تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 7:12
کد خبر : 6166

تحقق دو هزار ۴۵۸ مورد مصالحه توسط مصلحین و حکمین قرآنی

تحقق دو هزار ۴۵۸ مورد مصالحه توسط مصلحین و حکمین قرآنی
رییس کل دادگستری استان کرمان، پیشگیری از وقوع جرم را راهکار اصلی کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی دانست و گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان به عنوان یک معاونت راهبردی، اقدامات و برنامه های بسیار خوبی را اجرا کرده است.

به گزارش نسیم صبا:حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست شورای معاونین دادگستری کل استان کرمان افزود: با توجه به اهمیت کار در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، تمامی دادستان ها و معاونت های دادگستری باید در اجرای برنامه های حوزه پیشگیری همراهی و همفکری نمایند.
وی تصریح کرد: کمک فکری و ایده پردازی برای اجرای برنامه های هدفمند در حوزه پیشگیری از وقوع جرم یکی از مواردی است که باید مورد توجه همگان باشد.
وی یادآور شد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در سال جاری با برگزاری همایش های تخصصی در حوزه گردشگری و امنیت، پیشگیری از وقوع سرقت و … اقدامات خوبی را به انجام رسانده است.
***معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز با اشاره به این مطلب که ۲۷ برنامه منطبق با سند تحول قضایی برای این معاونت پیش بینی شده است، گفت: از جمله برنامه های این معاونت در حوزه های کاهش تصادفات، پیشگیری از جرایم مرتبط با زمین، ساماندهی روابط حقوقی اشخاص در حوزه معاملات املاک و وسایل نقلیه، راهبری و اجرای برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد، برگزاری دور های آموزشی مهارت های ارتباطی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی، انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز و اجرای برنامه پیشگیری از کلاهبرداری سایبری و پرتکرار است.
سید مهدی قویدل افزود: اجرای برنامه جامع پیشگیری از خشونت، راهبری سازوکارهای استانی عملیاتی شدن قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، توسعه کمی و کیفی مراکز ملاقات فرزندان طلاق، توسعه کارگاه های آموزش مهارت های ارتباطی بین زوجین، توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره،راهبری وسازماندهی دیده بانان پیشگیری و اجرای طرح اورژانس قضایی از جمله دیگر برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به شمارمی رود.
وی اطلاع رسانی و پوشش خبری اقدامات و برنامه های پیشگیرانه و تولید محتوای آموزشی پیشگیری از جرایم و آسیب های فضای مجازی را از دیگر برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری دانست و تصریح کرد: در سال جاری ۴۷۰ نشست تخصصی و ۱۰۲ دوره آموزشی از سوی این معاونت برگزار شده است.
این مقام قضایی به فعالیت ویژه قرارگاه مبارزه با سرقت به عنوان پایلوت کشوری و اجرای طرح اورژانس قضایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در شش ماهه سال جاری مشاوره حقوقی در ۲۳۰ مسجد با حضور ۱۴۲ قاضی و ۹۵ مصلح و نیز برگزاری میز خدمت مصلحین در مصلای کرمان طی ۳۳ هفته انجام شده است.
قویدل یاداور شد: در سال جاری ۷۳ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با ۵۷۴ مصوبه در سطح استان کرمان اجرایی شده است.
وی به اقدامات انجام شده در حوزه قرارگاه پیشگیری از سرقت اشاره و بیان کرد: برگزاری سه جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با دستور کار پیشگیری از سرقت و ۱۵ کارگروه تخصصی، تکمیل بانک اطلاعات سارقین استان، مکاتبه و تقسیم کار وظایف هر یک از دستگاه ها، بازنویسی طرح پیشگیری از سرقت محصولات کشاورزی، حضور در برنامه های تلویزیونی، احصاء محکومان دارای دو فقره سرقت و بیشتر جهت آغاز اقدامات لازم کنترلی، پیگیری اجرای طرح ساماندهی کارگاه های ضایعاتی، نظارت و بازاجتماعی و … از جمله این اقدامات است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: در حوزه مقابله با حاشیه نشینی نیز ضمن راه اندازی پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی قضایی، رفع تصرف از دو هزار و ۲۶۷ هکتار اراضی ملی، رفع تصرف از ۴۷ هکتار اراضی بنیاد مسکن، رفع تصرف ۱۱۰ هکتار اراضی راه و شهرسازی و شناسایی ۹۰ نقطه بحرانی استان انجام شده است.
قویدل تعداد مصلحین آموزش دیده در استان کرمان را پنج هزار و ۷۲۱ نفر ذکر کرد و اظهارداشت: در راستای اجرای الگوی مصلحین و حکمین قرآنی تاکنون چهار هزار و ۷۴ پرونده به مصلحین و حکمین قرانی ارجاع شده که از این تعداد دو هزار ۴۵۸ مورد به مصالحه ختم شده است.
وی گفت: در سال جاری ۳۷ دوره هور (هویت و رفتار) با ۷۲۹ شرکت کننده، ۸ دوره مهر ویژه متقاضیان طلاق با حضور ۲۰۰ نفر، ۹ دوره مهاجر با ۱۹۴ شرکت کننده، ۲۴ دوره هجرت با ۴۸۱ شرکت کننده، ۵ دوره فرزندان آفتاب با ۱۰۱ شرکت کننده، ۷ دوره فرزند پروری با ۱۴۰ شرکت کننده و شش دوره اموزشی برای بنگاه داران املاک و خودرو با ۲۲۷ شرکت کننده برگزار شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: استان کرمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، در ۹ اتهام از ۱۰ اتهام اول کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به اتهام تخریب بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.