تاریخ انتشار : یکشنبه 2 بهمن 1401 - 8:38
کد خبر : 7724

افزایش ۲۶ درصدی بودجه عمرانی/ افزایش بی‌سابقه بودجه عمرانی انرژی‌های تجدیدپذیرها

افزایش ۲۶ درصدی بودجه عمرانی/ افزایش بی‌سابقه بودجه عمرانی انرژی‌های تجدیدپذیرها

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، دولت سیزدهم بودجه بخش عمرانی را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۳۲۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان تعیین کرده که نسبت به بودجه امسال ۲۶ درصد افزایش داشته است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بودجه‌ سه شرکت تابعه وزارت راه و شهرسازی که اجرای پروژه‌های مسکونی و ساختمانی را

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، دولت سیزدهم بودجه بخش عمرانی را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۳۲۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان تعیین کرده که نسبت به بودجه امسال ۲۶ درصد افزایش داشته است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بودجه‌ سه شرکت تابعه وزارت راه و شهرسازی که اجرای پروژه‌های مسکونی و ساختمانی را بر عهده دارند، جمعاً دو هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان تعیین شده که حدود ۷/۳ درصد کل بودجه این وزارتخانه است.

برای کل دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، نیز ۳۱ هزار و ۷۰ میلیارد و ۶۹۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است.

افزایش بودجه عمرانی تجدیدپذیرها

مطابق جدول شماره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، مصارف برآورد شده از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال ۱۴۰۲ برای سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) به رقم بی‌سابقه ۴.۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که این شاخص بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تنها ۸۲.۲ میلیارد تومان بوده و میزان عملکرد بودجه در سال ۱۴۰۰ نیز ۲۲ میلیارد تومان بوده است.

مالیات لوکس‌نشین‌ها و لوکس‌سوارها

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی خودروهای بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.

واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز که ارزش آنها بیش از ۲۰ میلیارد تومان است، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. همچنین وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صمت، سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری موظف هستند که دسترسی برخط و آنلاین به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه امکان را در اختیار این سازمان قرار دهند.

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند که با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هریک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند. همچنین ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی و نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن و صرفاً بر اساس مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی برگ سبز به عنوان سند رسمی خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله تا پایان فروردین ماه تعیین و اعلام می‌شود مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد

تامین مسکن رایگان برای خانواده‌های دارای فرزند چهارقلو یا بیشتر

یکی دیگر از نکات مثبت لایحه بودجه سال آتی، تامین مسکن برای خانواده‌هایی است که در سال آینده صاحب فرزندان ۴ قلو یا بیشتر می‌شوند. در تبصره ۱۱ لایحه بودجه آمده است که وزارت راه و شهرسازی باید به صورت رایگان یک قطعه زمین و یا واحد مسکونی در قالب شرایط ماده ۴ قانون حمایت از خانواده به خانواده‌های دارای فرزندان ۴ قلو و یا بیشتر اختصاص دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.