تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردین 1401 - 22:08
کد خبر : 1414

بازار، نگین گردشگری کرمان

بازار، نگین گردشگری کرمان
بازار کرمان با قدمتی ۶۰۰ ساله، روایتگر ذوق و سلیقه مردمان این دیار در دوره های تاریخی مختلف و نگین اماکن گردشگری این استان است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، قدم به بازار کرمان که می گذاری وارد دالانی طولانی می شوی که در هر گوشه اش اثری از ۶ قرن شیوه زیست، اقتصاد و معماری نیاکان این دیار مشهود است.

بازارها در گذشته در گذر تاریخ تنها کارکرد افتصادی نداشتند و محل وقوع اتفاقات تاریخی، تجمع، زندگی و خدمات رسانی به مردم محسوب می شدند، بازار تاریخی کرمان نیز از این موضوع مستثنا نیست و در آن مجموعه کاملی از اماکن و بناهای مورد نیاز جامعه را می توان مشاهده کرد.

بازار کرمان به روایت اغلب کارشناسان، بزرگترین راسته بازار سرپوشیده ایران است که راسته اصلی آن از میدان ارگ شروع و انتهای آن به میدان مشتاقیه ختم می شود که هر قسمت آن یادگار دوره ای از تاریخ شهر کرمان محسوب می‌ شود.

بازر کرمان از کاملترین بازارهای کشور به شمار می رود، گردشگران و مسافرانی که از این بازار دیدن می کنند، ضمن بهره از بناها و ماکان های تاریخی، می توانند انواع محصولات مورد نیاز سوغاتی ها، غذاها و صنایع دستی کرمان را نیز تهیه کنند.

انواع خوراکی مانند پسته، قاووت، خرما، زیره، گیاهان دارویی، شیرینی های محلی و صنایع دستی مشهوری مثل فرش، پته، محصولات فلزی، چاقو، شال، سفال و غیره به وفور در بازار کرمان به فروش می رسد.

آغاز ساخت بازار کرمان را می توان مربوط به دوره حکومت آل مظفر در قرن هشتم هجری دانست، که بعدا بتدریج توسط حاکمان دوره های بعد تکمیل شده و اوج شکوفایی معماری بناهای بازار کرمان مربوط به دوره صفویه است.

مسافران و گردشگران برای بازدید از یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بناهای تاریخی استان کرمان باید به مرکز شهر و میدان ارگ بروند و گردش خود را از مسیر اصلی و بازار ارگ شروع کنند، این بازار تا چهار سوق گنجعلی خان ادامه دارد و ۲ بخش فرعی تر به نام‌های بازار نقارخانه و بازار سراجی تقسیم می‌شود.

نقاره خانه در قدیم پایان کار بازار را در زمان غروب آفتاب اعلام‌می کرد، که دارای سقف و سردری بزرگ، مزین به کاشی کاری و دارای چند اتاق در بالا است، گردشگران را مجذوب خود می کند.

بازار، نگین گردشگری کرمان

بازار گنجعلیخان، مهمترین و مرکز اصلی بازار کرمان محسوب می‌ شود که قسمتی از بناهای ساخته شده در زمان گنجعلیخان حاکم دوره صفوی شهر کرمان و توسط استاد سلطان محمد معمار یزدی وظرف مدت ۲۰ سال ساخته شده است.

نقطه آغاز بازار گنجعلیخان محلی بنام چهار سوق است که با گچبری زیبا و نقاشی‌هایی با رنگ و روغن، با اینکه ۴۰۰ سال از نقاشی آن‌ها می‌گذرد هنوز زیبایی خود را حفظ کرده‌ است.

چهار سوق گنجعلیخان از شلوغ ترین و پر رفت آمدترین بخش های بازار محسوب می شود و نقطه اتصال و محل تقاطع راسته‌های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی بازار است.

گردشگران ضمن بازدید از این بخش بازار می توانند از مجموعه تاریخی گنجعلیخان، شامل حمام، آب انبار، میدان و کاروانسرای گنجعلیخان نیز دیدن کنند.

بازار اختیاریه

بازار، نگین گردشگری کرمان

سومین قسمت مهم از بازار بزرگ کرمان، قدیمی ترین بخش آن، بازار اختیاریه به شمار می رود که در قدیم به بازار شاهی هم‌ معروف بود که از بازار گنحعلیخان تا بازار وکیل امتداد دارد.

این قسمت از بازار کرمان دارای مغازه‌ای پارچه فروشی، کفش فروشی، زیورآلات، عطاری و عمره است و نسبت به سایر قسمت های بازار از عرض کمتری برخوردار است.

کاروانسرای گلشن، مسجد چهل ستون، سه بازارچه سرداری، حمام و کاروانسرای وکیل که در انتهای بازار اختیاریه قرار دارد، از جاذبه های این بازار محسوب می‌شود.

بازار وکیل

به دستور محمد اسماعیل خان وکیل المک، حاکم کرمان در ۱۲۸۲ قمری و پسرش مرتضی قلی‌خان وکیل ثانی و فرزندانش مجموعه بزرگی شامل کاروانسرا، بازار، حمام، مسجد در شهر کرمان ساخته شده که هنوز هم به نام وکیل خوانده می‌شود و بازار آن از زیباترین بازارها است.

بازار وکیل از زیباترین قسمت های بازار بزرگ کرمان است که اماکن ناریخی مانند موزه بانو حیاتی در آن قرار دارد و هر بخش این بازار مربوط به صنف مشخصی است.

بازار بزرگ کرمان در بخش ها و راسته های دیگر آن نیز بازارهای قدیمی مانند بازار مسگرها، بازار مظفری، بازار کفاش ها، بازار قلعه محمود، بازار زرگرها و غیره فعالیت دارند که اصناف مختلفی در آن مشغول به کارند.

گشت و گذار در بازار تاریخی کرمان و بازدید از جاذبه های آن زمان طولانی می طلبد و اگر با فردی راهنما یا مسلط به تاریخ شهر و بازار کرمان همراه شوید، از جاذبه های آن بیشتر لذت می‌ برید.

هر چند در طول گذر سالیان طولانی برخی مشاغل قدیمی به حاشیه رفته اند، اما هنوز در گوشه و کنار بازار می توان مشاغل کهن و سنتی را مثل مسگری، آهنگری، سفید کردن ظروف مسی(قلاگری) را از نزدیک مشاهده کرد.

طی سال‌های اخیر با تلاش های انجام شده از طرف مسئولان وضعیت بازار کرمان ساماندهی شده و بعضی قسمت ها که نیاز به مرمت داشته، بازسازی شده اند و بنا به اظهار مسئولان میراث فرهنگی استان پرونده ثبت جهانی بازار کرمان در دست تهیه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.