تاریخ انتشار : جمعه 13 آبان 1401 - 17:20
کد خبر : 5460

آمادگی بهزیستی برای شب‌مانی کارتن‌خواب‌ها

آمادگی بهزیستی برای شب‌مانی کارتن‌خواب‌ها
یک وعده شام و صبحانه ساده، محل خواب، امکان استحمام، پوشاک، ملحفه، تجهیزات بهداشتی و جلسات خودیاری برای افرادی که این روزها نام و نشانشان مشخص نیست و سهمشان از زمین و زمان یک کارتن و خوابیدن در گوشه‌ای نامعلوم از خیابانٍ است؛ اتفاقی که در قالب مراکز سرپناه شبانه بهزیستی کرمان گزارش می‌شود.

به گزارش نسیم صبااز ایرنا، با سرد شدن هوا حواس خیلی از ما نیز به سمت بی‌نام و نشان‌هایی می رود که گهگاه آنان را در معابر، زیر بالکن ها، درختان یا کنای جو ها می بینیم که از بدی روزگار و بیماری خود خواسته‌ای که به آن مبتلا شده اند، برچسب متعاد متجاهر نیز گرفته‌اند و نیازمند کمک و سرپناه هستند.

پرسه کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر در شهر سیمای نازیبا و گاه ترحم انگیز نیز ایجاد می‌کند. افراد بی پناهی که با چهره‌ای به هم ریخته گاهی از رهگذران تقاضای کمک و گوشه چشمی دارند و گاه برای آنان مزاحمت ایجاد می‌کنند.

صرفنظر از امکانات و خدماتی که شهرداری کرمان برای کارتن خواب ها در زمستان تدارک دیده و گفته شده در حال آماده سازی مراکز شبانه هستند، بهزیستی نیز می گوید سرپناه های شبانه خود را مهیای پذیرایی از این افراد کرده است؛ گرچه در این زمینه یک خلاء مهم هم وجود دارد و بیشتر کارتن خواب ها همچنان اعتماد نمی کنند که به این مراکز بروند زیرا ترس دستگیری و تحویل به کمپ ها را دارند، اما آنطور که مسئولان بهزیستی می گویند آماده خدمات رسانی شبانه به این دسته از افراد در شهر کرمان هستند.

نشانی سرپناه های شبانه بهزیستی ویژه آقایان و خانم ها در شهر کرمان به شرح زیر است:

۱. سرپناه شبانه آقایان با نام سامان واقع در خیابان هفده شهریور، کوچه شماره هفت، پارک سنگی ، کلانتری سابق

۲. سرپناه شبانه بانوان با نام رضوان، میدان مشتاق، ابتدای خیابان میرزارضای کرمانی، کوچه شماره یک

علیرضا وحیدزاده روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه ابزارهای مختلفی برای مواجهه موثر با کسانی که دچار موضوع اعتیاد شده‌اند وجود دارد، گفت: افرادی که به مواد عادی و سنتی یا حتی مواد صنعتی بسیار پیچیده وابستگی پیدا کرده باشند، متناسب با نوع، جنس و موادی که مصرف می‌کنند گرفتار یکسری مسائل و پیامدهایی می‌شوند که باید این موضوع مدیریت و کنترل شود.

وی با اشاره به دلایل ایجاد مراکز سرپناه شبانه برای افراد گرفتار دچار بیماری اعتیاد گفت: بعضی اوقات برای برخی از انواع اعتیاد سازوکارهایی در نظر گرفته می شود که زیرمجموعه موضوعات مدیریت، کنترل و کاهش آسیب است، از این رو مراکز سرپناه شبانه در ردیف مراکز کنترل و کاهش آسیب هستند که افراد گرفتار و وابسته به مواد می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و آنجا از خدماتی که وجود دارد بتوانند استفاده کنند و شبی را آنان که جا و مکان ندارند به صبح برسانند.

