تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مرداد 1401 - 8:38
کد خبر : 3592

آئین نامه اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب شد

آئین نامه اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب شد
سخنگوی دولت گفت: هیئت‌وزیران آئین‌نامه اجرایی قانون جهش تولیددانش‌بنیان مبنی‌بر توسعه صنایع دانش‌بنیان باانرژی‌های تجدیدپذیر وتوسعه بازار تولیدبرق پاک ازطریق شرکت‌های دانش بنیان،راتصویب کرد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: دو آئین‌نامه مهم دیگر در راستای تحقق شعار سال، به تصویب دولت رسید. ضمن تشکیل «کارگروه توسعه دانش‌بنیان صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر»، دستگاه‌ها هم موظف شدند در مواردی که کمک‌های فنی و اعتباری خارجی با استفاده از محصولات دانش‌بنیان داخلی امکان پذیر است، از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: هیئت وزیران ۲۶ مرداد در راستای تکلیف قانونی مندرج در ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش‌بنیان مبنی بر توسعه صنایع دانش‌بنیان با انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه بازار تولید برق پاک از طریق شرکت‌های دانش بنیان، آئین‌نامه اجرایی مربوط به آن را تصویب کرد.

سخنگوی دولت گفت: به موجب این آئین نامه، واحدهای صنعتی با قدرت مصرفی بیشتر از یک مگاوات که مشمول ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش‌بنیان هستند، موظفند سالانه معادل درصد مندرج در ماده قانونی یاد شده از برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کننذ و وزارت نیرو نیز موظف به اطلاع‌رسانی به واحدهای صنعتی مشمول در خصوص احداث و تأمین برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر مطابق درصدهای ذکر شده در قانون است.

بهادری جهرمی همچنین تاکید کرد: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق موظف است ماهانه تعرفه تجدیدپذیر را بر مبنای متوسط دو ماهه آخرین صورتحساب‌های تأیید شده سرمایه‌گذاران محاسبه و به توانیر اعلام نماید. شرکت توانیر نیز موظف است در هر دوره میزان برق تجدیدپذیر تولیدی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر متعلق به واحدهای صنعتی مشمول را قرائت و از برق مصرفی مشمول کسر کند و در صورت کسری تولید برق تجدیدپذیر، مابه‌التفاوت را با تعرفه تجدیدپذیر، محاسبه و در قبوض برق واحدهای صنعتی در ردیف جداگانه لحاظ نماید. در صورتی که تولید برق تجدیدپذیر بیشتر از برق مصرفی مشمول باشد، واحد صنعتی مشمول مجاز است که درخصوص مازاد برق تولید شده به یکی از روش‌های مندرج در آئین نامه منتفع گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا، کارگروهی با عنوان «کارگروه توسعه دانش بنیان صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر» با هدف نظارت بر حسن اجرای این آئین‌نامه و تعیین شرایط اعطای تسهیلات به طرح‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک مقیاس تشکیل می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.