تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 7:42
کد خبر : 3190

تخت‌روانچی:وقتی آمریکا درست تصمیم بگیرد،ایران اجرای تدابیر هسته‌ای را از سرخواهد گرفت

تخت‌روانچی:وقتی آمریکا درست تصمیم بگیرد،ایران اجرای تدابیر هسته‌ای را از سرخواهد گرفت
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به رفتار مسوولانه ایران و صبر راهبردی و مقاومت حداکثری برای حفظ توافق هسته ای گفت: وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت محلی در دهمین کنفرانس بین المللی بازنگری ان پی تی در مقر سازمان ملل در نیویورک اظهار داشت: در حالی که ایران به گواهی ۱۵ گزارش صریح آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال اجرای تعهدات هسته ای خود طبق توافق هسته ای بود، آمریکا در می ۲۰۱۸ از آن خارج شد و به اعمال مجدد تحریم های یکجانبه و راه اندازی یک کارزار فشار حداکثری علیه ایران دست زد تا مانع از انتفاع ایران از منافع اقتصادی وعده داده شده طبق توافق گردد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولانه رفتار نموده و با صبر راهبردی و مقاومت حداکثری خود توانست این توافق را حفظ کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: از آوریل ۲۰۲۱، ایران با حسن نیت مشغول مذاکره با طرف های دیگر برای از سرگیری اجرای کامل توافق است. حصول این هدف به تاخیر افتاده زیرا دولت آمریکا هنوز تصمیم نگرفته است تا بهره مندی ایران از منافع اقتصادی وعده داده شده طبق توافق را تضمین کند.

وی تاکید کرد: وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.

کنفرانس ان پی تی فرصتی برای تحقق جهان عاری از سلاح هسته‌ای

تخت روانچی ادامه داد: دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای فرصتی برای تحقق جهان و خاورمیانه عاری از سلاحهای هسته ای است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با حمایت از بیانیه عدم تعهد، با تاکید بر سه رکن اصلی معاهده شامل خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز، با اشاره به سابقه امر، تصریح کرد که در کنفرانس بازنگری سال ۲۰۰۰، کشورهای هسته ای با ۱۳ گام عملی برای اجرای ماده ۶ معاهده درباره خلع سلاح هسته ای موافقت کردند که گام ۶ آن شامل تعهد واضح و بدون ابهام این کشورها به امحاء کامل زرادخانه هسته ای شان در نیل به خلع سلاح هسته ای بوده است.

انتقاد از کشورهای دارای سلاح هسته ای برای رها کردن تعهدات خود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: در طرح اقدام سال ۲۰۱۰ نیز، این کشورها متعهد شدند همه انواع سلاح های هسته ای خود را کاهش داده و نهایتا امحاء کنند.

تخت روانچی اظهار داشت: با وجود این، نیم قرن پس از لازم الاجرا شدن این تعهد حقوقی الزام آور، هنوز هزاران سلاح هسته ای آماده به پرتاب در انبارها وجود دارد، صدها میلیارد دلار برای جایگزینی و ارتقاء زرادخانه های هسته ای هزینه می شود و یک مسابقه تسلیحات هسته ای کمی و کیفی مداوم همچنان در جریان است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به این که از زمان آخرین کنفرانس بازنگری در سال ۲۰۱۵، مذاکره ای میان کشورهای هسته ای جهت کاهش یا امحاء سلاح های هسته ای شروع نشده و کاهش جدیدی در نیروهای هسته ای رخ نداده است، نسبت به تداوم سیاست کشورهای هسته ای به صورت کاملا ناسازگار با معاهده و خلاف هدف دستیابی به دنیای عاری از سلاح هسته ای ابراز نگرانی کرد.

وی تصریح کرد که در حالی که دیوان بین المللی دادگستری در سال ۱۹۹۶ بر این تعهد حقوقی کشورهای هسته ای صحه گذاشته است، با توجه به اقدامات و سیاست های برخی کشورهای هسته ای این طور به نظر می رسد که آنها در عمل تعهدات خلع سلاح هسته ای خود را رها کرده و دیگر قصد ندارند آنها را محترم بشمارند.