مدیرکل بهزیستی کرمان بیان کرد: افراد دچار اعتیاد می توانند با مراجعه به مراکز سرپناه شبانه در آنجا مستقر شوند، دوش بگیرند و یک وعده غذای گرم میل کنند تا قرار نباشد در خیابان پراکنده شوند یا پرسه بزنند که خودشان یا دیگران را دچار مسائل متعدد کنند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلف بسته به حوزه وظایفشان در حوزه سرپناه‌های شبانه فعالیت می‌کنند، تصریح: دانشگاه‌های علوم پزشکی و گرمخانه‌های شهرداری نیز در ارائه خدمات به افراد دچار مشکل سرپناه و اعتیاد کمک می‌کنند.

مراکز سرپناه شبانه بر خدمات تخصصی تکیه دارند

سرمای استخوان‌سوزِ کرمان و آمادگی بهزیستی برای شب‌مانی کارتن‌خواب‌ها

۲ مرکز سرپناه شبانه ویژه آقایان و بانوان در شهر کرمان وجود دارد و افراد گرفتار آسیب‌های اجتماعی می‌توانند از خدمات این مراکز استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی کرمان با اشاره به اینکه مراکز سرپناه شبانه بهزیستی استان با توجه به آغاز فصل سرما آماده اسکان معتادان خیابانی هستند، گفت: ۲ مرکز سرپناه شبانه ویژه آقایان و بانوان در شهر کرمان وجود دارد و افراد گرفتار آسیب‌های اجتماعی می‌توانند از خدمات این مراکز استفاده کنند.

وی بیان کرد: وقتی ما یک مرکزی را ایجاد می‌کنیم این مرکز فقط برای این نیست که یک آدم بیاید آنجا و شبی را به صبح برساند؛ در این نوع مراکز مانند مراکز سرپناه شبانه، دی سی ها، ون موبایل‌ها) خدمات تخصصی به افراد دچار بیماری اعتیاد داده می‌شود.

وحید زاده با تاکید بر اینکه مراکز سرپناه شبانه مراکز کنترل آسیب‌های اعتیاد است ادامه داد: فردی که دچار اختلال اعتیاد تجاهری است می‌تواند هم به خود و هم به اطرفیان آسیب بزند ما سازوکاری را فراهم می‌کنیم تا یکسری خدمات در اختیارش قرار گیرد و حداقل به خود و دیگران آسیب نزد و اگر اختلالی نیز وجود دارد آن اختلال مدیریت شود.

ابزارهای متعدد مواجهه با معتادان پُرخطر

وی با اشاره به اینکه یکسری خدمات کلی در این مراکز سرپناه شبانه ارائه می‌شود گفت: مثلا بگوییم اینجا ۴۰ نفر ظرفیت دارد و بیشتر از آن پذیرش نمی‌کند وجود ندارد، در این گونه مراکز ظرفیت‌ها آزاد است و فرد معتاد می تواند بیاید و از خدمات استفاده کند؛ عموما هم هیچ وقت به سقف نمی‌رسند چون تعداد استقبال‌ها آنقدر نیست که بیاییم سقف تعیین یا محدودیت ایجاد کنیم.

وحیدزاده افزود: وقتی می‌گوییم ۲ مرکز یکی برای آقایان و یکی برای بانوان داریم یعنی ضرورت اقتضا نکرده که ما مراکزمان را گسترش دهیم و این مراکز در ظرفیت تعریف و پذیرفته شده خود کار می‌کنندکه اگر احساس نیاز به توسعه باشد ما ناگزیر هستیم مراکز سرپناه شبانه‌مان را گسترش دهیم.

سرمای استخوان‌سوزِ کرمان و آمادگی بهزیستی برای شب‌مانی کارتن‌خواب‌ها

وی با اشاره به مراجعه نکردن تعدادی از افراد معتاد به مراکز سرپناه شبانه از ابزارهای جایگزین برای ارائه خدمات به این افراد در محل گفت: ابزارهای مختلفی برای مقابله با اعتیاد تجاهری و معتاد متجاهر در شهر کرمان داریم و در این زمینه علاوه بر مراکز سرپناه شبانه، گرمخانه‌ها، کانکس‌های مستقر در مناطق پُر خطر، مراکز سیار DIC( امداد رسانی سیار برای مصرف کنندگان تزریقی)، موبایل ون ها(کارشناسان بهزیستی در ون‌ مناسب‌سازی شده به سراغ معتادان متجاهر می روند و علاوه بر ارائه خدمات کامل برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های ناشی از اعتیاد توضیحاتی ارائه می‌دهند) و مراکز ماده ۱۶ (متجاهر به اعتیاد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند) به ارائه خدمات به افراد دچار این بیماری می‌پردازند.

