تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آبان 1401 - 7:53
کد خبر : 5354

آنفولانزا چیست و چگونه درمان می شود؟

آنفولانزا چیست و چگونه درمان می شود؟
بیماری آنفولانزا معمولاً از پاییز تا اوایل بهار مشاهده می­‌شود. آنفلوانزا همراه با عطسه، سرفه، احساس خستگی است. شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است، اما به علت پاندمی کوید-۱۹ باید در این ماه‌­ها بیش­تر مراقب خودمان باشیم.

تزریق واکسن آنفولانزا همیشه مهم بوده است، اما اهمیت این واکسن امسال برای حفاظت از افراد مختلف، علی الخصوص گروه­‌های آسیب­پذیر بیشتر شده است، چرا که ابتلابه بیماری کوید-۱۹ هنوز هم تهدید کننده است.

با درمانکده همراه شوید تا تفاوت بین آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین تفاوت آنفولانزا و کرونا را بررسی کرده و بیشتر درباره واکسن آنفولانزا بدانید.

آنفولانزا چیست؟
آنفولانزا یک بیماری معمول است، عفونت این بیماری از طریق قطرات وارد بدن فردی دیگر می­‌شود. این ویروس داخل بدن تکثیر شده و رشد می‌­کند.

در زمستان علائم آنفولانزا مشاهده می­شود و اوج آن در ماه بهمن است. اما احتمال دارد هر زمانی از سال به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید.

سویه‌­هایی مختلفی از این بیماری وجود دارد. هرساله پزشکان و محققان سویه مربوط به بیماری را مشخص می‌کنند. پس از شناسایی سویه‌­ها از آن‌ها برای تهیه واکسن آنفولانزا استفاده می­‌شود. واکسن آنفولانزا یکی از ساده­‌ترین و موثرترین راه­‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا است.

آنفولانزا یک بیماری معمول است. این ویروس داخل بدن تکثیر شده و رشد می‌­کند. آنفولانزا انواع مختلفی دارد، مثل آنفولانزای مرغی یا آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی. واکسن آنفولانزا می‌تواند از بسیار از بیماری‌ها و مرگ‌های ایجاد شده توسط آنفولانزا فصلی جلوگیری کند.
آنفولانزا یک بیماری معمول است. این ویروس داخل بدن تکثیر شده و رشد می‌­کند. آنفولانزا انواع مختلفی دارد، مثل آنفولانزای مرغی یا آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی. واکسن آنفولانزا می‌تواند از بسیار از بیماری‌ها و مرگ‌های ایجاد شده توسط آنفولانزا فصلی جلوگیری کند.
خلاصه ویژگی‌های بیماری آنفولانزا
دوره کمون آنفولانزا در حدود ۴-۱ روز است.
آنفولانزا مسری است و علائم آنفولانزا می‌تواند تا ۱۴-۷ روز باقی بماند.
پزشکان برای تشخیص بیماری آنفولانزا، سابقه بیمار را چک کرده، وضعیت بیمار را معاینه کرده و چند آزمایش انجام می‌دهند.
آنفولانزا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گسترش پیدا می‌کند، این بیماری از فردی به فرد دیگر و به وسیله قطرات هوایی ایجاد شده توسط عطسه و سرفه جا به جا می‌شود. و به صورت غیرمستقیم نیز از طریق لمس قطراتی که روی سطح آلوده قرار گرفته‌اند منتقل می‌شود.
ویروس‌های آنفولانزا سه نوع هستند، این انواع با A، B و C مشخص می‌شوند و معمولاً آنفولانزا نوع A بیشترین مشکلات را برای انسان‌ها به وجود می‌آورد.
بیشتر افرادی که به آنفولانزا فصلی و نوع مرسوم آن مبتلا می‌شوند طی ۱ الی ۲ هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما برخی از افراد با مشکلات جدی مانند ذات‌الریه روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند زندگی آن‌ها را نیز تهدید کند.
آنفولانزا می‌تواند مشکلات مزمن سلامتی را بدتر کند.
واکسن آنفولانزا می‌تواند از بسیار از بیماری‌ها و مرگ‌های ایجاد شده توسط آنفولانزا فصلی جلوگیری کند.
آنفولانزا نوع A می‌تواند تغییرات آنتی‌ژنی متعددی داشته باشد، از این رو باید واکسن جدیدی برای آن تهیه شود و افراد مختلف نیز باید این واکسن را به صورت سالیانه دریافت کنند. محققان در حال توسعه تکنولوژی جدید تهیه واکسن هستند.
در آوریل سال ۲۰۰۹ سویه جدیدی از ویروس آنفولانزا که با عنوان H1N1 جدید یا آنفولانزای خوکی شناخته می‌شود در مکزیک مشاهده و سریعاً در سراسر جهان انتشار پیدا کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز اعلامیه‌ای برای وضعیت اضطراری پاندمی آنفولانزا ارائه کرد. با گذشت زمان، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این پاندمی در سال ۲۰۱۰ به پایان خواهد رسید. در سال ۲۰۱۲ سویه جدیدی از این بیماری، H3N2v منتشر شد اما وضعیت انتشار آن تا به امروز خطرناک نبوده است.
تاثیرگذاری واکسن آنفولانزا هر سال متفاوت است. چرا که سویه‌هایی مختلف این بیماری سالیانه تغییر می‌کند.
برخی از روش‌های درمانی خانگی می‌توانند علائم آنفولانزا را تسکین دهند.
مانند ویروس آنفولانزا، روش‌های درمانی با دارو نیز در حال تغییر و بهبود هستند، اما در حال حاضر واکسیناسیون بهترین راه دفاعی در برابر آنفولانزا است. اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) داروهای آنتی ویروس را به عنوان مکملی مهم برای ساخت واکسن و کنترل روند بیماری می‌شناسند.
مردم باید این مساله را در نظر بگیرند که پاندمی آنفولانزا می‌تواند علائم شدیدی داشته باشد و در برخی از افراد که نسبت به پاندمی آنفولانزا ضعف دارند می‌تواند منجر به مرگ شود. با این حال واکسن ویروس پاندمی آنفولانزا قبلی (H1N1) در دسترس بوده است و این ویروس نیز بخشی از چرخه ویروس مرسوم آنفولانزا است.
آنفولانزای پرندگان (H5N1) معمولاً پرندگان را درگیر می‌کند، اما ویروس آنفولانزای پرندگان می‌‌تواند انسان‌هایی که با پرندگان در تماس هستند را نیز درگیر کند.
افراد مختلف باید با پزشک خود صحبت کرده و تحت معاینه آن‌ها قرار بگیرند تا متوجه شوند علائم آنفولانزا برای آن‌ها چگونه خواهد بود.
واکسیناسیون آنفولانزا نمی‌تواند از ابتلا به کروناویروس جلوگیری کند.
احتمال دارد به صورت همزمان به هر دو بیماری کوید-۱۹ و آنفولانزا مبتلا شوید.
درصورتی که واکسن آنفولانزا را تزریق کرده‌اید بهتر است واکسن کروناویروس را نیز تزریق کنید. هنوز تاریخ مشخصی برای توزیع واکسن کرونا در نظر گرفته نشده است و سازمان غذا و دارو نیز این واکسن را تایید نکرده است.
در زمستان علائم آنفولانزا مشاهده می­‌شود و اوج آن در ماه بهمن است. اما احتمال دارد هر زمانی از سال به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید.
در زمستان علائم آنفولانزا مشاهده می­‌شود و اوج آن در ماه بهمن است. اما احتمال دارد هر زمانی از سال به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید.
تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟
در ابتدای بیماری، تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی کم است و می­‌توانند شبیه به هم باشند. هر دو بیماری تنفسی هستند و می­‌توانند علائم یکسانی داشته باشند. اما ویروس­‌های مختلفی منجر به ایجاد این دو بیماری می­‌شود.

علائم شما می­‌تواند به تشخیص این دو بیماری کمک کند.

