تاریخ انتشار : یکشنبه 13 شهریور 1401 - 8:17
کد خبر : 3790

تخصیص اعتبار سفر دولت برای گردشگری کرمان آغاز شد/جزییات اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال بودجه

تخصیص اعتبار سفر دولت برای گردشگری کرمان آغاز شد/جزییات اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال بودجه
میراث فرهنگی کرمان اعلام کرده ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفر دولت برای مرمت ۲ باغ تاریخی این استان تخصیص یافته و این درحالی است که با اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال از محل‌های دیگر زمینه توسعه این بخش بیش از پیش فراهم شده است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا: باوجود آنکه مدت زمان زیادی از سفر دولت به کرمان نمی‌گذرد اما خبر می‌رسد که اختصاص اعتبارات مربوط به مصوبات این سفر طی روزهای اخیر کلید خورده؛ از جمله ۲۰۰ میلیارد ریال بودجه‌ برای مرمت ۲ باغ تاریخی، زیبا و منحصربه فرد این دیار اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان می گوید که این اعتبار برای مرمت و ساماندهی باغ جهانی شاهزاده ماهان و نیز باغ- موزه هرندی کرمان اختصاص یافته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، فریدون فعالی همچنین اظهارداشت: برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری پایگاه جهانی باغ شاهزاده ماهان نیز ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که کمک شایانی به جذب و ماندگاری گردشگران می‌کند.

وی با اشاره طرح مرمت باغ- موزه هرندی کرمان بیان کرد: خوشبختانه با اختصاص اعتبار برای ساماندهی این باغ تاریخی، روند مرمت و آماده‌سازی آن برای حضور بیشتر گردشگران افزایش می‌یابد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان همچنین از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر ویژه ساماندهی موزه‌های سطح استان خبر داد و تصریح کرد: از آنجاکه موزه‌ها برای اهدافی همچون آموزش و پژوهش، جذب گردشگر، معرفی و نمایش فرهنگ، هنر و تاریخ استان راه‌اندازی شده‌اند و رسیدن به این اهداف نیازمند اعتبار کافی است، بنابراین با قراردادن این طرح در مصوبات سفر رییس جمهور به استان کرمان توانستیم تا حدودی این اعتبار را تامین کنیم.

فعالی تصریح کرد: استان کرمان به لحاظ داشتن باغ های تاریخی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد که مهمترین آنها باغ تاریخی ماهان به شمار می رود که جزو ۹ باغ تاریخی ثبت شده و در فهرست میراث جهانی کشور نیز است.

باغ شاهزاده یا شازده ماهان کرمان یکی از باغ‌های زیبای تاریخی ایران و جهان به‌شمار می‌رود. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان زیرمجموعه شهرستان کرمان و در نزدیکی شهر کرمان در دامنه کوه‌های تیگران جای گرفته و احداث آن مربوط به پایان دوره قاجاریه است.

این اثر منحصربه فرد و زیبا ۱۴ آبان ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و سال ۲۰۱۱ نیز در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

باغ- موزه هرندی کرمان نیز با مساحت ۲۵ هزار مترمربع مربوط به دوره قاجار است که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را در بین استان های کشور دارد؛ ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده اند و همچنین روستای دارستان و شهرستان سیرجان به عنوان شهر یا دهکده جهانی گلیم به واسطه خاستگاه گلیم شیرکی پیچ آن در فهرست آثار جهانی قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.