پیامدهای بحران عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاح بسیار نگران کننده است

تخت روانچی ادامه داد: به عنوان مثال در یک اقدام اشاعه ای، آمریکا با صرف بودجه ای بالغ بر یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار در حال نوسازی زرادخانه هسته ای خود بوده و طی سال های اخیر تعداد و نقش سلاح های هسته ای را افزایش داده است. انگلستان قصد خود را برای توسعه و ساخت ۸۰ کلاهک هسته ای جدید اعلام کرده و بدین ترتیب سقف فعلی سلاح های هسته ای خود را بالا می برد. فرانسه نیز با صرف میلیاردها یورو به تدریج در حال تقویت و ارتقاء سلاح های هسته ای خود و سامانه های پرتاب آنهاست.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد که پیامدهای بحران عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاحی بسیار نگران کننده است و ما معتقدیم این بحران، اعتماد به معاهده را به طور جدی تضعیف کرده است. این معاهده توازنی ظریف بین خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح آمیز برقرار کرده و ماده ۶ بخش محوری معامله ای است که ان پی تی بر آن مبتنی می باشد یعنی: عدم اشاعه در ازای خلع سلاح هسته ای.

تخت روانچی با تاکید بر این که اگر هدف این کنفرانس بازنگری، همانگونه که برخی کشورها اخیرا پیشنهاد کرده اند، فقط مدیریت ریسک های هسته ای باشد، به جایی نخواهیم رسید.

وی اضافه کرد که هدف و اولویت اصلی این کنفرانس بازنگری باید تعریف مسیری رو به جلو برای تغییر وضع موجود و از بین بردن ریسک های ناشی از سلاح های هسته ای باشد؛ در این راستا، ما معتقدیم که توافق در مورد شروع فوری مذاکره برای تدوین کنوانسیون جامع سلاح های هسته ای به منظور امحاء کامل این تسلیحات در یک چارچوب زمانی مشخص مسیر واقعی برای تغییر وضع موجود را فراهم خواهد ساخت.

بنا به اظهار نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، کشورهای غیرهسته ای به استثنای چند کشور اروپایی از جمله آلمان که با نقض روح و نص معاهده میزبان تعداد زیادی از سلاح های هسته ای در قلمرو خود هستند، به تعهد عدم اشاعه ای خود پایبند بوده اند.

آژانس به وظایف خود عمل کند

تخت روانچی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته ای است، به عدم اشاعه نیز متعهد است و از اجرای غیر تبعیض آمیز و بیطرفانه نظام پادمان‌های توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ایران تاکید می کند که آژانس بین المللی انرژی اتمی وظایف خود را به صورت حرفه ای و فارغ از فشار طرفهای ثالث و بخصوص اتهامات بی اساس سازمانهای جاسوسی انجام دهد.

انتقاد از استانداردهای دوگانه

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در راستای مواضع اصولی کشورمان یادآوری کرد که مفاد عدم اشاعه باید به طور جهانشمول و بدون استثنا اجرا گردد.

تخت روانچی تصریح کرد: متاسفانه در نتیجه استانداردهای دوگانه در اعمال مفاد عدم اشاعه، سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی که با حمایت و کمک آمریکا تولید شده اند، همچنان تهدیدی جدی علیه امنیت کشورهای خاورمیانه ای عضو معاهده محسوب می شوند.

وی اظهار داشت: این رژیم تروریستی چندین دانشمند هسته ای بیگناه را ترور کرده است. این رژیم اشغالگر و متجاوز، در تلاشی باج خواهانه، اخیرا تهدید کرده به تاسیسات هسته ای صلح آمیز تحت پادمانهای آژانس در جمهوری اسلامی ایران حمله می کند.

هشدار به رژیم صهیونیستی

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: به منظور جلوگیری از وقوع یک بحران جدی برای معاهده، کشورهای عضو علاوه بر محکومیت این تهدید به استفاده از زور، لازم است یک اقدام بازدارنده مناسب علیه این رژیم قانون شکن اتخاذ نمایند.

وی تاکید کرد: بدون تردید، در صورت ارتکاب چنین تجاوز احمقانه ای، این رژیم بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. بعلاوه، منافع عالی ما به عنوان یک عضو معاهده به خطر خواهد افتاد و کنفرانس بازنگری باید سریعا با تهدید رژیم اسرائیل برخورد کند.

تخت روانچی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه قویا حمایت می کند و نگرانی عمیق خود را نسبت به تاخیر مستمر و طولانی در قطعنامه ۱۹۹۵ و برنامه اقدام ۲۰۱۰ در خصوص خاورمیانه ابراز می دارد.

وی تصریح کرد: بدون شک تا زمانی که به خطر برنامه سلاح های هسته ای مخفیانه رژیم صهیونیستی رسیدگی نشود، خطر اشاعه بیشتر سلاح های هسته ای در خاورمیانه باقی خواهد بود.

پس از قریب به دو سال و نیم تعویق، دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای -۱ لغایت ۲۶ آگوست ۲۰۲۲ – با حضور نمایندگان ۱۸۸ کشور عضو در محل دبیرخانه سازمان ملل آغاز بکار کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.