اما آنفولانزا و سرماخوردگی تا حدی علائم یکسانی دارند. افرادی که به این بیماری­‌ها مبتلا می‌­شوند، علائم زیر را دارند:

گرفتگی و آبریزش بینی
عطسه
بدن درد
خستگی کلی بدن
معمولاً علائم آنفولانزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. در واقع تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در شدت این دو بیماری است. معمولاً سرماخوردگی مشکلات و عوارض چندانی برای فرد به وجود نخواهد آورد. اما آنفولانزا می­‌تواند منجر به شرایط زیر شود:

سینوزیت
عفونت گوش
ذات­‌الریه
سپسیس

مشاوره آنلاین عفونی با پزشک مورد نظرتان را رزرو کنید
به صفحه مشاوره آنلاین عفونی و تب دار بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
دریافت مشاوره عفونی
اگر علائم شما جدی هستند، احتمال دارد سرماخوردگی یا آنفولانزا برایتان تشخیص داده شده باشد. برای اطمینان از تشخیص علائم، پزشک آزمایش‌­های دیگری را تجویز خواهد کرد.

طی اپیدمی کوید-۱۹ بهتر است با رعایت پروتکل­‌ها به صورت آنلاین یا حضوری به پزشک مراجعه کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است.

علائم و تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی را باید با توجه به شباهت آن‌ها به علائم بیماری کوید-۱۹ بررسی و سپس درمان کرد.

اگر پزشک برایتان سرماخوردگی را تشخیص داده باشد، باید علائم خود را درمان کنید تا ویروس به صورت کامل از بدن شما پاک شود. روش­‌های درمانی برای این کار عبارتند از:

استفاده از داروهای بدون نسخه OTC
نوشیدن مایعات کافی (هیدراته بودن بدن)
استراحت به اندازه کافی
در صورتی که به آنفولانزا مبتلا شده باشید، خوردن داروهای آنفولانزا در مراحل اولیه بیماری می­‌تواند به شما کمک کند و از شدت بیماری کاسته و دوره‌­ی آن را کوتاه‌­تر کند. استراحت و نوشیدن مایعات کافی برای بیماران مبتلا به آنفولانزا مفید است.

دوره‌­ی بیماری آنفولانزا نیز مانند سرماخوردگی باید طی شود تا ویروس آن به صورت کامل از بدن خارج شود.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در شدت این دو بیماری است.
تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در شدت این دو بیماری است.
آنفولانزا در مقایسه با سایر بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی، میزان مرگ و میر بیشتری دارد و حدود ۱/۰ % از افراد مبتلا به این بیماری را میکشد. علائم سرماخوردگی (برای مثال گلودرد، آبریزش بینی، سرفه ( احتمالاً خلط دار)، گرفتگی مجاری و تب خفیف) مشابه علائم آنفولانزا هستند، اما علائم آنفولانزا شدیدتر هستند و دوره‌ی ماندگاری آن‌ها نیز بیشتر است و این علائم می‌توانند شامل استفراغ، اسهال، و سرفه (سرفه خشک) نیز باشند.

جدول زیر می‌تواند در تشخیص آنفولانزا و سرماخوردگی به شما کمک کند.

علائم ونشانه‌ها

آنفولانزا

سرماخوردگی

شروع علائم

ناگهانی

تدریجی

تب

معمول – ۳ تا ۴ روز باقی میماند

به ندرت

درد

معمول – اغلب شدید

خفیف

لرز

معمول

معمول نیست

خستگی و ضعف

معمول

برخی اوقات

عطسه

برخی اوقات

معمول

گرفتگی بینی

برخی اوقات

معمول

گلودرد

برخی اوقات

معمول

احساس ناراحتی در سینه، سرفه

معمول، می‌تواند شدید باشد

خفیف تا شدید، سرفه خشک

سردرد

معمول

به ندرت

آنفولانزا و مسمومیت غذایی؟
اگرچه برخی از علائم آنفولانزا می‌تواند مشابه مسمومیت غذایی باشد، اما بیشتر علائم آن ارتباطی با این وضعیت ندارند. بیشتر علائم مسمومیت غذایی شامل استفراغ، استفراغ، اسهال آبکی، دردهای شکمی، کرمپ و تب است. در نظر داشته باشید که به جز تب بیشتر علائم مسمومیت‌های غذایی به دستگاه گوارشی مربوط هستند.

علائم معمول آنفولانزا شامل تب نیز می‌باشند، اما برخی از علائم بیماری آنفولانزا در مسمومیت‌های غذایی معمول نیستند، چراکه آنفولانزا یک بیماری تنفسی است. علاوه بر این علائم تنفسی از قبیل گرفتگی بینی، سرفه خشک و برخی از مشکلات تنفسی نیز می‌توانند به تشخیص آنفولانزا و مسمومیت غذایی کمک کنند.

آنفولانزا در مقایسه با سایر بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی، میزان مرگ و میر بیشتری دارد
آنفولانزا در مقایسه با سایر بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی، میزان مرگ و میر بیشتری دارد
تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست؟
دربرخی از موارد علائم کوید-۱۹، آنفولانزا و آلرژی بسیار شبیه به هم هستند و بررسی تفاوت آنفولانزا و کرونا دشوار است. با این حال تفاوت­‌هایی در آن­‌ها وجود دارد.

علائم اصلی کوید-۱۹ عبارتند از:

خستگی
تب
سرفه
تنگی نفس
در این بیماری عطسه کردن چندان شایع نیست.

علائم آنفلوانزا نیز مشابه کوید-۱۹ است اما تب و بدن­‌درد نیز به آن­‌ها اضافه می­‌شود. اما ممکن است در بیماری آنفلوآنزا دچار تنگی نفس نشوید.

علائم آلرژی معمولا مزمن‌تر است و شامل عطسه، سرفه و خس‌خس سینه است.

دربرخی از موارد علائم کوید-۱۹، آنفولانزا و آلرژی بسیار شبیه به هم هستند و بررسی تفاوت آنفولانزا و کرونا دشوار است. با این حال تفاوت­‌هایی در آن­‌ها وجود دارد.
دربرخی از موارد علائم کوید-۱۹، آنفولانزا و آلرژی بسیار شبیه به هم هستند و بررسی تفاوت آنفولانزا و کرونا دشوار است. با این حال تفاوت­‌هایی در آن­‌ها وجود دارد.
علائم آنفولانزا چیست؟
برخی از معمول‌­ترین علائم بیماری آنفولانزا عبارتند از:

تب:
آنفولانزا تقریبا همیشه باعث افزایش دما بدن می­‌شود. این افزایش دما با عنوان تب نیز شناخته می­‌شود. معمولاً تب ایجاد شده به دلیل بیماری آنفولانزا پایین بوده و در حدود ۳۷.۸ درجه سانتی­گراد تا ۴۰ درجه سانتی­گراد است.

اگرچه این میزان تب هشداردهنده است، اما معمولاً شدت تب کودکان از بزرگسالان بیش­تر است. اگر احساس کردید فرزندتان به آنفولانزا مبتلا شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

وقتی دمای بدن شما بالا رود احساس “تب” خواهید داشت. نشانه­‌های این حالت عبارتند از لرز، یا احساس سرما داشتن علی­‌رغم بالا بودن دمای بدن. معمولاً تب کم­تر از یک هفته و در حدود ۳ الی ۴ روز طول می­‌کشد.

سرفه:
سرفه خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه­‌ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌­تر شود. احتمال دارد در دوران بیماری تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه نیز داشته باشید. بسیاری از سرفه‌­های مربوط به آنفولانزا حدود ۲ هفته طول می­‌کشند.

دردهای عضلانی:
دردهای عضلانی معمولاً در ناحیه پشت گردن، پشت، بازوها و پاها احساس می­‌شود. این درد می­توان شدید بوده و شما را از انجام کارهای روزمره بازدارد.

سردرد:
سردرد می‌­تواند از اولین علائم آنفولانزا باشد. برخی از علائم آنفولانزا مانند حساسیت به صدا و نور نیز می­‌تواند در این مرحله ایجاد شود.

خستگی:
یکی از معمول‌­ترین علائم آنفولانزا احساس خستگی است. احساس ناخوشایندی کلی نیز می‌­تواند از علائم آنفولانزا باشد. این احساس خستگی سریعاً بروز می­‌کند و فرد قدرت مقابله با آن را نخواهد داشت.

سرفه خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه­‌ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌­تر شود.
سرفه خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه­‌ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌­تر شود.
علائم اولیه آنفولانزا
علائم آنفولانزا سریعاً نمایان می­‌شوند. بیماری آنفولانزا با نمایان شدن ناگهانی این علائم آغاز می­‌شود. در بیماری­‌های مشابه مانند سرماخوردگی بروز علائم چندین روز طول می‌­کشد.

