تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اسفند 1401 - 8:47
کد خبر : 8827

افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس پس از اصلاح طبقه‌بندی بازارها

افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس پس از اصلاح طبقه‌بندی بازارها

«به گزارش نسیم صبا:مجید عشقی» روز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد آخرین تصمیمات برای افزایش یک درصدی دامنه نوسان به صورت فصلی، اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار بر این بود تا دامنه نوسان بر اساس نتایجی که از سوی شرکت‌ها می‌شود به صورت تدریجی افزایش یابد. وی افزود:

«به گزارش نسیم صبا:مجید عشقی» روز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد آخرین تصمیمات برای افزایش یک درصدی دامنه نوسان به صورت فصلی، اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار بر این بود تا دامنه نوسان بر اساس نتایجی که از سوی شرکت‌ها می‌شود به صورت تدریجی افزایش یابد.

وی افزود: روند افزایشی دامنه نوسان ادامه‌دار خواهد بود، اما به این صورت نیست که اعلام کنیم به طور حتم دامنه نوسان تا پایان سال افزایش می‌یابد؛ ضروری است در کنار این اقدام، فعالیت‌های دیگری نیز صورت گیرد تا کارایی این تغییر افزایش و از چالش‌های احتمالی آن کاسته شود.

عشقی با تاکید بر اینکه افزایش دامنه نوسان به صورت دائم ادامه‌دار خواهد بود، تاکید کرد: در گزارش اخیری که از سوی شرکت‌های بورسی ارائه شد، پیشنهاد این بود که طبقه‌بندی بازارها مورد اصلاح قرار بگیرد و دامنه نوسان به صورت هم‌زمان تغییر کند.

رییس سازمان بورس اعلام کرد که اکنون منتظر پیشنهاد نهایی شرکت بورس و فرابورس هستیم و پس از آن دوباره در این زمینه تصمیماتی را اتخاذ می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث مربوط به دامنه نوسان موضوعی کارشناسی شده و جزو مسایل بسیار مهم تلقی می‌شود، ادامه داد: باید به طور حتم گزارش شرکت‌های بورسی دریافت شود و پس از آن طبق پیشنهاد آنها در هیات مدیره سازمان تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

عشقی خاطرنشان کرد: با توجه به مهم بودن مساله دامنه نوسان، نمی‌توان گفت که افزایش به طور حتم به صورت فصلی انجام می‌شود و نباید اعلام کرد که چون یک فصل به پایان رسیده است حتماً باید اقدام به افزایش دامنه نوسان کنیم.

رییس سازمان بورس اعلام کرد: اکنون صحبت‌های مطرح شده مبنی بر افزایش حتمی یک درصدی دامنه نوسان نیست، بلکه ممکن است چنین تصمیمی اتخاذ شود که در مرحله بعد دامنه نوسان در برخی از بازارها ۲ درصد افزایش یابد این موضوع وابسته به پیشنهاد بورس و فرابورس و گزارش کارشناسی آنها است.

وی اظهار داشت: روند افزایش دامنه نوسان منتفی نشده است و حتی در این زمینه نمی‌توان اعلام کرد که دامنه نوسان را تا سقف ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

عشقی در پاسخ به این سوال که آیا دامنه نوسان در روزهای پایانی سال جاری افزایش پیدا می‌کند یا خیر، گفت: افزایش تدریجی دامنه نوسان در دستور کار سازمان بورس است، اما بعید به نظر می‌رسد که تا پایان امسال برای افزایش مجدد دامنه نوسان به جمع‌بندی برسیم.

به گزارش ایرنا، به دنبال نوسان‌های شدید ایجاد در معاملات بازار سرمایه، افزایش دامنه نوسان از جمله اقداماتی بود که مسوولان حاضر در سازمان بورس آن را به منظور بهبود وضعیت بازار سرمایه پیشنهاد دادند.

در این زمینه «محسن خدابخش»، نایب رییس سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اواسط اسفندماه سال گذشته به ایرنا اعلام کرد: ما معتقد به افزایش دامنه نوسان هستیم که این اتفاق باید به‌صورت تدریجی رخ دهد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ۱۰ درصد تغییر کند و به‌احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١۴٠١ اجرایی خواهد شد.

مطابق صحبت‌های مطرح شده از سوی نایب رییس سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز دوشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۱) دامنه نوسان قیمت سهام برای فصل بهار ۱۴۰۱ در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بازار اول تابلوی اصلی و فرعی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش یک‌درصدی از مثبت و منفی ۵ درصد به مثبت و منفی ۶درصد افزایش یافت که این امر نشان‌دهنده انجام اقدامات سازمان بورس طبق وعده‌های داده شده بود.

با توجه به اجرای چنین اقدامی در ابتدا معاملات بورس واکنش مثبتی را نسبت به این تصمیم سازمان بورس از خود نشان داد و شاهد روزهای سبزپوشی را در ادامه معاملات این بازار بودیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.