تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 9:12
کد خبر : 7578

بورس محل شفافیت مبادلات و معاملات است/ عرضه خودرو در بورس تداوم یابد

بورس محل شفافیت مبادلات و معاملات است/ عرضه خودرو در بورس تداوم یابد
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور گفت: صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی در سال‌های گذشته متاثر از دو مساله تحریم‌ها و قیمت‌گذاری دستوری رو به اضمحلال بود، اما دولت با عرضه خودرو در بورس که محل شفافیت مبادلات و معاملات است، خون تازه‌ای به رگ‌های این صنایع تزریق کرد.

«به گزارش نسیم صبا :ضا رضایی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: دست‌کم در یک دهه گذشته صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشور، تحت تاثیر تداوم تحریم‌های ظالمانه و همچنین قیمت‌گذاری دستوری، دوران سختی را می‌گذراندند.

وی گفت: فراموش نمی‌کنیم نخستین جایی که ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا تحریم کرد صنعت خودروسازی بود و به‌زعم خود گمان می‌کرد که می‌تواند کمر اقتصاد کشورمان را خم کند، هرچند نتوانست توفیق زیادی در این مسیر کسب کند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور یادآور شد: در نتیجه تحریم‌ها، بسیاری واحدهای صنعتی نتوانستند خطوط تولید و ماشین‌آلات خود را به‌روزآوری کنند و علاوه بر آن اعمال اشتباه قیمت‌گذاری‌های دستوری سبب شد تا زیان انباشته زیادی را در صنعت خودروی کشور شاهد باشیم، به طوری که حتی بانک‌ها نیز حاضر نبودند به این صنعت بزرگ کشور تسهیلات و اعتبارات بدهند.

وی تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا که به ابتکار «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورد، در چند ماه گذشته شاهد بهبود وضعیت این صنعت و در ادامه صنعت قطعه‌سازی بودیم.

رضایی بیان داشت: بورس مظهر شفاف سازی است و با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا، شاهد کشف قیمت‌ها هستیم و علاوه بر آن از فعالیت‌های دلال‌بازی و واسطه‌گری کاسته شده است.

وی اظهار داشت: هرچند در همین اندک ماه‌های گذشته از عرضه خودرو در بورس نمی‌توان انتظار آنچنانی برای جبران زیان‌های این صنعت داشت، اما باید گفت خون تازه‌ای در رگ‌های این صنعت پمپاژ شده و امروز حتی دریافت‌های ماهانه قطعه سازان بهتر از گذشته شده است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو استان البرز با اشاره به مخالفت عده‌ای با این شیوه فروش خودرو در روزهای گذشته، هشدار داد: در صورت بازگشت به روال سابق، عمر دو صنعت کلیدی خودروسازی و قطعه‌سازی زیاد نخواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: خودروسازان و قطعه سازان بتوانند با جبران تدریجی زیان‌های وارد شده در سال‌های گذشته، به تدریج به سمت توسعه و نوآوری گام برداشته و شاهد استفاده از دانش روز جهان، پلتفرم‌ها و خودروهای جدید باشیم.

به گزارش ایرنا، نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد در مورد ادامه عرضه خودرو در بورس یکسان است و هر دو وزارتخانه تاکید دارند که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.