یکی دیگر از نشانه­‌های اولیه آنفولانزا تنفس همراه با درد است. یکی از علائم افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا احساس درد در تمامی قسمت‌­های بدن است.

به هنگام ابتلا به این بیماری احساس خواهید کرد که “با تراکتوری تصادف کرده‌­اید”. بیرون آمدن از تخت می­‌تواند برایتان دشوار باشد. تمامی این احساسات می‌­توانند از نشانه­‌های اولیه بیماری آنفولانزا باشند.

پس از این وضعیت، سایر علائم آنفولانزا ظاهر می­‌شوند و در این وضعیت مشخص می­‌شود که شما بیمار هستید.

یکی دیگر از نشانه‌های اولیه آنفولانزا تنفس همراه با درد است. یکی از علائم افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا احساس درد در تمامی قسمت‌های بدن است.
یکی دیگر از نشانه‌های اولیه آنفولانزا تنفس همراه با درد است. یکی از علائم افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا احساس درد در تمامی قسمت‌های بدن است.
علائم آنفولانزا در بزرگسالان
تب ناشی از آنفولانزا در بزرگسالان مشاهده می‌­شود و می­‌تواند شدید باشد. در بسیاری از بزرگسالان تب بالا و ناگهانی یکی از علائم ابتدایی آنفولانزا است. تب می­‌تواند نشانه بیماری کوید-۱۹ نیز باشد.

بزرگسالان می­‌توانند تب را رد کنند مگر اینکه یک بیماری جدی داشته باشند. ویروس آنفولانزا می‌­تواند سبب بالا رفتن دمای بدن تا ۳۷.۸ درجه سانتی­گراد شود.

سایر عفونت‌­های ویروسی، مانند سرماخوردگی نیز می­‌توانند منجر به تب پایین شوند.

علاوه براین کودکان و بزرگسالان علائم تقریباً یکسانی دارند. احتمال دارد برخی از بیماران علائم دیگری نیز داشته باشند. هر فردی متفاوت است.

یکی از بهترین و موثرترین راه‌‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است.
یکی از بهترین و موثرترین راه‌‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است.
کارکرد واکسن آنفولانزا چگونه است؟
آنفولانزا یکی از جدی­ترین ویروس‌­هایی است که سالانه بیماری­‌های زیادی را به وجود می‌­آورد. برای اینکه به آنفولانزا مبتلا شوید نباید لزوما جوان بوده یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید. احتمال ابتلای افراد سالم به بیماری آنفولانزا نیز وجود دارد و این افراد می‌­توانند بیماری را از دوستان یا خانواده بگیرند.

در برخی از موارد، آنفولانزا می­‌تواند مرگبار باشد. مرگ­‌ومیر ناشی از بیماری آنفولانزا در میان افراد ۶۵ ساله و مسن­تر شایع است، اما احتمال وقوع آن برای کودکان و جوانان نیز وجود دارد.

یکی از بهترین و موثرترین راه­‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است.

محققین برای ساخت واکسن آنفولانزا از شایع­‌ترین سویه ویروس آنفولانزا استفاده می­‌کنند. میلیون‌­ها واکسن از این سویه تهیه شده و توزیع می­‌شود.

با دریافت واکسن آنفولانزا بدن شما نسبت به آن سویه از ویروس آنفولانزا پادتن ترشح خواهد کرد. این پادتن­‌ها شما را در مقابل ویروس ایمن خواهند کرد.

[

مطب پزشک عفونی مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید
به صفحه پزشکان عفونی و تب دار درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت عفونی
در این صورت اگر بعدها به ویروس آنفولانزا مبتلا شوید، علائم شما ضعیف‌­تر خواهند بود. اگر با سویه­‌های مختلفی از این بیماری تماس پیدا کنید، بیمار خواهید شد. اما از آنجایی که قبلاً واکسن زده‌­اید علائم شما شدید نخواهد بود.

واکسن آنفولانزا به صورت‌­های زیر در دسترس است:

واکسن تزریقی
شات تزریقی با دوز بالا (برای افراد مسن‌­تر از ۶۵ سال)
شات تزریقی داخل پوست
اسپری بینی
هرچه تعداد افرادی بیش­تری در مقابل آنفولانزا واکسینه شوند، گسترش آن کم­تر خواهد شد. تزریق واکسن به ایمنی جمعی کمک کرده و می­‌تواند به افرادی که نمی­‌توانند از واکسن استفاده کنند نیز کمک کند.

اگر به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید انجام واکسیناسیون می­‌تواند از شدت بیماری شما بکاهد.

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند؟
پزشکان توصیه می­‌کنند که تمامی افراد بزرگ‌تر از ۶ ماه واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. دریافت این واکسن برای افرادی که در معرض ریسک بیشتری هستند ضروری است، این افراد عبارتند:

زنان حامله
کودکان زیر ۵ سال
افراد ۱۸ ساله و سن کمتر که تحت درمان بیماری آسم هستند
افراد مسن‌­تر از ۶۵ سال
افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها ۴۰ یا بالاتر است
هر فردی که در خانه سالمندان و یا مراکز مراقبت از بیماری­‌های مزمن کار یا زندگی می­‌کند
مراقبان هر یک از گروه‌­های بالا
هر فردی که به بیماری مزمنی مبتلا است
بیش­تر پزشکان توصیه می­‌کنند که این واکسن را در اواخر آبان دریافت کنید. در این صورت بدن می‌­تواند قبل از شروع فصل آنفولانزا، پادتن‌های این بیماری را بسازد.

اگر قبلاز این تاریخ، واکسن آنفولانزا را دریافت نکنید، هنوز هم دیر نیست. حتی اگر فصل آنفولانزا از راه رسیده باشد، دریافت واکسن آنفولانزا می­‌تواند کمک­‌کننده باشد.معمولاً دو هفته طول می­کشد تا بدن پادتن­‌های مربوط به آنفولانزا را بسازد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌­ها (CDC) اظهار داشته که آنفولانزا و کروناویروس جدید (کوید-۱۹) امسال گسترش خواهد یافت. از این رو دریافت واکسن، امسال از هر سال دیگری مهم‌­تر است.

حتی اگر فصل آنفولانزا از راه رسیده باشد، دریافت واکسن آنفولانزا می­‌تواند کمک­‌کننده باشد.
مانند واکسن‌­های دیگر ممکن است عوارض واکسن آنفولانزا وجود داشته باشد. معمولاً عوارض واکسن آنفولانزا خفیف هستند و پس از مدت زمان کوتاهی از بین می­‌روند.
عوارض واکسن آنفولانزا چیست؟
هرساله بسیاری از مردم از ترس اینکه تزریق واکسن آن‌ها را بیمار کند و یا عوارض واکسن آنفولانزا آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، این واکسن را دریافت نمی­‌کنند. درک این مساله اهمیت زیادی دارد که واکسن آنفولانزا نمی‌­تواند بیماری ایجاد کند.

شما به دلیل دریافت واکسن و عوارض واکسن آنفولانزا بیمار نخواهید شد. واکسن آنفولانزا شامل ویروس‌­های مرده این بیماری است و این سویه از بیماری به اندازه­ کافی قوی نیست که برای شما بیماری ایجاد کند.

مانند واکسن‌­های دیگر ممکن است عوارض واکسن آنفولانزا وجود داشته باشد. معمولاً عوارض واکسن آنفولانزا خفیف هستند و پس از مدت زمان کوتاهی از بین می­‌روند. این علائم می­‌توانند از ابتلا به بیماری آنفولانزا جلوگیری کنند.

