یک کارشناس اقتصادی عضویت ایران در «بریکس» را زمینه‌ساز بهبود و رشد اقتصادی ایران و رشد صادرات دانست و گفت: «بریکس» به عنوان قدرتمندترین ساز و کار و بزرگ‌ترین بازاری محسوب می‌شود و هر کشوری می‌تواند با ورود به آن چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد و نیز بهبود روابط تجاری و سیاسی ایجاد کند.

«نیما میرزایی» امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به عضویت ایران در «بریکس» و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: ایران بعد از خروج آمریکا در سال ۹۷ از برجام، وارد دور تازه‌ای از تحریم‌ها شد و با شرایطی سخت و دشوار در تعاملات بین‌المللی همراه بود که در این زمینه شاهد فراز و فرودهایی متعدد در این مسیر بودیم.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر با اقدامات دولت سیزدهم در خصوص توسعه و بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها از جمله همسایگان جنوبی، زمینه بازگشت امید فراهم شده است، افزود: وجود ظرفیت‌های تعاملاتی در ایران و نگاه به کشورهای شرقی به عنوان اقتصادهای نوظهوری تلقی می‌شود که می‌توانند در آینده، قدرت بیشتری پیدا کنند و غرب به رهبری آمریکا که در ده‌های اخیر با برتری‌های زیادی همراه بوده را با چالش‌های جدی مواجه کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همکاری صورت گرفته تحت عنوان «بریکس» به عنوان قدرتمندترین ساز و کار و بزرگ‌ترین بازاری محسوب می‌شود که هر کشوری می‌تواند با ورود به آن چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد کشور و نیز بهبود روابط تجاری و سیاسی ایجاد کند؛ ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

میرزایی گفت: اکنون در شرایط تحریمی انتظار جهش تعاملات کوتاه‌مدت با غرب وجود ندارد، اما این اتفاق فرصتی بی‌بدیل را برای ایران ایجاد کرده تا وارد ساز و کاری جدید شود.

وی اعلام کرد: طبیعتاً اقتصاد کشور مهم‌ترین بخش تاثیرپذیر از این اتفاق است و می‌توان نسبت به این اتفاق خوش‌بینی باشیم که با عضویت و ورود ایران به «بریکس» اوضاع اقتصادی کشور که اخیراً با چالش‌هایی مواجه بوده با یک چشم‌انداز رو به بهبود مواجه شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: فرصت‌های زیادی که این اتفاق می‌تواند برای ایران فراهم کند؛ قطعاً تاثیرگذار بر مسایل کلان اقتصادی کشور خواهد بود.

میرزایی تاکید کرد: در چند وقت گذشته تورم و نیز رشد نرخ ارز جزو چالش‌های اقتصادی کشور بود که توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورها و عضویت ایران در سازمان‌های بین المللی سرعت حرکت این ۲ مشکل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و قیمت‌ها را با کاهش روبرو می‌کند.

اثر عضویت ایران در بریکس بر صادرات کشور

وی به اثر عضویت ایران در «بریکس» بر صادرات کشور تاکید کرد و گفت: این امر بر صادرات و خنثی سازی اثر تحریم‌ها تاثیر به سزایی خواهد داشت و بازار بزرگ کشورهای عضو «بریکس» می‌توانند فرصتی بزرگ برای بازگشت به شرایط مطلوب و رشد صادرات کالاهای ایرانی باشد.

میرزایی نکته مهم دیگر در این زمینه را مربوط به بحث سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار خارجی دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی دارای ابعاد مختلفی است که در دهه ۹۰ در ایران متوقف شد و شاهد پیشی گرفتن استهلاک در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه بودیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: تعاملات ایجاد شده می‌تواند ظرفیت‌های ارزشمند و بالقوه ایران را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی بالفعل کند و در این راستا شاهد بازگشت سرمایه‌گذاری در ایران و ایجاد منافع مشترک خواهیم بود.

وی اظهار داشت: اثر عضویت ایران در «بریکس» در آینده مشخص خواهد شد، اما با نگاه امیدوارانه می‌توان به دستاوردهای این موضوع نسبت به بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود برای اقتصاد ایران گام برداریم.