تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 7:36
کد خبر : 5885

بیش از۱۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل تسویه شد

بیش از۱۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل تسویه شد
وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام‌کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ ۱۱۷ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته پرداخت شد.

به گزارش نسیم صبا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، براساس تصمیمات اتخاذ شده در راستای تامین مالی بهینه، بیست و ششمین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مجموع یک‌هزار و ۶۲ میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی فروخته شد.

در این مرحله نمادهای «آراد ۱۲۰» و «آراد ۱۲۱» به ترتیب با سررسید تیرماه ۱۴۰۴ و خرداد ۱۴۰۳ و نرخ اسمی ۱۸ درصد در بازار سرمایه فروخته شد.

براساس این گزارش، تاکنون در مجموع ۶۱ هزار و ۷۳۶ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، نزدیک به ۲۸ درصد از طریق بازار پول و ۷۲ درصد از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است.

علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر، مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیرنقدی) تا تاریخ ۲۵ آبان ماه معادل ۹۶ هزار و ۷۳۶ میلیارد تومان است.

در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۶۱ هزار و ۷۳۶ میلیارد تومان، مبلغ ۱۱۷ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است.

ظرفیت‌های قانونی در سال ۱۴۰۱ برای انتشار اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت مبلغ ۱۴۶ هزار میلیارد تومان می‌باشد که از ظرفیت مذکور مبلغ ۱۰۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی (از جمله اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی) منتشر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.