شایع­‌ترین عوارض واکسن آنفولانزا عبارتند از:

احساس درد در محل تزریق
تب با درجه پایین چند روز پس از تزریق واکسن
درد و سفتی خفیف
عوارض واکسن آنفولانزا معمولاً یک یا دو روز باقی می‌­مانند. بسیاری از افراد هیچ موردی از عوارض واکسن آنفولانزا را نخواهند داشت. احتمال دارد برخی از افراد نسبت به واکسیناسیون واکنش آلرژیک نشان دهند. اگر قبلاً به واکسن آنفولانزا آلرژی نشان داده‌اید، قبل از تزریق به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض واکسن آنفولانزا معمولاً یک یا دو روز باقی می‌­مانند. بسیاری از افراد هیچ عوارض جانبی نخواهند داشت.
عوارض واکسن آنفولانزا معمولاً یک یا دو روز باقی می‌­مانند. بسیاری از افراد هیچ عوارض جانبی نخواهند داشت.
واکسن آنفولانزا را کجا می‌­توانم تزریق کنم؟
مطب اکثر پزشکان این واکسن را دارد. این واکسن را می‌­توانید در مکان‌های زیر هم پیدا کنید:

داروخانه‌ها
کلینیک­‌های سرپایی
مراکز بهداشت شهر یا روستا
برخی از کارفرمایان و مدارس نیز واکسن آنفولانزا را ارائه می‌­کنند که در حال حاضر بسیاری از آن‌ها به دلیل کوید-۱۹ تعطیل هستند. مراکزی که باز هستند با شروع فصل آنفولانزا کار خودشان را آغاز خواهند کرد. برخی از این مراکز حتی کوپن­‌هایی نیز ارائه می­کنند تا به این صورت انگیزه شما برای دریافت واکسن را بالا ببرند.

آنچه باید درباره واکسن آنفولانزا برای کودکان بدانید
صدها و هزاران کودک هر ساله به دلیل آنفولانزا بیمار می­‌شوند. برخی از این بیماری­‌ها شدید بوده و به بستری شدن نیاز دارند. حتی برخی از این بیماری­‌ها منجر به مرگ می­‌شوند.

کودکان مبتلا به آنفولانزا نسب به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری قرار دارند. برای مثال، کودکان زیر ۵ سال به داروهای درمانی بیشتری نیاز دارند.

عوارض جانبی شدید آنفولانزا در کودکان زیر ۲ سال بیشتر است. اگر فرزند شما یک بیماری مزمن مانند آسم یا دیابت داشته باشد، آنفولانزا برایش دشوارتر خواهد بود.

درصورتی که فرزندتان به آنفولانزا مبتلا شده و یا علائم آن را دارد، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. با رعایت پروتکل‌­های کوید-۱۹ با پزشک تماس بگیرید.

بهترین راه برای حفاظت از فرزند خود در برابر آنفولانزا استفاده از واکسن آنفولانزا است. هر سال به فرزندان خود واکسن بزنید.

پزشکان این واکسن را برای کودکان ۶ ماهه و بالاتر پیشنهاد می‌­کنند.

برخی از کودکان ۶ ماهه تا ۸ ساله برای محافظت در برابر ویروس آنفولانزا به دو دوز از این واکسن نیاز دارند. اگر فرزندتان برای اولین بار واکسن دریافت می­‌کند، بهتر است دو دوز از این واکسن را دریافت کند.

اگر کودک شما قبل از فصل آنفولانزا تنها یک دوز از این واکسن را دریافت کرده باشد، بهتر است در این فصل دو دوز دریافت کند. از پزشک خود سوال کنید که فرزندتان به چند دوز از واکسن نیاز دارد.

کودکان زیر ۶ ماه برای دریافت واکسن بسیار کوچک هستند. برای محافظت از آن‌ها بهتر است مطمئن شوید تمامی افراد اطراف آن‌ها واکسن زده باشند. این افراد شامل اعضای خانواده و افرادی است که از کودک مراقبت می­کنند.

کودکان مبتلا به آنفولانزا نسب به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری قرار دارند. برای مثال، کودکان زیر ۵ سال به داروهای درمانی بیشتری نیاز دارند.
کودکان مبتلا به آنفولانزا نسب به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری قرار دارند. برای مثال، کودکان زیر ۵ سال به داروهای درمانی بیشتری نیاز دارند.
بیماری آنفولانزا چقدر طول می­‌کشد؟
اکثر مردم پس از یک هفته بهبود پیدا می­‌کنند. اما احتمال دارد بهبود شما چند روز بیش­تر طول بکشد. احساس خستگی چند روز بعد از بیماری غیرمعمول نیست.

تا زمانی که تب شما برای ۲۴ ساعت متوالی پایین نیامده باشد، نباید به مدرسه یا محل کار خود بروید. بدون مصرف داروهای تب‌بر باید به این وضعیت برسید.

احتمال دارد یک روز قبل از مشاهده علائم و زمانی که ناقل ویروس هستید و ۵ الی ۷ روز پس از بهبودی اطرافیان خود را به این ویروس آلوده کنید.

اگر در طول پاندمی کوید-۱۹ سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، باید خود را قبل از بهبودی کامل قرنطینه کنید و بهداشت خود را رعایت کنید. موارد بهداشتی عبارت است از:

شستن دست­‌ها
ضدعفونی کردن مناطقی که بیش­تر از جاهایدیگر آن‌ها را لمس می­‌کنید
زدن ماسک
قطع ارتباط با اطرافیان
درمان­‌هایی برای علائم آنفولانزا
ابتلا به بیماری آنفولانزا چندان جالب نیست. اما چند روش درمانی برای علائم آنفولانزا وجود دارد و بسیاری از این درمان‌ها، نتایج خوبی دارند.

اگر آنفولانزا دارید این روش‌­های درمانی را به یاد بسپارید:

مُسکن‌­ها: مُسکن­‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کمک کردن به تسکین این علائم مورد استفاده قرار می­‌گیرند. این علائم می‌­توانند شامل دردهای عضلانی ، سردرد و تب باشد.
مواد ضد احتقان: این داروها می‌­توانند به گرفتگی و آبریزش بینی و فشار وارده بر سینوس‌­ها و گوش­‌های شما کمک کنند. هر نوعی از این ضد احتقان‌­ها می‌تواند عوارض جانبی‌­ داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف داروها برچسب آن‌ها را بخوانید.
اکسپکتورانت: این نوع از داروها به کم کردن ترشحات سینوسی کمک کرده و سردرد و سرفه شما را تسکین می‌­دهد. اگر نمی­‌خواهید دارو مصرف کنید، می‌توانید از قطره‌های سرفه که حاوی عسل و لیمو هستند استفاده کنید تا به این صورت گلودرد وسرفه خود را تسکین دهید.
اخطار : کودکان و نوجوانان نباید برای بیماری خود آسپرین مصرف کنند. چرا که احتمال ایجاد سندروم کشنده رِی وجود دارد

مراقب باشید داروها را ترکیب نکنید. استفاده غیرضروری از داروها می‌­تواند عوارض ناخواسته‌­ای را به همراه داشته باشد. بهتر است داروهایی را مصرف کنید که با بیماری شما هخوانی داشته باشند.

به اندازه کافی استراحت کنید. بدن شما در حال مبارزه با ویروس آنفولانزا است، از این رو باید به اندازه کافی استراحت کنید. مرخصی بگیرید، در خانه مانده و زودتر بهتر شوید. زمانی که تب دارید به محل کار یا مدرسه نروید.

همچنین باید به اندازه کافی مایعات مصرف کنید. آب، نوشیدنی‌های ورزشی با قند پایین و سوپ می‌تواند به هیدراته ماندن شما کمک کند. مایعات گرم مانند سوپ و چای نیز می توانند گلو درد شما را تسکین دهند.

ابتلا به بیماری آنفولانزا چندان جالب نیست. اما چند روش درمانی برای علائم آنفولانزا وجود دارد و بسیاری از این درمان‌ها، نتایج خوبی دارند.
ابتلا به بیماری آنفولانزا چندان جالب نیست. اما چند روش درمانی برای علائم آنفولانزا وجود دارد و بسیاری از این درمان‌ها، نتایج خوبی دارند.
گزینه‌­های درمانی مختلف دیگر برای آنفولانزا
بیش­تر بیماری‌­های آنفولانزا به اندازه‌­ای خفیف هستند که می­‌توان آنها را در خانه درمان کرد.

وقتی علائم آنفولانزا را مشاهده کردید، ضروری است که در خانه بمانید و از تماس با دیگران خودداری کنید.

همچنین:

به اندازه کافی مایعات بنوشید. مایعات می­‌توانند شامل آب، سوپ، و نوشیدنی­‌های بدون قند باشند.
با استفاده از داروهای بدون نسخه می­‌توانید علائم آنفولانزا را تسکین دهید.
برای جلوگیری از انتشار ویروس به سایر سطوح و افراد در خانه خود مدام دستانتان را بشویید.
جلوی عطسه و سرفه خود را با دستمال کاغذی بگیرید و سریعاً دستمال کاغذی­‌ها را دور بیاندازید.
به هنگام حضور در مکان‌های عمومی صورت خود را با ماسک بپوشانید.
اگر علائم شما بدتر شدند با پزشک خود تماس بگیرید. احتمالاً پزشک برایتان داروهای ضدویروسی تجویز کند. هرچه زودتر این داروها را مصرف کنید، تاثیرگذاری آن‌ها بیشتر خواهد بود. ۴۸ ساعت پس از دیدن اولین علائم، خوردن داروهای خود را شروع کنید.

