تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 - 6:50
کد خبر : 9892

انتقاد مدیرکل کار کرمان از پرداختی بی‌ضابطه معادن بزرگ

انتقاد مدیرکل کار کرمان از پرداختی بی‌ضابطه معادن بزرگ
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان با اشاره به اینکه نرخ تورم در استان از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: یکی از دلایل این تورم پرداخت‌های بی‌ضابطه برخی از شرکت‌های صنعتی و معدنی به کارکنان است که این مهم باعث آسیب جدی به فرهنگ کار شده است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، مجتبی مصباح روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه رفع ناترازی در پرداخت دستمزدها در استان کرمان دغدغه اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی است، افزود: این ناترازی در پرداخت‌ها باعث ایجاد نابرابری‌ و بی‌عدالتی در جامعه می‌شود، از این رو مقرر شد کارگروهی به منظور بررسی این موضوع و ایجاد راهکار برای حل ناترازی با حضور نخبگان ایجاد تا این مشکل حل شود.

وی با اشاره به اینکه عزم جدی برای رفع ناترازی در پرداخت دستمزدها در استان ایجاد شده، خاطرنشان کرد: ما به دنبال اصلاح این ناترازی هستیم نه کاهش پرداخت‌ حقوق‌ها؛ باید این پرداخت‌ها ضابطه‌مند و ناترازی حذف شود.

به گزارش ایرنا پیشتر استاندار کرمان نیز از پرداختی بی ضابطه و بالای برخی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان گلایه کرده بود که کار را برای سایر واحدهای اقتصادی سخت کرده و سبب برهم خوردن توازن و تعادل شده است.

سایر مدیران از جمله نماینده مردم سیرجان در مجلس نیز چندی پیش از پرداختی بالای برخی کارکنان در شرکت های بزرگ مستقر در این شهرستان انتقاد کرده بودند.

کارگران کرمانی پارسال در اغتشاشات اعتصاب نکردند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تصریح کرد: پارسال با وجود تلاش دشمنان در بر هم زدن آرامش جامعه، قشر کارگری در حوزه اغتشاشات با جریان معاند همکاری نکرد و حتی یک روز در این استان اعتصاب کارگری پیرامون اغتشاشات نداشتیم که این بصیرت ستودنی است.

تحقق ۱۱۲ درصدی تعهد اشتغال سال گذشته

وی در ادامه با اشاره به اینکه کرمان پارسال پنجمین استان از نظر اشتغال ایجاد شده در کشور شد، گفت: در سال گذشته تعهد اشتغال استان ۶۰ هزار و ۳۷۴مورد شغل بود اما ۶۷ هزار و ۶۲۴ مورد شغال ایجاد و ۱۱۲ درصد تعهد اشتغال استان عملی شد.

رتبه چهارم کرمان در کاهش نرخ بیکاری

مصباح با اشاره به اینکه پارسال تمام اشتغال‌های ایجاد شده استان در سامانه رصد اشتغال ثبت و به سه روش پیامکی، تلفنی و حضوری راستی‌آزمایی شده بود، گفت: این استان چهارمین استان از نظر کاهش نرخ بیکاری در کشور است و پارسال نرخ بیکاری از ۱۱.۳ درصد سال ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد یعنی کاهش ۳.۱ درصدی رسید.

رشد مراکز کاریابی

وی همچنین با اشاره به اینکه پارسال پنج هزار و ۴۰۰ نفر در استان کرمان از طریق کاریابی‌ها مشغول کار شدند، اظهارداشت: سال گذشته ۲۵ کاریابی جدید ایجاد کردیم که از این تعداد هفت مرکز کاریابی در بخش‌های دور از مرکز استان تاسیس شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: پارسال هفت مورد به مراکز کارآفرینی استان اضافه شد و این تعداد به ۱۷ مورد رسید.

تسهیلات اشتغالزایی

مصباح با بیان که ۱۵ هزار و ۶۷۰ شغل پارسال از طریق تسهیلات در استان کرمان ایجاد شده است، گفت: به ۱۷ هزار و ۶۹۶ طرح وام اشتغالزایی در مجموع به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

وضعیت تشکلات کارگری

وی با اشاره به اینکه ۶۲۸ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان کرمان داریم، اظهارداشت: پارسال ۱۷ هزار و ۴۵ بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار در استان انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: پارسال هشت هزارو ۴۶ دادخواست شکایت کارگری و کارفرمایی در استان پیگیری شد.

طرح طبقه‌بندی شرکت‌ها

وی با اشاره به اهمیت عدالت مزدی به موضوع اجرای طرح طبقه‌بندی شرکت‌ها در سال گذشته اشاره کرد و افزود: پارسال این طرح در ۹۵ شرکت در استان کرمان به اجرا درآمد.

بیمه بیکاری

مصباح با اشاره به اینکه پارسال سه هزارو ۴۹۱ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در استان کرمان وجود داشت که این آمار ۱۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، تاکید کرد: حدود یکهزارو ۶۰۰ مورد از این افراد مربوط به شرکت آسمینون منوجان بودند که اگر مشکل آنان حل شود این افراد دوباره به کار خود باز خواهند گشت.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

معدن آسمینون احیاء می‌شود؟
برنامه‌های هفته کار و کارگر

وی به اجرای ۴۰ عنوان برنامه در هفته کار و کارگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: در همه شهرستان‌ها میز خدمت در نماز جمعه سراسر استان این هفته برپا خواهد شد، همچنین برنامه هایی برای تجلیل از کارگران نمونه نیز برگزار می‌شود.

خدمات به کارخانه‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان از راه‌اندازی ۱۶ ایستگاه بهگر( ارتقای سلامت کارگران) و سه ایستگاه خانه بهداشت جدید در کارخانه‌های بزرگ این استان نیز طی روزهای اخیر خبرداد و تاکید کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی سال گذشته سه هزارو ۴۷۵ نفر ساعت آموزش برای کارگران در سطح استان برگزار شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.