تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 شهریور 1401 - 8:30
کد خبر : 4136

بانک‌ها بزرگترین فرصت برای توسعه کشور هستند/ ناترازی‌ها رفع شود

بانک‌ها بزرگترین فرصت برای توسعه کشور هستند/ ناترازی‌ها رفع شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اولین ناترازی که باید حل شود، ناترازی بانک‌هاست و اگر این موضوع حل شود، می‌توانیم سایر ناترازی‌های کشور را نیز حل کنیم.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، محمدباقر قالیباف روز (سه شنبه) در جمع مدیران عامل بانک‌های خصوصی کشور ضمن تشکر از فعالیت‌های شبکه بانکی کشور، گفت: امروز بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بانک‌ها است که هم در حوزه مسائل داخلی کشور که فعالیت‌هایی را حتی خارج از حیطه مأموریت ذاتی خود انجام می‌دهند و هم باید جور عدم سرمایه گذاری خارجی را به دوش کشیده و جبران کنند، لذا جای خداقوت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات نظام بانکداری کشور، ادامه داد: همانطور که حاضرین هم اشاره کردند به دلایل مختلف نارضایتی عمومی وجود داشته و هر کسی از ظن خود در خصوص بانک‌ها مطالبی را مطرح می‌کند، اما وقتی با دقت به این موضوعات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم دلایلی نیز وجود دارد که چنین صحبت‌ها و گلایه‌هایی مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها حرف‌های بنده را در خصوص ربوی بودن فعالیت بانک‌ها به صورت نادرست منتشر کردند، افزود: رسانه‌ها در این خصوص شیطنت کردند و صحبت‌ها را تقطیع کرده و در کنار یکدیگر قرار دادند که اگر مطالب به صورت کامل منتشر می‌شد، تضادی در آنها وجود نداشت. منظور بنده این بود که همه عقود و عملیات بانکی بدون ربا و مبتنی بر فقه اسلامی و احکام مراجع بوده و هیچ شکی در آن نیست، اما این موضوع را همه ما می‌دانیم که در مرحله آخر که در پیشخوان شعب بانک‌ها اقداماتی انجام می‌شود، عملاً بخشی از قراردادهایی که منعقد می‌شود، هم طرف بانک و هم مشتری می‌داند که مبلغ دریافتی در محل دیگری هزینه می‌شود، همچنین در بخش‌های دیگری مانند بازار سرمایه، بانک‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند و شبهاتی در این حوزه وجود دارد و نباید منکر آن شویم البته باید دقت و توجه کنیم که این گونه رفتارها، زحمات شبکه بانکی را بی اثر می‌کند.

قالیباف با بیان اینکه بانک‌ها از مجموعه نقدینگی که در اختیار دارند، عملاً ۵۰ الی ۶۰ درصد آن را به بهانه‌های مختلف نگه داشته و باقی آن را در چرخه فعالیت قرار می‌دهند اظهار کرد: این در حالی است که مبالغی که در اختیار بانک‌هاست، سرمایه‌های مردم بوده و باید در چرخه اقتصاد قرار گیرد.

وی با اشاره به استاندارد نبودن فرایندهای نظام بانکی کشور، گفت: این آسیب باعث می‌شود که اگر بانک‌های ما بخواهند با سرمایه حداقلی با برخی بانک‌های بین‌المللی مراوده داشته باشند، امکان تبادل وجود دارد، اما اگر بخواهند وارد قرارداد بانکی وسیع با آورده مثلاً ۲ یا ۱۰ میلیارد دلار شوند و قرار باشد بانک‌های بین المللی وضعیت بانک‌های ما را مورد ارزیابی قرار دهند، متوجه می‌شویم که بانک‌های ما نسبتی با این ارقام نداشته و استانداردهای بانکی در این سطح نیست.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: این بدان معناست که بانک‌های ما به معنای واقعی بانک نبوده و تبدیل به بنگاه مالی شده اند، لذا ممکن است از تمام فرصت‌هایی که برای کشور ایجاد می‌شود نتوانیم استفاده کنیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: اگر بخواهیم استانداردها را به روز کرده و زمینه را برای مبادلات مالی چند ده میلیون دلاری فراهم کنیم، مدت زیادی زمان می‌برد و عملاً این ظرفیت برای بانک‌های ما وجود ندارد و این از جمله مشکلاتی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال قوانین حوزه بانک‌ها در مجلس نهایی خواهد شد، اظهار کرد: از شما می‌خواهم تیمی را تعیین کرده و به مجلس معرفی کنید تا آنها در همه جلسات کارشناسی کمیسیون‌ها حضور داشته باشند و پیرامون مسائل مرتبط با حوزه فعالیت بانک‌ها اظهارنظر کرده و در جریان مسائل باشند و در طرح‌ها و لوایح مرتبطی که بررسی می‌شود، پیشنهادات خود را ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی برای بهبود زیرساخت‌های کشور و تاکید بر این که عمده موضوعات زیرساختی کشورمان ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری بانک‌ها است، عنوان کرد: بسیاری از موضوعات در کشور وجود دارد که منطق اقتصادی داشته و پس از سرمایه گذاری سود مناسبی را به سرمایه گذار بازمی گرداند، به عنوان مثال برای احداث خطوط مترو که ظرفیت تردد بالغ بر ۲ میلیون نفر مسافر در روز را دارد توجیه اقتصادی مناسبی برای ورود بانک‌ها جهت سرمایه گذاری است لذا نباید عادت کنیم که برای هر کاری ردیف بودجه‌ای مشخص کنیم تا کار به اتمام برسد.

وی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در زیرساخت‌ها منوط بر این است که ناترازی ها در کشور رفع شود، اولین ناترازی که باید حل شود ناترازی بانک‌ها است. این موضوع باید حل شود تا بتوانیم سایر ناترازی های کشور را نیز حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی اگر به هر موضوع زیرساختی ورود کنند علاوه بر کسب سود مناسب کارهای بزرگی را نیز می‌توانند انجام دهند، تصریح کرد: ما در مجلس تمام قد پای این موضوعات ایستاده ایم تا اگر موانع و مشکلاتی وجود دارد آن را حل و فصل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما همه در یک کشتی قرار داریم که اگر هماهنگ عمل کنیم همه ما برنده هستیم و اگر تنها به فکر خودمان باشیم همه ما چه در منزلت مادی و چه معنوی بازنده خواهیم بود.

قالیباف با بیان اینکه بانک‌ها بزرگترین فرصت برای توسعه کشور هستند، اظهار کرد: در حال حاضر در مجلس قانون نظام‌های تأمین مالی و قانون مرتبط بانک‌ها در حال تدوین است از این رو از شما درخواست می‌کنم در جلسات بررسی حضور پیدا کرده و مطالب و پیشنهادات خودتان را مطرح کنید، کمااینکه در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم نیز هست.

براساس این گزارش در این نشست مدیران عامل بانک‌های رسالت، اقتصاد نوین، ایران زمین، گردشگری، دی، رفاه کارگران و تعدادی از مدیران عامل بانک‌های دولتی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها حضور داشته و نقطه نظرات خود را در خصوص ناتوانی بانک‌ها در انجام تکالیف قانونی، لزوم افزایش ظرفیت بانک‌ها برای تبادلات مالی بین المللی، استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای سرمایه گذاری در پروژه‌ها مطرح و انتقاداتی را نسبت به طرح اصلاح قانون بانک مرکزی عنوان کردند.

گفتنی است، در این جلسه بهزاد پورسید معاون قوانین مجلس، پژمان پشمچی زاده معاون نظارت مجلس و بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این جلسه حضور داشتند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.