ارائه خدمات به افرادی که به سرپناه نمی‌روند

سرمای استخوان‌سوزِ کرمان و آمادگی بهزیستی برای شب‌مانی کارتن‌خواب‌ها

وی گفت: پاتوق ها و خرابه هایی که افراد بی سرپناه که بیشتر معتادان متجاهر هستند شناسایی شده و علاوه بر اینکه افراد در این اماکن به مرکز خدمات روزانه معرفی می شوند در شب های سرد نیز در سرپناهای شبانه اسکان داده می شوند.

وحید زاده با اشاره به افرادی که تمایل به رفتن به مراکز سرپناه شبانه ندارند، افزود: افراد معتاد متجاهر، کلونی‌های خود را(مجموعه) دارند و گاهی اوقات دور هم جمع می‌شوند و مصرف می‌کنند که از دور هم بودن و ارتباط متقابل نیز لذت می‌برند؛ لذا همان جا مواد می‌خرند، مصرف می‌کنند و می‌روند دنبال کارشان؛ اینطور نیست اینکه در داخل خیابان پرسه بزنند.

مدیرکل بهزیستی کرمان ادامه داد: بخشی از این افراد معتاد کار و مسکن دارند، دُرست است اعتیادشان پُرخطر است ولی مصرف می‌کنند بعد می‌روند دنبال کارشان؛ تیم‌های سیار به ما این امکان را می‌دهند که به این کلونی‌ها دسترسی پیدا کنیم و در همان فضای تجمعی به غیر از مراکز شبانه ثابت در قالب تیم‌های سیار خدمات را ارائه دهیم و در بعضی مواقع حتی این مجموعه‌ها را شناسایی و آنجا کانکس مستقر کنیم تا دسترسی این افراد به ما برای دریافت خدمات تخصصی آسان باشد.

مراکز ماده ۱۶ آخرین راه‌حل برای مقابله با معتادان متجاهر

سرمای استخوان‌سوزِ کرمان و آمادگی بهزیستی برای شب‌مانی کارتن‌خواب‌ها

مدیرکل بهزیستی کرمان در عین حال بیان کرد: ده‌ها سازوکار برای مقابله با افراد دچار اعتیاد تجاهری وجود دارد اما اکنون فقط روی مراکز ماده ۱۶ تمرکز شده؛ در حالی که ابزارهای دیگری وجود دارند که برای مواجهه موثر با بحث اعتیاد تجاهری می‌توان از آنها استفاده کرد.

وحیدزاده ادامه داد: در مراکز ماده ۱۶، ۲ یا سه ماه یک نفر را از صحن جامعه دور می کنند و آنجا می‌خواهند بهبود پیدا کند و دوباره به جامعه برگردد که این اتفاق هم می‌افتد و دوباره هم بر می‌گردد ولی ما می‌گوییم در بطن جامعه در شرایط عادی ابزارهای دیگر به جز مراکز ماده ۱۶ هم وجود دارد و این مراکز آخرین چاره است.

گرمخانه‌ها در کنار مراکز سرپناه شبانه

مدیرکل بهزیستی کرمان با اشاره به اینکه محوریت فعالیت گرمخانه‌ها با شهرداری است همانطور که سرپناه شبانه از سوی بهزیستی اداره می‌شود افزود: برخی مواقع نیز طرح‌هایی داریم که می توانیم با محوریت گرمخانه‌ها ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط خاص و با اقتضای اجرای یک طرح از ظرفیت گرمخانه‌ها استفاده می‌کنیم اظهارداشت: عموما ما با این مراکز همکاری داریم و شهرداری هم با ما در مراکز سرپناه شبانه همکاری می‌کند و پروژه‌های مشترک زیاد داریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.