تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 دی 1401 - 6:48
کد خبر : 7055

افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینه ساخت با احداث خانه‌های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن

افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینه ساخت با احداث خانه‌های ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن
یک کارشناس اقتصادی در حوزه مسکن با اشاره به طرح ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، گفت: زمین در اطراف شهرها به خصوص شهرهای کوچک وجود دارد و ساخت مسکن به صورت ویلایی علاوه بر اینکه سرعت در اجرا را افزایش می‌دهد، باعث کاهش هزینه‌های ساخت هم خواهد شد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، افزایش بی‌رویه قیمت مسکن درنتیجه اقدامات غیر کارشناسی دولت قبل سبب شد تا مسکن به یکی از مهم‌ترین معضلات خانوارهای ایرانی تبدیل و خانه‌دار شدن را برای آنها تبدیل به رؤیا کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند ساخت‌وساز هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی و اجتماعی است که افزون بر تحول در تأمین مسکن، ایجاد هزاران فرصت شغلی را نیز خواهد داشت. دولت سیزدهم از همان ابتدای آغاز به‌کار خود پروژه نهضت ملی مسکن را برای حل مشکل مسکن آغاز کرد.

افزایش جمعیت و محدودیت اراضی در دهه‌های اخیر سبب شد که ساخت‌وسازها در بیشتر شهرها شکل عمودی یا طبقاتی به خود بگیرد که این امر اکنون به سبک فراگیر تبدیل شده است. کارشناسان بر این باورند در شهرهایی که به میزان کافی زمین وجود دارد نیازی به بلندمرتبه‌سازی نیست؛ چراکه سبب ناهمگون شدن واحدهای مسکونی در داخل شهرها می‌شوند.

بر همین اساس دولت سیزدهم در تلاش است تا با یک کار کارشناسی و حساب‌شده در کنار توسعه مجتمع‌های مسکونی طبقاتی، توسعه افقی شهری را هم اجرایی کند که یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اجرا و شتاب‌بخشی در روند ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، ساخت مسکن به صورت یک یا ۲ طبقه و به عبارت دیگر افقی در دستور کار قرار گرفته است؛ طرحی که به گفته کارشناسان از یک سو موجب کاهش هزینه‌های ساخت مسکن و در سوی دیگر بالا رفتن اجرای این طرح‌ها می‌شود.

این ایده در طرح نهضت ملی مسکن در حالی مطرح شده که با توسعه افقی شهرها این امکان فراهم می‌شود که می‌توان زمین‌هایی را وارد محدوده شهرها کرد و می‌توان از این طریق با واگذاری زمین به متقاضیان زمینه برای ساخت مسکن توسط خود مردم فراهم شود.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که در بیش از ۹۰۰ شهری که کمبودی از نظر زمین نداریم، ساخت واحدهای مسکونی را به همراه تسهیلات به شکل ویلایی به مردم واگذار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اولویت نخست در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری زمین برای ساخت مسکن ویلایی تک‌واحدی در استان‌هایی است که زمین کافی در آنها وجود دارد.

زمین در اطراف شهرها کوچک زیاد است

«جواد خوانساری» کارشناس اقتصادی در حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: امروز زمین در اطراف شهرها به خصوص شهرهای کوچک بسیار داریم و می‌توانیم از این ظرفیت در صورتی که در ابتدا زیرساخت‌ها را در آنها فراهم شود، برای ساخت مسکن به خصوص خانه یک طبقه و شهرک‌های ویلایی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ساخت مسکن به صورت ویلایی علاوه بر اینکه سرعت در اجرا و احداث را بالا می‌برد، باعث کاهش در بسیاری از هزینه‌ها نیز می‌شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اینکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ساخت خانه‌ها به صورت یک طبقه و ویلایی دیده شده موضوع بسیار خوبی است و به سرانجام رساندن آن می‌تواند آرامش و در کنار امنیت برای مردم فراهم کند.

خوانساری با بیان اینکه در خانه‌های ویلایی استقلال و آرامش مردم نسبت به آپارتمان نشینی بسیار بیشتر است، تصریح کرد: در گذشته بخش زیادی از مردم در خانه‌های ویلایی زندگی می کردند و امروز در صورتی که بتوان دوباره چنین خانه‌هایی را ساخت و تحویل مردم داد آرامش فکری و رفاه مردم بیشتر می‌شود، .اما این مساله را نیز نباید فراموش کرد که در کنار شهرک سازی ویلایی جوانب کار از جمله زیر ساخت‌ها باید به خوبی دیده شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.