اگر ابتلا به آنفولانزا برای شما ریسک دارد به محض دیدن اولین علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

گروه‌­هایی که ابتلا به این بیماری برای آن‌ها پر ریسک است عبارتند از:

افرادی با سیستم ایمنی ضعیف
افرادی که حامله هستند و یا دو هفته از زایمان آن‌ها گذشته است
افرادی که ۶۵ سال بیش­تر دارند
کودکان زیر ۵ سال (به طور کلی افراد ۲ ساله)
افرادی که در مراکز نگهداری بیماری‌­های مزمن یا در خانه سالمندان زندگی می‌­کنند
افرادی که بیماری­‌های مزمنی از قبیل بیماری­‌های قلبی و ریوی دارند
احتمالاً پزشک سریعاً از شما تست آنفولانزا بگیرد. در این شرایط پزشک داروهای ضدویروسی تجویز می‌­کند تا از عوارض بیماری جلوگیری کند.

مشاوره آنلاین عفونی با پزشک مورد نظرتان را رزرو کنید
به صفحه مشاوره آنلاین عفونی و تب دار بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
دریافت مشاوره عفونی
آیا دارویی برای آنفولانزا وجود دارد؟
داروهای آنتی ویروس می­‌توانند بیماری آنفولانزا را درمان کنند. این داروها بدون نسخه نیستند. تنها با تجویز پزشک می­‌توانید این داروها را تهیه کنید.

داروهای آنتی ویروسی که برای درمان آنفولانزا به کار گرفته می‌­شوند می‌توانند علائم بیماری را نیز بهبود ببخشند. این داروها می‌توانند دوره­‌ی بیماری آنفولانزا را یک الی دو روز کمتر کنند.

مصرف داروهای آنتی ویروس می­‌تواند به بهبود بیماری آنفولانزا کمک کند اما این داروها عوارض جانبی نیز دارند. برای اینکه از ریسک مصرف این داروها مطلع شوید می­‌توانید با پزشک خود صحبت کنید.

تحقیقات نشان داده که اگر ۴۸ ساعت پس از مشاهده اولین علائم داروها را مصرف کنید تاثیر گذاری آنها بیش­تر خواهد بود. اگر پس از این مدت داروهای خود را مصرف نکردید نگران نباشید. هنوز هم خوردن داروها می­‌تواند به شما کمک کند.

اگر به دلیل بیماری در معرض خطر باشید باید این داروها را مصرف کنید. مصرف داروهای آنتی ویروس می‌­تواند شما را در برابر عوارض بیماری آنفولانزا محافظت کند. عوارض بیماری آنفولانزا می­‌تواند ذات­‌الریه یا عفونت­‌های دیگر باشد.

داروهای آنتی ویروس می­‌توانند بیماری آنفولانزا را درمان کنند.
داروهای آنتی ویروس می­‌توانند بیماری آنفولانزا را درمان کنند.
آیا روش درمانی طبیعی برای آنفولانزا وجود دارد؟
اگر آنفولانزا درمان نشود، بهبودی آن تا یک هفته به طول خواهد انجامید. طی این مدت می‌­توانید از روش‌­های درمانی مختلفی برای تسکین علائم خود استفاده کنید.

تجویز داروهای آنتی ویروس می­تواند از شدت عفونت بکاهد. این داروها می­‌توانند دوره بیماری را کاهش دهند. برخی از روش­‌های درمانی OTC نیز می­‌توانند علائم را بهبود بخشند.

برخی از روش­های درمانی طبیعی برای تسکین علائم مناسب هستند. برای مثال برخی از راهکارهای مناسب برای تسکین گلودرد و سرفه عبارتند از: عسل، چای و سوپ گرم.

البته استراحت کردن نیز یکی از مهم‌ترین کارهای ممکن برای بهبودی آنفولانزا یا هر ویروس دیگری است.

بدن شما برای اینکه بهتر شود سخت در حال مبارزه با بیماری است. در این چنین شرایطی بهتر است دست نگه داشته، استراحت کرده و بیش­تر بخوابید تا سیستم ایمنی شما قدرت مبارزه با ویروس­‌ها را داشته باشد.

استراحت کردن نیز یکی از مهم‌ترین کارهای ممکن برای بهبودی آنفولانزا یا هر ویروس دیگری است.
استراحت کردن نیز یکی از مهم‌ترین کارهای ممکن برای بهبودی آنفولانزا یا هر ویروس دیگری است.
فصل آنفولانزا چه زمانی است؟
احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا طی فصول پاییز و زمستان بیشتر است. چرا که در این فصول با افراد بیشتری در ارتباط بوده و انواع مختلفی از بیماری­‌ها در این فصول عود می‌­کنند. اگر به ویروس دیگری مبتلا باشید، احتمال آنفولانزا گرفتن شما بالاتر می­‌رود، چرا که سایر عفونت­‌ها می­‌توانند سیستم ایمنی شما را ضعیف کرده و شما را نسبت به بیماری‌­های جدید آسیب­پذیر کند.

آیا آنفولانزا مسری است؟
اگر به آنفولانزا مبتلا شده باشید بیماری شما مسری است؛ یعنی می‌­توانید بیماری خود را به افراد دیگر انتقال دهید.

بسیاری از افراد می‌­توانند این بیماری را یک روز قبل از نمایان شدن علائم به دیگران منتقل کنند. به عبارت دیگر حتی قبل از اینکه بدانید بیمار شده‌­اید نیز می‌­توانید بیماری را به افراد دیگر منتقل کنید.

احتمال دارد ۵ تا ۷ روز پس از نمایان شدن علائم نیز ویروس این بیماری را به سایر افراد منتقل کنید. کودکان می­‌توانند ویروس این بیماری را ۷ روز پس از مبتلا شدن نیز به سایر افراد منتقل کنند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند برای مدت طولانی­‌تری با این بیماری درگیر هستند.

اگر به آنفولانزا مبتلا شده‌­اید یا علائم آن را دارید در خانه بمانید. کارهای لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس را انجام دهید. اگر بیماری شما تشخیص داده شد، سایر افراد را در جریان بگذارید.

اگر به آنفولانزا مبتلا شده باشید بیماری شما مسری است؛ یعنی می‌­توانید بیماری خود را به افراد دیگر انتقال دهید.
اگر به آنفولانزا مبتلا شده باشید بیماری شما مسری است؛ یعنی می‌­توانید بیماری خود را به افراد دیگر انتقال دهید.
دوره کمون یا نقاهت آنفولانزا چقدر است؟
دوره کمون معمول برای آنفولانزا در حدود ۱ الی ۴ روز است. کمون به دور‌ه‌­ای گفته می‌­شود که طی آن ویروس در بدن مانده و رشد می‌کند.

احتمال دارد طی این دوره هیچ علائمی از خود نشان ندهید. این بدان معنا نیست که نمی­‌توانید این بیماری را به فرد دیگری منتقل کنید. بسیاری از افراد می­‌توانند یک روز قبل از ظهور علائم، بیماری را به فرد دیگری منتقل کنند.

میلیو‌ن‌­ها قطره کوچک منتشر شده به هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن می‌­توانند ویروس را گسترش دهند. این قطرات می‌­توانند از طریق بینی، دهان و چشم‌­ها وارد بدن شوند.

با لمس سطح آلوده به ویروس و سپس لمس بینی، دهان و چشم‌­ها نیز احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا وجود دارد.

مطب پزشک عفونی مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید
به صفحه پزشکان عفونی و تب دار درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت عفونی
چه چیزی سبب آنفولانزا می‌­شود؟
آنفولانزا ویروسی است که به شیوه‌­های مختلفی گسترش پیدا می­‌کند. می‌­توانید طی تماس با فرد آلوده به این ویروس که علائم آنفولانزا را دارد (از طریق عطسه، سرفه، صحبت کردن) بیمار شوید.

ویروس این بیماری قادر است تا ۲ الی ۸ ساعت بر روی سطح زنده بماند. بنابراین اگر فرد مبتلا این سطوح را لمس کند (سطوحی مانند دستگیره در و کیبورد) و پس از آن شما این سطوح را لمس کنید، احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوید.

