تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 8:05
کد خبر : 4646

آغاز عملیات مرمت گنبد شاه نعمت الله

آغاز عملیات مرمت گنبد شاه نعمت الله
معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان از اجرایی شدن عملیات بهسازی و مرمت کاشی‌کاری گنبد شاه نعمت‌الله ولی ماهان خبر داد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، مجتبی شفیعی با اشاره به اجرای پروژه مرمت کاشی کاری گنبد شاه نعمت الله ولی از ابتدای مهرماه سال جاری افزود: کاشی‌های این آرامگاه بر اثر عوامل جوی دچار فرسایش شده بود و هم‌اکنون عملیات مرمت این بقعه تاریخی با مشارکت و همکاری اداره‌کل اوقاف انجام می‌شود. آغاز عملیات مرمت گنبد شاه نعمت الله

وی تصریح کرد: بخشی از کاشی‌کاری گنبد شاه نعمت‌الله ولی در بارندگی سال اخیر دچار آسیب شده و فرو ریخته بود که در این عملیات مرمتی ابتدا کاشی‌های فرو ریخته مرمت شده و سپس بخش‌های دیگر گنبد نیز در چند فاز مورد بهسازی و مرمت قرار می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه مرمت کاشی‌کاری گنبد شاه نعمت‌الله ولی، کاری تخصصی و حساس است ادامه داد: قطعات و ترک‌بندی آسیب دیده گنبد هم اکنون در کارگاه مرمتی آستانه شاه نعمت‌الله ولی توسط معماران و استادکاران کرمانی در حال آماده سازی است که در نهایت بر روی سطح خارجی گنبد نصب خواهد شد.

وی تاکید کرد: ملات به کار رفته در کاشی‌کاری این گنبد از نوع ملات‌های گچی است که متأسفانه با نفوذ نزولات جوی، یخبندان و تغییرات دما به مرور زمان دچار ضعف و منجر به جدا شدن کاشی‌ ها از بقعه می‌ شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی استان کرمان مرمت دوره‌ای کاشی‌ کاری گنبد شاه نعمت الله در دستور کار است.

لینک خارجی لینک داخلی آغاز عملیات مرمت گنبد شاه نعمت الله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.