تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 بهمن 1401 - 7:37
کد خبر : 7921

تاجبخش؛ علت افزایش صدور هشدارهای هواشناسی/ رکورد سرما شکسته شد؟

تاجبخش؛ علت افزایش صدور هشدارهای هواشناسی/ رکورد سرما شکسته شد؟
رییس سازمان هواشناسی با اشاره به علت افزایش صدور هشدارهای هواشناسی در کشور گفت: سرمای قابل ملاحظه و رکوردشکن در هفته‌های آینده پیش رو نداریم.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی در برنامه صف اول اظهارداشت: در برخی استان‌ها همچون بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد، یزد،، اصفهان، کرمان و هرمزگان با بارش‌های خوبی مواجه بوده و پیش بینی بارش رو به نرمال بود ولی به طور کلی بارش‌ها توزیع آن مناسب نبود.

وی افزود: در استان تهران، قم، قزوین، همدان، سیستان و بلوچستان،، آذربایجان شرقی و غربی و حتی گیلان و مازندران شرایط بارشی خوبی نداشتند.

تاجبخش با اشاره به اینکه دو سال خشکسالی متوالی داشتیم، ادامه داد: امسال بارندگی‌های بیشتری داشتیم ولی در جنوب بارش‌ها کم و در نیمه شمالی کشور رو به راه نبود.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: تا نیمه اردیبهشت با همین الگوی بارشی کنونی پیش خواهیم رفت به صورتی که در جنوب نرمال رو به بالا و در شمال نرمال رو پایین خواهد بود.

وی درباره سرما و یخبندان اخیر در کشور گفت: در دی ماه همیشه سردترین دما را در کشور داریم و از آنجایی که در چند سال اخیر به دلیل افزایش دما در دنیا و خشکسالی سرما ملموس نبود، امسال همه شرایط متفاوتی را احساس کردیم.

وی بیان داشت: سال ۸۶ رکورد سرما در کشور ثبت شد و موج سرما در کشور طی دو هفته اخیر در ۸ تا ۹ شهر رکورد زد ولی البته همه کشور تحت تأثیر قرار نگرفت.

تاجبخش گفت: امسال در شهر فریمان سرما رکورد زد ولی این سرما بی سابقه نبود البته در چند سال اخیر تجربه مشابه نداشتیم.

رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد: سرمای قابل ملاحظه پیش رو نداریم و افزایش دما در هفته آینده خواهیم داشت البته در شهرهای واقع در زاگرس طی دو هفته آینده بارش برف و باران را شاهد خواهیم بود.

وی درباره میزان اعتبارات سازمان گفت: بر اساس پژوهشی که مدتی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داد در مقاسه با سایر کشورها، بودجه ایران یک دویستم چین، یک سیصدم آمریکا، یک بیستم آلمان و یک دهم عربستان بود و با استانداردها فاصله داریم.

تاجبخش یادآور شد: رویکرد سازمان برنامه و بودجه درباره اختصاص بودجه به سازمان هواشناسی مثبت بوده و از آنجایی که تجهیزات ما از خارج کشور تأمین می‌شود ضرورت افزایش قابل ملاحضه بودجه وجود دارد.

رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد: البته ۱۳ تفاهم نامه و موافقت نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت ساخت تجهیزات مربوط به هواشناسی از طریق شرکت‌های شرکت‌های دانش بنیان داشته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت دستگاه‌های هواشناسی گفت: شب دیدبانی هواشناسی متشکل از انواع ایستگاه‌های جوی است. که در این زمینه با استاندارد جهانی فاصله داریم و تقویت آن ضرورت دارد از طرفی باید در نقاط بیشتری ایستگاه هواشناسی داشته باشیم.

تاجبخش درباره ایستگاههای هواشناسی دریایی گفت خدمات در این حوزه به کاربران دریایی ارائه می‌شود و سنجش از طریق ایستگاه ساحلی، دریایی است و بنا داریم طی تفاهم با شرکت‌های دانش بنیان از طریق رادار امواج هم سنجش را انجام دهیم.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود میزان صدور هشدارها از سوی سازمان هواشناسی زیاد است، گفت: تغییرات اقلیم سبب افزایش مخاطرات طبیعی شده از طرفی زیر ساخت‌های نه چندان مناسب و تغییرات کاربری در اراضی حریم و بستر رودخانه نیز سبب شده هشدارهای بیشتری صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاب آوری کشور در برابر تغییرات اقلیمی کاهش یافته و شرایط شکننده شده است، گفت: ما وظیفه اطلاع‌رسانی داریم و موظف‌ایم دستگاه‌ها را هوشیار کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.