تاریخ انتشار : یکشنبه 27 فروردین 1402 - 8:15
کد خبر : 9772

تحویل ماهیانه سیمان و فولاد، تأمین آب و برق و اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن

تحویل ماهیانه سیمان و فولاد، تأمین آب و برق و اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن
وزیر راه و شهرسازی در تشریح جلسه شورای مسکن با حضور رئیس جمهور در خصوص طرح نهضت ملی مسکن بیان داشت: در این جلسه مکلف شدن وزارت صمت به تأمین ماهیانه سیمان و فولاد، عمل به قانون تخصیص تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها ، پیگیری از دستگاه‌های کم‌کار در واگذاری اراضی، بازرسی از استان های کم کار و ایجاد ۲۷ شهر ساحلی با رویکرد اقتصاد دریا محور مقرر شد.

به گزارش نسیم صبا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در گفتگوی زنده خبری در شبکه خبر با تشریح برگزاری ششمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهور، اعضای شورای عالی مسکن، مدیرعامل بانک ها و با حضور وبیناری استانداران و اعضای شورای مسکن استان ها با اعلام رتبه بندی عملکرد استان ها و بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن، بیان داشت: در این جلسه شورای مسکن در خصوص تأمین سیمان و فولاد، انشعابات، اعطای تسهیلات بانکی، واگذاری اراضی دستگاه ها و بازرسی از استان ها کم کار و موارد دیگر تکالیفی را مقرر کرد.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در کشور اعلام کرد: واگذاری زمین به ۱۳۶ هزار متقاضی برای ساخت مسکن، همچنین نیروهای مسلح ۱۵۰ هزار واحد را در دستور کار خود برای ساخت گذاشته و ۵۶۰ هزار واحد در قالب انبوه سازی در حال ساخت است. در خصوص مسکن روستایی هم ۳۷۰ هزار واحد در دستور کار قرار گرفته که ۱۷۰ هزار واحد در آستانه تحویل است و در حوزه بافت‌های فرسوده هم با برنامه ریزی انجام شده نوسازی ۲۰۰ هزار واحد در حال اجرا است که عملیات اجرایی ۷۰ هزار واحد آن آغاز شده است.

ایجاد ۲۷ شهر ساحلی با رویکرد اقتصاد دریا محور

وی افزود: پیگیری برای صدور اسناد رسمی و جایگزینی آن برای صدور اسناد عادی در معاملات مسکن در دستور کار قرار گرفت همچنین ۲۷ شهر ساحلی به ویژه در نوار جنوبی کشور با رویکرد اقتصاد دریا محور در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد شهرک‌های جدید تامین شود.

عمل به قانون تخصیص تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها

بذرپاش بیان داشت: طبق قانون جهش تولید باید ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یابد و طبق تاکید رئیس جمهور باید همه بانک‌ها به این قانون عمل کنند به جز بانک‌های دارای تراز منفی که مقرر شد با حضور رئیس سازمان برنامه وبودجه، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی روش‌های تامین مالی جدید در این خصوص طراحی شود.

وزارت نیرو مکلف به تأمین زیر ساخت‌های نهضت ملی مسکن شد

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صدور مجوز تامین زیر ساخت‌ها از جمله آب و برق هم از منابع داخلی و صندوق ملی مسکن ارائه شد و وزارت نیرو مکلف شد که زیر ساخت‌های نهضت ملی مسکن را تامین کند.

مکلف شدن وزارت صمت به تأمین ماهیانه سیمان و فولاد طرح نهضت ملی مسکن

به گفته بذرپاش یکی از موضوعات مهمی که در این جلسه بررسی شد، مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد بود که یکی از مولفه‌های اصلی قیمت ساخت به شمار می‌رود در این بخش وزیر صمت مکلف شد برای یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن سیمان و فولاد را در بازه زمانی یک دوازدهم به وزارت راه وشهرسازی تحویل دهد و پس از آن به انبوه سازان و سازندگان تخصیص داده شود.

پیگیری از دستگاه‌های کم‌کار در واگذاری اراضی

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۹ هزار هکتار اراضی تاکنون تامین شده که این اراضی در قالب الحاق به محدوده‌ها بوده است. در حوزه تخصیص اراضی، برخی از دستگاه‌ها عملکرد خوبی داشته اند که در حال حاضر ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار الحاق شده و مقرر شد به دستگاه‌های کم‌کار نامه زده شود و زمین‌های باقی مانده تخصیص یابد همچنین مصوبه‌های قبلی در این خصوص هم باید پیگیری شود.

بازرسی از استان های کم کار در طرح نهضت ملی

بذرپاش بیان کرد: قرار است بازرسی مشترکی بین وزارت راه وشهرسازی و وزارت کشور در ۱۰ استانی که عملکرد پایینی داشته‌اند صورت گیرد و ارزیابی عملکرد پایین استان‌ها و چرایی کم کار بودن آن‌ها مشخص شود و مکانیزم‌های تشویقی و تنبهیی در این خصوص گذاشته شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.