تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 - 8:58
کد خبر : 10167

ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد/ ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله با وجود تحریم‌ها

ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد/ ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله با وجود تحریم‌ها
یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی اعلام کرد حدود ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی در ایران در دست ساخت است و ایران با وجود تحریم‌ها در رتبه نخست جهان از این نظر قرار دارد.

به گزارش ایرنا، پایگاه تخصصی گلوبال انرژی مانیتور با بررسی پروژه‌های نفتی در کشورهای مختلف اعلام کرد ۹۱۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت در سطح جهان در دست ساخت است و برای ساخت ۲۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نیز برنامه‌ریزی شده است. هزینه ساخت کل این خطوط ۱۳۱.۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

بر این اساس در مجموع ۳۱ هزار کیلومتر خط لوله نفتی در جهان در حال ساخت بوده و یا برای آن برنامه‌ریزی شده است. این رقم نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

حدود نصف خطوط لوله نفت در حال ساخت یا برنامه‌ریزی شده در دو قاره آفریقا و آسیا قرار دارند که شامل ۴۴۰۰ کیلومتر خط لوله در حال ساخت با هزینه ۱۴.۴ میلیارد دلاری و ۱۰۸۰۰ کیلومتر خط لوله برنامه‌ریزی شده با هزینه ۵۹.۸ میلیارد دلاری است.

این موسسه تحقیقی آمریکایی با معرفی ۲۰ کشور نخست دنیا از نظر طول خطوط در حال ساخت نفتی، ایران را در صدر این فهرست قرار داده است.

ایران با وجود اینکه تحت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا قرار دارد بزرگ‌ترین عملیات احداث خطوط لوله نفتی را در دست اجرا دارد. طول خطوط لوله نفتی که در ایران در دست احداث است بالغ بر ۱۹۰۰ کیلومتر برآورد شده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان است.

پس از ایران،‌ کشور هند در رتبه دوم قرار گرفته است. هند در حال ساخت ۱۶۳۰ کیلومتر خط لوله نفت در خاک خود است. نیجر نیز با ساخت ۱۲۰۰ کیلومتر خط لوله در رتبه سوم قرار دارد. کانادا، بنین، چین، تایلند، عراق، روسیه، آرژانتین، آمریکا، مقدونیه شمالی، لهستان، اردن، بلغارستان، آنگولا، سوریه، کنیا، زامبیا و تانزانیا به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طول خطوط لوله نفت در حال ساخت در ایران ۱۲ برابر آمریکا

کل خطوط لوله نفتی که در ایران در دست ساخت است بیش از ۱۲ برابر خطوط لوله نفتی است که در آمریکا در دست ساخت است. طول خطوط لوله نفت در حال ساخت در آمریکا ۱۵۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. این رقم برای عراق ۴۰۰ کیلومتر و برای چین ۴۲۰ کیلومتر برآورد شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.