وقتی ویروس روی دستان شما باشد، می‌تواند از طریق لمس دهان، چشم‌­ها و بینی وارد بدن شود.

شما می‌­توانید خود را در مقابل بیماری آنفولانزا واکسینه کنید. دریافت واکسن سالانه آنفولانزا می­‌تواند بدن شما را برای رویارویی با ویروس آماده کند. اما ویروس آنفولانزا به صورت مداوم در حال تغییر است. به همین دلیل باید به صورت سالیانه (علی‌الخصوص زمانی که با بیماری کوید ۱۹ روبرو هستیم) این واکسن را دریافت کنید.

در صورتی که پس از تزریق واکسن به سویه دیگری از بیماری آنفولانزا مبتلا شوید. بیماری شما به دلیل دریافت واکسن ضعیف‌­تر خواهد یود.

این چنین وضعیتی به دلیل مشابه بودن دیواره مشابه سویه­‌های آنفولانزا (دیواره حفاظتی) است؛ یعنی واکسن آنفولانزا می‌­تواند در مقابل آن‌ها عمل کند.

وقتی ویروس روی دستان شما باشد، می‌تواند از طریق لمس دهان، چشم‌­ها و بینی وارد بدن شود.
وقتی ویروس روی دستان شما باشد، می‌تواند از طریق لمس دهان، چشم‌­ها و بینی وارد بدن شود.
آیا آنفولانزا ۲۴ ساعته وجود دارد؟
آنفولانزا ۲۴ ساعته (یا ورم معده و روده) یک عفونت شایع ناحیه شکمی است که ارتباطی با آنفولانزا ندارد، اگرچه عنوان آن‌ها مشابه است. آنفولانزا معده ۲۴ ساعته توسط نورو-ویروس ایجاد می­‌شود.

علائم نورو-ویروس عبارتند از:

اسهال
حالت تهوع
استفراغ
کرمپ معده
این علائم در سیستم گوارشی رخ می‌­دهند. به همین دلیل به آنفولانزا ۲۴ ساعته “آنفولانزا معده” نیز گفته می­‌شود. اگرچه به این بیماری “آنفولانزا ۲۴ ساعته” گفته می­‌شود، اما احتمال دارد این بیماری تا ۳ روز طول بکشد.

علائم آنفولانزا ۲۴ ساعته و آنفولانزا متفاوت هستند. آنفولانزا یک بیماری تنفسی است. علائم دستگاه تنفسی عبارتند از:

سرفه
سردرد
تب
آبریزش بینی
بدن درد
برخی از افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌­شوند علائمی از قبیل حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه می­‌کنند.

آنفولانزا ۲۴ ساعته (یا ورم معده و روده) یک عفونت شایع ناحیه شکمی است که ارتباطی با آنفولانزا ندارد، اگرچه عنوان آن‌ها مشابه است.
آنفولانزا ۲۴ ساعته (یا ورم معده و روده) یک عفونت شایع ناحیه شکمی است که ارتباطی با آنفولانزا ندارد، اگرچه عنوان آن‌ها مشابه است.
تاریخچه ویروس شناسی آنفولانزا
آنفولانزا یا «Flu» یک بیماری است که توسط RNA ویروسی (خانواده ارتومیکسویریدای) ایجاد شده و دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان‌ها را عفونی می‌کند. در بسیاری از افراد این عفونت منجر به ایجاد تب، سرفه، سردرد و کسالت (خستگی و انرژی نداشتن)؛ برخی از افراد می‌توانند علائمی از قبیل گلودرد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز داشته باشند.

بیشتر افراد علائم بیماری آنفولانزا را تا ۱ الی ۲ هفته دارند و مشکلات سلامتی آن‌ها پس از آن بهبود پیدا می‌کند. با این حال در مقایسه با سایر عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی، مانند سرماخوردگی معمولی، آنفولانزا می‌تواند مشکلات جدی‌ای را نیز برای سلامتی ایجاد کند و در ۱/۰% از مواقع نیز منجر به مرگ فرد مبتلا شود.

وضعیتی که در قسمت بالا توضیح داده شد مربوط به سویه‌ای از بیماری آنفولانزا است که به صورت سالیانه اتفاق می‌افتد. اگرچه در برخی شرایط شیوع آنفولانزا شدیدتر خواهد بود. این شیوع شدید زمانی رخ می‌دهد که بخشی از جامعه به این ویروس مبتلا شوند و با افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند در تماس باشند در این شرایط ویروس خود را با شرایط وفق داده و پیشرفت می‌کند.

به این نوع از شیوع پاندمی گفته می‌شود. طی صد سال گذشته و از زمانی که ویروس آنفولانزا در سال ۱۹۳۳ شناسایی شد تا به امروز چندین بار به شیوع شدید جهانی (پاندمی) رسیده است. با بررسی وضعیت‌های رخ داده به این نتیجه می‌رسیم که بدترین پاندمی آنفولانزا (که با عنوان آنفولانزا اسپانیایی شناخته می‌شود) در سال ۱۹۱۸ رخ داد و این ویروس حدود ۴۰ الی ۱۰۰ میلیون مرگ را در سراسر جهان رقم زد که نرخ مرگ و میر طی آن سال از ۲% الی ۲۰% بوده است.

برای ارتباط با پزشک می‌توانید از طریق درمانکده، مشاوره آنلاین دریافت کنید

در آوریل سال ۲۰۰۹ سویه جدیدی از آنفولانزا در مکزیک مشاهده شد، سیستم ایمنی انسان در مقابله با این بیماری ضعف دارد. این بیماری یه سرعت در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز این سویه ( این سویه در ابتدا با عنوان آنفولانزا H1N1 جدید یا آنفولانزای خوکی شناخته می‌شود.) را دلیلی برای پاندمی ۱۱ سال ۲۰۰۹ اعلام کرده است.

طی ۴۱ سال اخیر این اولین پاندمی بوده که به صورت رسمی اعلام شده است. خوشبختانه این وضعیت با واکنش جهانی روبه‌رو شد، واکنش‌های مختلف نسبت به این پاندمی عبارتند از بالا بردن تولید واکسن، رعایت کردن نظافت فردی (شستشو مداو م و ومحکم)، و ویروس H1N1 میزان حرکت را کم می‌کند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این پاندمی در ۱۰ آگوست سال ۲۰۱۰ به پایان میرسد، چرا که این وضعیت شرایط لازم سازمان بهداشت جهانی برای پادمی را ندارد.

ویروس آنفولانزای پرندگان می‌‌تواند انسان‌هایی که با پرندگان در تماس هستند را نیز درگیر کند.
ویروس آنفولانزای پرندگان می‌‌تواند انسان‌هایی که با پرندگان در تماس هستند را نیز درگیر کند.
محققان سویه دیگری از آنفولانزا جدید را کشف کرده‌اند که با عنوان H3N2 نیز شناخته می‌شود. اما این ویروس در سال ۲۰۱۱ تنها ۳۳۰ نفر را آلوده کرده است.

از سال ۲۰۰۳ محققان سویه دیگری را نیز یافته‌اند که با عنوانH5N1 یا ویروس آنفولانزای پرندگان شناخته می‌شود و ۶۵۰ نفر را آلوده کرد. این ویروس در ایالات متحده کشف شد و بر خلاف سایر ویروس‌های آنفولانزا سریعاً گسترش پیدا کرد. متاسفانه میزان مرگ و میز در افرادی که به H5N1 مبتلا می‌شوند بسیار بالا است (در حدود ۶۰% از افراد مبتلا به این بیماری می‌میرند). در حال حاضرH5N1 مانند سایر ویروس‌های آنفولانزا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.

هموفیلوس آنفولانزا یک باکتری است که تصور می‌شد علت ایجاد بیماری آنفولانزا است، تا اینکه در سال ۱۹۳۳ ویروسی بوده این بیماری مشخص شد. این باکتری می‌تواند سبب عفونت‌های ریوی در نوزادان و کودکان شود و در برخی از موارد نیز سبب عفونی شدن گوش‌ها، چشم‌ها، سینوس‌ها و سایر عفونت‌ها می‌شود، اما این باکتری سبب ایجاد آنفولانزا نمی‌شود.

