تاریخ انتشار : جمعه 18 فروردین 1402 - 8:26
کد خبر : 9637

آسوشیتدپرس: تهران و ریاض گام مهم دیگری به‌سوی آشتی برداشتند

آسوشیتدپرس: تهران و ریاض گام مهم دیگری به‌سوی آشتی برداشتند
خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌دنبال دیدار امروز میان وزرای خارجه ایران و عربستان درگزارشی نوشت: تهران و ریاض گام مهم دیگری به‌سوی آشتی برداشتند.

به گزارش نسیم صبا از مهر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد: ازسرگیری روابط میان عربستان وایران نشان می‌دهد که آنها به دنبال ثبات در خاورمیانه (غرب آسیا) هستند.

این خبرگزاری ادامه داد: ایران و عربستان سعودی امروز پنجشنبه گام مهم دیگری به سوی آشتی برداشتند، رسماً روابط دیپلماتیک را پس از یک شکاف ۷ ساله احیا کرده، بر نیاز به رسیدن به ثبات منطقه‌ای تاکید و برای ادامه همکاری اقتصادی موافقت کردند.

این گزارش اضافه می‌کند: توافق دو کشور در پکن در دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان، یک ماه پس از میانجیگری چین برای توافق اولیه آشتی میان دو قدرت منطقه‌ای به دست آمد. تفاهم اخیر احتمال درگیری مسلحانه بین رقبا در منطقه را بیشتر کاهش می‌دهد.

گزارش آسوشیتدپرس اضافه می‌کند: این موضوع می‌تواند تلاش های دیپلمات‌ ها برای پایان دادن به جنگ طولانی در یمن را هم تقویت کند. بیانیه صادره امروز پنجشنبه همچنین نشان دهنده یک پیروزی دیپلماتیک دیگر برای چین است؛ زیرا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درک کرده‌اند که ایالات متحده به آرامی از منطقه خارج می‌شود.

آسوشیتدپرس ادامه داد: در حالی که بازگشایی سفارتخانه‌ها یک گام بزرگ رو به جلو محسوب می‌شود، اما میزان احیای روابط می‌ تواند به تلاش‌ های صلح در یمن بستگی داشته باشد. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ پس از تصرف پایتخت توسط حوثی ها (انصارالله)، با آنها در جنگ بوده است. عربستان سعودی همچنین عمیقاً به برنامه هسته‌ای ایران مشکوک است. برنامه هسته‌ای ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام (در سل ۲۰۱۸ و از سوی دولت ترامپ) پیشرفت چشمگیری داشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.