طهرانچی با اشاره به برگزاری پرشور مراسم‌های پرشور روز دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در روز دانشجو بیش از ۶۱ هزار از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در این جشن‌ها شرکت کردند و جالب است تمامی افراد شرکت کننده در اغتشاشات با احتساب تکرار نفرات، در طول ۸۰ روز گذشته کمتر از ۶ هزار نفر بود. این در حالی است که اکثریت نمایی کار فضای مجازی است و آنها این اغتشاشات را پررنگ جلوه دادند و به همین دلیل است که تشکل‌ها باید به میدان بیایند و تمامی دانشگاه اعضای تشکل‌ها باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تشکل‌ها و انجمن‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید در کنار اساتید به عنوان معلمان تعلیم و تربیت اجتماعی حضور داشته و نقش‌آفرینی کنند. مدیران دانشگاه در کنار تشکل‌های دانشجویی هستند و از آنها حمایت می‌کنند و این موضوع را وظیفه خود می‌دانیم اما نقش اصلی برعهده تشکل هاست چرا که آنها مثل بازیکن‌های فوروارد صحنه عمل را خلق می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.