یکی دیگر از عناوینی که با بیماری آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود بیماری آنفولانزا معده است. این اصطلاح به عفونت دستگاه گوارشی گفته می‌شود و ارتباطی با عفونت ناشی از آنفولانزا در دستگاه تنفسی ندارد. ویروس آنفولانزا منجر به آنفولانزا معده (دستگاه گوارشی) نمی‌شود.

یکی دیگر از بیماری‌های مشابه با آنفولانزا بیماری آنفولانزای خوکی است. آنفولانزای خوکی عملکردی مشابه با آنفولانزا دارد و معمولاً خوک‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد، اما عبارت آنفولانزای خوکی برای سویه‌ای از آنفولانزا در نظر گرفته شده که می‌تواند انسان‌ها را نیز مورد حمله قرار دهد (H1N1). در سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۱۹ ورژن آنفولانزای خوکی از این ویروس (که تا آن زمان انسان‌ها را آلوده نمی‌کرد) تعداد کثیری از خوک‌های چینی را کشت و کشور را مجبور به استفاده از منابع غذایی ذخیره خود کرد. در حال حاضر این سویه ویروسی در جنوب کره نیز مشاهده شده است.

اگرچه علائم اولیه بیماری آنفولانزا مشابه بیماری سرماخوردگی است، اما آنفولانزا علائم دیگری از جمله خستگی، تب و گرفتگی دستگاه تنفسی نیز دارد. ۱۰۰ نوع ویروس مختلف می‌توانند منجر به سرماخوردگی شوند، اما تنها ویروس آنفولانزا نوع A و B و C (و زیر مجموعه‌ی آن‌ها) می‌توانند منجر به بیماری آنفولانزا شوند. علاوه بر این سرماخوردگی نمی‌تواند تبدیل به بیماری‌های تهدید کننده‌ای مانند ذات‌الریه شوند، اما عفونت‌ها شدیدی که با ویروس آنفولانزا در ارتباط هستند می‌توانند منجر به ایجاد بیماری ذات‌الریه یا مرگ شوند.

آنفولانزای خوکی عملکردی مشابه با آنفولانزا دارد و معمولاً خوک‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد، اما عبارت آنفولانزای خوکی برای سویه‌ای از آنفولانزا در نظر گرفته شده که می‌تواند انسان‌ها را نیز مورد حمله قرار دهد (
آنفولانزای خوکی عملکردی مشابه با آنفولانزا دارد و معمولاً خوک‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد، اما عبارت آنفولانزای خوکی برای سویه‌ای از آنفولانزا در نظر گرفته شده که می‌تواند انسان‌ها را نیز مورد حمله قرار دهد.
عامل بیماری آنفولانزا چیست؟
ویروس آنفولانزا می‌تواند منجر به بیماری آنفولانزا شود، این ویروس به سه نوع شناخته شده A,B,C تقسیم می‌شود.

آنفولانزا نوع A و B مسئول اپیدمی بیماری‌های تنفسی در اوایل زمستان هستند و معمولاً با افزایش بستری شدن بیماران و مرگ و میر آن‌ها ارتباط دارند. آنفولانزا نوع C متفاوت از نوع A و B است. عفونت نوع C معمولاً منجر به بیماری‌های خفیف دستگاه تنفسی شده و یا هیچ علائمی را از خود نشان نمی‌دهد. این بیماری سبب اپیدمی نشده و تاثیرات آن بر سلامت عمومی مانند ویروس‌های نوع A و B نیست. تلاش برای کنترل ویروس آنفولانزا به نوع A و B اختصاص داده شده است، و قسمت باقی‌مانده این مقاله نیز به همین دو نوع بیماری تشخیص داده خواهد شد.

بیماری آنفولانزا با گذشت زمان تغییر می‌کند، و این تغییرات معمولاً از طریق جهش ( تغییر در RNA ویروسی) به دست می‌آید. این تغییرات به نحوی انجام می‌شوند که به ویروس اجازه‌ی عبور از سدهای سیستم ایمنی میزبان (انسان‌ها، پرندگان، و سایر حیوانات) را می‌دهد و به این صورت میزبان در طول زندگی خود به سویه‌ای از ویروس آنفولانزا مبتلا می‌شود.

این روند به این صورت خواهد بود: میزبانی که به ویروس آنفولانزا مبتلا شده است آنتی‌بادی‌هایی (پادتن) را در مقابل آن ویروس ترشح می‌کند؛ وقتی ویروس تغییر می‌کند، «اولین» آنتی‌بادی دیگر نمی‌تواند ویروس «جدید» را شناسایی کند و به این صورت بیماری و عفونت ایجاد می‌شود، چرا که میزبان نتوانسته ویروس آنفولانزا جدید را به عنوان یک مشکل شناسایی کند و عفونت نیز به گسترش خود ادامه داده است.

اولین آنتی بادی که ترشح می‌شود می‌تواند تا حدی در برابر عفونت آنفولانزا جدید مقاومت کند. در سال ۲۰۰۹ تمامی افرادی که آنتی بادی مربوط به ویروس H1N1 را نداشتند توانستند سریعاً این ویروس را شناسایی کنند.

علائم تنفسی از قبیل گرفتگی بینی، سرفه خشک و برخی از مشکلات تنفسی نیز می‌توانند به تشخیص آنفولانزا و مسمومیت غذایی کمک کنند.
علائم تنفسی از قبیل گرفتگی بینی، سرفه خشک و برخی از مشکلات تنفسی نیز می‌توانند به تشخیص آنفولانزا و مسمومیت غذایی کمک کنند.
ویروس نوع A با توجه به تفاوت‌هایی که در سطح پروتئینی ویروس وجود دارد به دو نوع هماگلوتنین (H) و نورامینیدیس (N) تقسیم بندی می‌شوند. حداقل ۱۶ نوع زیرمجموعه H و ۹ نوع از زیرمجموعه N شناسایی شده است. این سطوح پروتئینی می‌توانند به صورت ترکیبی مشاهده شوند. این ویروس به هنگام انتشار یافتن از طریق قطرات آبی یا تماس مستقیم، اگر با سیستم ایمنی بدن میزبان کشته نشود، در مجاری تنفسی تکثیر شده و به سلول‌های میزبان آسیب می‌رساند.

در بدن افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ( مانند زنان باردار، نوزادان، بیماران سرطانی، بیماران آسم، افرادی با بیماری‌های ریوی و سایر بیماری‌ها) این بیماری می‌تواند منجر به ذات الریه شود یا برای سیستم‌های فرد استرس بیشتری نسبت به عفونت‌های باکتریایی مانند ذات الریه باکتریایی ایجاد کند. هر دو نوع بیماری ذات الریه (ویروسی و باکتریایی) می‌توانند سبب بیماری‌های شدید ودر برخی مواقع مرگ شوند.‌

شیفت و رانش آنتی‌ژنتیک
ویروس آنفولانزا نوع A می‌تواند دو تغییر عمده داشته باشد. یکی از این تغییرات، دارای جهش‌های جدی است که با گذشت زمان رخ داده و می‌تواند سبب تکامل تدریجی ویروس شود. این تغییرات با عنوان «رانش» شناخته می‌شوند. نوع دیگر تغییرات شامل تغییرات ناگهانی در پروتئین‌های هماگلوتنین و نورامینیداز است. به این نوع از تغییرات آنتی‌ژنیک، شیفت گفته می‌شود.

بیماری آنفولانزا با گذشت زمان تغییر می‌کند
بیماری آنفولانزا با گذشت زمان تغییر می‌کند
در این صورت، نوع جدیدی از ویروس‌ها ظاهر می‌شوند. ویروس نوع A می‌تواند هر دو تغییر را داشته باشد؛ ویروس آنفولانزا نوع B تنها طی روندهای تدریجی رانش آنتی‌ژنیک تغییر پیدا می‌کند و به همین دلیل منجر به پاندمی نمی‌شود. ویروس H1N1 که در سال ۲۰۰۹ منجر به ایجاد پاندمی شد نوعی از این رانش آنتی‌ژنتیک بود.

تحقیقات نشان می‌دهند که آنفولانزای خوکی H1N1 دارای یک ژنوم RNA است که حاوی ۵ سویه RNA ایجاد شده از سویه‌های مختلف آنفولانزای خوکی، دوسویه RNA از آنفولانزای پرندگان ( که با عنوان آنفولانزای مرغی نیز شناخته می‌شود) و تنها یک سویه RNA از آنفولانزا انسانی بوده است. بر اساس اظهارات CDC، تغییرات آنتی‌ژنتیک اصلی که طی ۲۰ سال اخیر رخ داده‌اند منجر به ایجاد ویروس آنفولانزا H1N1 جدیدی شده‌اند.

