تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 - 8:48
کد خبر : 10158

تاکید ایران و عربستان بر امضای توافق‌نامه سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری بین دو کشور

تاکید ایران و عربستان بر امضای توافق‌نامه سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری بین دو کشور
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزیر مالیه عربستان سعودی در مورد امضای توافق پایه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش نسیم صبا از وزارت اقتصاد، «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه ۲۰۲۳ بانک توسعه اسلامی در جده عربستان سعودی با «محمد الجدعان» وزیر مالیه این کشور دیدار کرد.

وزیر مالیه عربستان سعودی در این دیدار با ابراز خشنودی از برقراری مجدد روابط بین ایران و عربستان، گفت: امیدواریم گام‌های سریعی در روابط با ایران برداشته شود.

وی افزود: لازم است در این مسیر موانع اقتصادی و تجاری در برابر دو کشور برداشته شود.

الجدان با اشاره به فرصت‌های بزرگ تعاملات و همکاری بین دو کشور ابراز امیدواری کرد که به‌زودی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران را در ریاض ملاقات کند.

تاثیر توسعه روابط ایران و عربستان در منطقه

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز در این دیدار از پیشرفت روابط اقتصادی بین دو کشور استقبال و اظهار کرد: توسعه روابط نه فقط برای ایران و عربستان بلکه برای کل کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

خاندوزی با بیان اینکه تسهیل پیوندهای اقتصادی وظیفه دولت‌هاست، افزود: این روابط دوجانبه نه‌تنها از منظر اقتصادی بلکه در حوزه‌های سیاسی و امنیتی دارای اهمیت فراوانی است.

وزیر اقتصاد در تشریح برنامه ایران در حوزه ارتباطات اقتصادی با عربستان، گفت: در سطح دولتی، ایران و عربستان هیچ توافق پایه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری، گمرکی و تجاری را نهایی نکرده‌اند. لازم است در این ارتباط تفاهم‌نامه‌های سه‌گانه‌ای بین طرفین تدوین و امضا شود.

وی در ارتباط با تعاملات تجاری دو کشور، ضمن بیان اینکه تا کنون پیوند تجاری خصوصی عمیقی بین دو کشور ایجاد نشده است، پیشنهاد کرد: طی سه ماه آینده شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر ملاقات کنند تا امکانات تجاری و سرمایه‌گذاری طرفین بررسی شده و زمینه‌های همکاری متقابل شناسایی شود.

خاندوزی همچنین به نیازهای فوری برای همکاری در زمینه تسهیل حج و تجارت بین دو کشور به طور خاص در زمینه رفع موانع بانکی و ارزی و همچنین گسترش پروازها، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفتی و استفاده از ظرفیت محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

روابط اقتصادی دو کشور نیازمند شبکه‌سازی گسترده است

طرف سعودی در این دیدار ضمن موافقت برای همکاری در سه زمینه گمرکی، تجاری و سرمایه‌گذاری ابراز امیدواری کرد که با مساعدت وزارتخانه‌های راه، نفت و حج عربستان موضوعات دوجانبه همکاری‌های مشترک را مطرح و مورد پیگیری قرار دهد.

وزیر مالیه عربستان به زمینه‌های مختلف همکاری بین دو کشور مذاکرات صورت گرفته را حاکی از اراده ایران برای توسعه روابط با عربستان تلقی و اظهار کرد: روابط اقتصادی دو کشور نیازمند شبکه‌سازی گسترده است و در این زمینه لازم است مکانیسم شفافی برای روابط بانکی دو کشور تعریف شود و از شیوه‌های متنوعی برای حصول توافقات برای نیل به همکاری‌های تجاری استفاده برد.

الجدعان اظهار امیدواری کرد که با مبادله هیات‌های فنی بین دو کشور نقاط مشترک همکاری‌های دوجانبه شناسایی و عملیاتی شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.