تاریخ انتشار : یکشنبه 11 دی 1401 - 8:38
کد خبر : 7162

تبادل اقتصادی ایران با عراق تسهیل می‌شود

تبادل اقتصادی ایران با عراق تسهیل می‌شود
-معاون وزیر اقتصاد نوسات ارزی را از دغدغه‌های اصلی دولت خواند و گفت: تبادل اقتصادی ایران با عراق با رفع موانع ضمانت‌نامه‌های بانکی تسهیل می‌شود.

به گزارش نسیم صبا از مهر، علی فکری، شامگاه شنبه در جلسه هم‌اندیشی اقتصادی که در اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: در استان زنجان فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند و باید در ارگان‌های بالادستی رفتار و تصمیماتی را اتخاذ کنیم که نهایت بهره‌برداری را داشته باشند و جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی ارتقا دهیم.

وی بهبود فضای سرمایه‌گذاری را از اهداف سفر به استان زنجان خواند و گفت: به تازگی مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق به وزارت اقتصاد سپرده شده است، بنابراین باید از صورت‌مسئله‌ها آگاه باشیم و تا جایی که می‌توانیم به فعالان اقتصادی کمک کنیم تا در کار خود بیش از گذشته موفق باشند.

معاون وزیر اقتصاد به موضوع ضمانت‌نامه‌های بانکی اشاره کرد و گفت: با دولت عراق وارد مذاکره شدیم که مشکل ضمانت‌نامه را برای شرکت‌های ایرانی که قصد پروژه گرفتن در عراق دارند و به دلیل تحریم این کار برایشان دشوار است، حل کنیم و نتیجه اول رایزنی‌ها مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در داخل هم باید یک سری اختیارات قانونی بگیریم، ابراز کرد: بررسی موضوع در ستاد اقتصادی دولت به اتمام رسیده و در جریان تصویب است که بعد از تصویب آن می‌توانیم شیوه جدیدی از همکاری با عراق را پیش ببریم که خیلی شبکه بانکی به صورت مستقیم بین دو کشور دخیل نباشد و شرکت‌های ایرانی بدون آن با طرف عراقی وارد تعامل شوند.

فکری ادامه داد: هم با فعالان اقتصادی در عراق و هم با بخش‌های مختلف مرتبط با با صادرات خدمات فنی و مهندسی جلساتی برگزار شده و نتیجه این شد که باید فکری در خصوص ضمانت‌نامه بانکی مورد نیاز شرکت‌های ایرانی در بازار عراق کنیم و همه توان نظام را به کار گرفتیم تا این مانع را از سر راه فعالان اقتصادی و تجاری کشور برداریم.

کاهش تجارت با عراق مربوط به گاز است

وی کاهش آمارهای تجارت بین ایران و عراق را ناشی از کاهش صادرات گاز دانست و افزود: این موضوع در آمارهای ۹ ماهه نخست امسال خود را نشان داده و فقط به حوزه گاز مربوط است و به سایر بخش‌های اقتصادی ارتباط ندارد و تلاش داریم موضوع صادرات گاز نیز برطرف شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی با تأکید بر راه‌اندازی دفتر نمایندگی وازرت خارجه در استان زنجان بیان کرد: حتماً باید این اتفاق بیفتد و پیگیری لازم را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایران درگیر جنگ همه‌جانبه است و با توجه به نوع مقابله قدرت‌ها راهی جز مبارزه در جنگ اقتصادی نداریم، تصریح کرد: پیروز شدن در این جنگ نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

فکری در مورد نظر یکی از فعالان اقتصادی از دامپینگ روسیه و عرضه کالا با قیمت پایین‌تر و در نتیجه تأثیر آن در کاهش صادرات آهن از ایران به چین عنوان کرد: این دامپینگ موقتی است و چینی‌ها همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روسیه نخواهند گذاشت و کل ابزار را در اختیار قدرت دیگری قرار نمی‌دهند، بنابراین نباید بازار چین را از دست بدهید.

وی با اشاره به شهرت زنجان در حوزه معادن سرب و روی ابراز کرد: برای فعالیت در این بخش ما سرمایه چندانی برای سرمایه‌گذاری در عراق نداریم بنابراین باید مدلی را ارائه دهیم که سرمایه‌گذار عراقی را به سمت استفاده از دانش فنی ایرانی هدایت کنیم و در این زمینه تجربه موفقی در حوزه پتروشیمی داشتیم.

ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی بین ایران و عراق

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری و ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با عراقی‌ها آغاز شده است، اظهار کرد: در حال طراحی پیشنهاد عملیاتی هستیم که در مناطق مرزی شهرک‌هایی ایجاد کنیم که شرکت‌ها از استان‌های مختلف در این شهرک‌ها امکان حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: قصد داریم بخشی از محصولاتی که به عراق صادر می‌شود، تولید آن‌ها را به سمت شهرک‌ها ببریم که عراقی‌ها هم به این نتیجه برسند که خودشان در بخشی از منفعت محصولات صادراتی به کشورشان شریک می‌شوند.

فکری در مورد پیشنهاد یکی از فعالان اقتصادی مبنی بر استفاده از ظرفیت کارخانجات زنجان برای آرد کردن گندم صادراتی از روسیه به عراق بیان کرد: روس‌ها نیز چنین پیشنهادی را مطرح کردند اما چالشی در خصوص ضوابط محیط زیست و قرنطینه‌ها وجود دارد که رعایت این استانداردها فرآیند طولانی دارد.

وی یکی از دغدغه‌های اصلی دولت در چند ماه گذشته را موضوع بازار ارز و نوسات ارزی عنوان کرد و گفت: این موضوع رها نشده و همه دنبال این هستند که مسئله را حل کنند و میزان موفقیت در آینده مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.