نمودار A نشان دهنده‌ی هر دو تغییرات آنتی‌ژنتیک رانشی و شیفتی، ویژگی‌های مربوط به آنفولانزا نوع A از H1N1 و آنفولانزای پرندگان H5N1 می‌باشد. اما هر آنفولانزا ویروسی نوع A می‌تواند این تغییرات را طی کرده و منجر به تغییر RNA ویروس شود. می‌توان گفت اپیدمی اخیر آنفولانزا در هندوستان تاحدی به دلیل تغییرات رانشی شیفتی آنتی‌ژن‌ها رخ داده است.

آیا آنفولانزا می‌تواند کشنده باشد؟
بله اگرچه مرگ و میر ناشی از این بیماری به سویه آن در طی هر سال بستگی دارد. این بدان معنا است که در سال مورد نظر احتمال مرگ از آنفولانزا با توجه به ویروس خاص متغیر است. برای مثال طی سال‌های ۱۹۷۶ الی ۲۰۰۷ ( اطلاعات ارائه شده معتبر توسط CDC)، مرگ و میر ناشی از آنفولانزا از ۳۰۰۰ مورد در سال تا ۴۹۰۰۰ مورد در سال متغیر بوده است.

طبق برآورد CDC اگر تعداد دریافت واکسن کاهش پیدا کند این تعداد می‌تواند افزایش پیدا کند. پاندمی آنفولانزا ۱۹۱۸ (۱۹۱۹ – ۱۹۱۸) به صورت تخمینی ۲۰ الی ۵۰ میلیون مرگ را در سراسر جهان در پی داشته است.

آنفولانزا پرندگان (آنفولانزای مرغی) چیست؟
آنفولانزا پرندگان که با عنوان آنفولانزای مرغی و H5N1 نیز شناخته می‌شود، عفونتی است که به دلیل آنفولانزا نوع A ایجاد می‌شود. آنفولانزای مرغی می‌تواند بسیاری از پرندگان از جمله پرندگان خانگی از مرغ‌ها را مبتلا کند. در بسیاری از موارد آنفولانزای مرغی خفیف است، اگرچه برخی از زیرمجموعه‌های آنفولانزای مرغی می‌توانند حاد بوده و طی ۴۸ ساعت پرندگان را بکشند. این ویروس به ندرت انسان‌ها را آلوده می‌کند. افرادی که آلوده به ویروس آنفولانزای مرغی شوند با پرنده آلوده و فضولات آن‌ها در ارتباط بوده‌اند.

با توجه به نوع ویروس، آنفولانزای مرغی (آنفولانزای پرندگان) می‌تواند خفیف تا شدید بوده و مشکلات تنفسی ایجاد کرده و یا باعث مرگ فرد بیمار شوند. مبتلا شدن انسان‌ها به آنفولانزای مرغی به ندرت رخ می‌دهد اما این بیماری می‌تواند کشنده باشد. نیمی از افراد مبتلا به این بیماری (بیش از ۶۵۰ فرد آلوده) مرده‌اند (نرخ مرگ و میر در انسان حدود ۶۰% است). خوشبختانه آنفولانزای مرغی به سادگی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا نمی‌کند. یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های محققین و پزشکان در رابطه با آنفولانزای مرغی تغییر (جهش) RNA آن و انتقال آن از فردی به فرد دیگر و ایجاد یک پاندمی مشابه با نمونه سال ۱۹۱۸ است.

گزارش‌های متعددی از قرنطینه افراد مبتلا به آنفولانزای مرغی در سال ۲۰۱۰ ارائه شده است، این ویروس در کره جنوبی (بر روی انسان) تشخیص داده شده و در سال ۲۰۱۲ سبب قرنطینه شدن دو مزرعه شده است، بیش از ۱۰۰۰۰ بوقلمون طی شیوع H5N1 مردند اما هیچ گونه عفونت انسانی نسبت به این ویروس گزارش نشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که احتمال دارد برخی از افراد در گذشته به ویروس H5N1 مبتلا شده باشند اما علائم این بیماری در آن‌ها خفیف بوده باشد یا هیچ علائمی نداشته باشند.

افرادی که آلوده به ویروس آنفولانزای مرغی (آنفولانزای پرندگان) شوند با پرنده آلوده و فضولات آن‌ها در ارتباط بوده‌اند.
افرادی که آلوده به ویروس آنفولانزای مرغی (آنفولانزای پرندگان) شوند با پرنده آلوده و فضولات آن‌ها در ارتباط بوده‌اند.
علاوه بر این موارد محققان در حال بررسی این مساله هستند که چه چیزی باعث انتقال بیماری از حیوان به انسان شده و می‌تواند این ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل کند. اگرچه هنوز شک و شبهه‌هایی در رابطه با انتقال این پاتوژن وجود دارد.

آیا عوامل ضد ویروسی می‌توانند از مردم در برابر آنفولانزا حفاظت کنند؟
واکسیناسیون یکی از اولین روش‌های کنترل بیماری آنفولانزا است، اگرچه، عوامل آنتی ویروس نیز نقش مهمی در جلوگیری و درمان آنفولانزا نوع A دارند. علاوه بر این، عوامل آنتی ویروس نیز می‌توانند به عنوان مکملی برای واکسن در نظر گرفته شوند. تاثیرگذاری این داروها زمانی رخ می‌دهد که این آنتی ویروس‌ها ۴۸ ساعت بعد از عفونت مصرف شوند: برخی از محققین بر این باور هستند که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این داروها بتوانند به تنهایی آنفولانزا را درمان کنند وجود ندارد.

آیا واکسن آنفولانزا می‌تواند به مقابله با کروناویروس کمک کند؟
کروناویروس (سارس- کو-۲) علت پاندمی حاضر از کوید-۱۹ می‌باشد. ویروس کرونا از ویروس آنفولانزا متفاوت بوده و هیچ داده‌ای وجود ندارد که نشان دهد واکسن آنفولانزا می‌تواند از ابتلا به کوید-۱۹ جلوگیری کند. با این حال واکسن آنفولانزا می‌تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را کاهش دهد.

آیا احتمال دارد به صورت هم‌زمان به کوید-۱۹ و آنفولانزا مبتلا شوید؟
احتمال ابتلا به بیماری کوید-۱۹ و آنفولانزا به صورت همزمان وجود دارد. هیچ مدرکی مبنی بر مشخص بودن درصد احتمال این مساله وجود ندارد.

ویروس کرونا از ویروس آنفولانزا متفاوت بوده و هیچ داده‌ای وجود ندارد که نشان دهد واکسن آنفولانزا می‌تواند از ابتلا به کوید-۱۹ جلوگیری کند
ویروس کرونا از ویروس آنفولانزا متفاوت بوده و هیچ داده‌ای وجود ندارد که نشان دهد واکسن آنفولانزا می‌تواند از ابتلا به کوید-۱۹ جلوگیری کند
تمامی واکسن‌های کروناویروس در حال آزمایش هستند و هیچ کدام از ان‌ها توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است. با این حال اطلاعاتی نیز در رابطه با ناسازگاری واکسن آنفولانزا و کروناویروس در دسترس نیست. احتمال دارد که تزریق همزمان این دو واکسن عملکرد سیستم ایمنی را نسبت به آن‌ها کاهش دهد. اما به نظر می‌رسد سایر مطالعات انجام شده به نتایجی رسیده باشند.

مشاوره آنلاین عفونی با پزشک مورد نظرتان را رزرو کنید
به صفحه مشاوره آنلاین عفونی و تب دار بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
دریافت مشاوره عفونی
سخن نهایی
در این مطلب شما را با واکسن آنفولانزا و عوارض واکسن آنفولانزا آشنا کردیم. همچنین به طور مختصر تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین تفاوت آنفولانزا و کرونا را بررسی کردیم. همانطور که ذکر شد، این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی بسیار به هم شبیه هستند.

در همین راستا با ظهور اولین علائم، به پزشک مراجعه کرده و اقدام به درمان کنید. شما از طریق درمانکده می‌توانید به صورت آنلاین، از بهترین پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی در تهران، به صورت آنلاین نوبت و یا مشاوره بگیرید. با ما در تماس باشید.

منبع: healthline

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.